5 schimbări hormonale plăcute, care au loc în urma antrenamentelor regulate - Om Activ

5 schimbări hormonale plăcute, care au loc în urma antrenamentelor regulate

13829 / 29.09.2016
Hormonii lucrează la antrenament cot la cot cu bicepsul şi cu muşchii pectorali, anume de ei depinde ceea ce vei vedea în oglindă. Dacă ai ajuns în categoria sportivului semiprofesionist, atunci eşti obligat să ştii ce procese au loc în organism în timpul flotărilor.

Toate schimbările din organism sunt o consecinţă a modificării fonului hormonal.

Pentru normalizarea şi schimbare lui, nu întotdeauna este necesar de a administra hormoni. Unele rezultate le putem obţine cu ajutorul antrenamentelor.

Creşterea musculară datorită creşterii nivelului hormonului creşterii (somatotropină)

Somatotropina este secretată la ordinul părţii anterioare a glandei pituitare (hipofiza).

La copii se secretă pentru dezvoltarea corectă a organismului în ansamblu – creşterea ţesutului osos, a organelor interne etc. În măsura maturizării, când natura decide că nu mai este nevoie de a creşte, treptat se diminuează secreţia acestui hormon.

Dar în timpul efortului fizic, nivelul hormonului de creştere în sânge sporeşte brusc, iar dacă ai şi un somn bun, atunci creşte şi nivelul mediu al lui pe parcursul zilei.

De ce asta trebuie să te bucure? Hormonul de creştere lansează procesele de recuperare, inclusiv restabilirea muşchilor după efort. Nu vom analiza în detalii mecanismele medabolismului lipidic şi glucidic (am putea), la această etapă e suficient să ştii că după antrenament accelerează metabolismul şi procesele de recuperare.

muscles_grow

Reducerea depunerilor de grăsime datorită normalizării nivelului de insulină

Insulina este injectată în sânge de pancreas.

Acest hormon este cunoscut ca un regulator al nivelului de zahăr în sânge, însă mai are un specific important. Anume insulina este responsabilă pentru pătrunderea glucozei (citeşte, energie) şi a aminoacizilor (citeşte, materiale de construcţie) în muşchi, fapt care stimulează creşterea lor, precum şi în celulele adipoase, stimulând şi creşterea acestora. Bună capcană, nu-i aşa.

Antrenamentele bine gândite în duet cu o alimentaţie echilibrată (cu consum redus de glucide şi bogată în celuloză) au ca urmare faptul că insulina furnizează mai multă energie şi materiale de construcţie în celulele musculare şi mai puţin în cele adipoase. Altfel spus, dacă duci un mod de viaţă sănătos, cu atât mai puţine grăsimi se depun în condiţii egale de trai. Mai mult, efortul fizic atenuează simptomele diabetului! Minune nu alta.

Nivelul de insulină în timpul antrenamentelor variază în funcţie de tipul de efort.

În cazul exerciţiilor de forţă (în timpul lucrului cu greutăţi), nivelul de insulină în sânge creşte. El lansează procesul de glicoliză (transformarea glucozei în energie), creşte capacitatea de muncă.

În timpul antrenamentelor de rezistenţă (cardio, funcţional), nivelul de insulină se reduce şi glicoliza este înlocuită de lipoliză (transformarea depunerilor de grăsime în energie), capacitatea de muncă creşte, însă acum din cauza arderii grăsimilor.

Apropo, i-aţi văzut pe eroii, care după un efort fizic sporit erau pe punctul de a-şi pierde cunoştinţa? Sau chiar şi-au pierdut-o? Este din cauza creşterii bruşte a nivelului de insulină, care înghite rezervele de glucoză din sânge. Dar şi din lipsă de experienţă.

Îmbunătăţirea metabolismului datorită creşterii nivelului de hormoni tiroidieni

Triiodotironina şi tiroxina sunt hormoni tiroidieni, care controlează metabolismul de bază.

Cea mai mică abatere la nivelul acestor hormoni afectează capacitatea de muncă, rezistenţa şi determină limita ei superioară. Activitatea fizică stimulează secreția hormonilor tiroidieni, prin urmare accelerează metabolismul.

Îmbunătăţeşte dispoziţia datorită creşterii nivelului de dopamină

Dopamina, serotonina şi endorfinele sunt hormoni ai fericirii. Secreţia de dopamină provoacă dependenţă de ceva, deoarece organismul doreşte să încerce senzaţia de fericire iar şi iar.

Secreţia de dopamină în timpul antrenamentelor este legată de faptul că el se sintetizează din tirozină, responsabilă pentru rezistenţă. Iată de ce în timpul efortului fizic în creier se secretă serotonină şi dopamină, provocând un sentiment de satisfacţie. Apropo, această senzaţie este numită euforia alergătorului.

Un somn sănătos, de asemenea, este foarte important pentru secreţia hormonilor fericirii, nu uita de el.

afterworkout_mood

Creşte necesitatea în alimente bogate în proteine pentru neutralizarea cortizolului

Cortizolul este secretat în cortexul suprarenal, fiind numit hormonul stresului.

El ajută organismul să-şi mobilizeze energia în situaţii excepţionale, pentru a se adapta la stres. Organismul percepe orice efort fizic ca pe un stres şi ridică nivelul de cortizol în timpul antrenamentului. Nu este un lucru prea bun.

Nivelul înalt al cortizolului nu le permite aminoacizilor să pătrundă cum se cuvine în muşchi, împiedică procesele de regenerare, ceea ce duce la creşterea în volum. Cortizolul încetineşte restabilirea rezervelor de glicogen în muşchi în timpul odihnei la antrenament, prin reducerea capacităţii de muncă.

Ce e de făcut?

După antrenament se recomandă o gustare din proteine, include neapărat în raţia zilnică mai multe produse bogate în proteine: pui, peşte, brânză de vaci şi fasole.

Sistemul endocrin are un rol foarte important, el controlează toate procesele metabolismului. În timpul activităţii fizice, el ca o telecomandă sporeşte şi reduce secreţia hormonilor. Natura are grijă de toate, însă dacă ai observat unele abateri, ar trebui să apelezi la ajutorul unui endocrinolog.

(13829)

comments powered by HyperComments
Vadim Oleinicov

instructor de fitness, specialist în gimnastică curativă, antrenor superior la "ZSport"

Alte articole la aceiaşi temă