5 întrebări către expert: de ce trebuie să evităm Swahili? - Om Activ

5 întrebări către expert: de ce trebuie să evităm Swahili?

593 /29.12.2015
Expertul rubricii Be Strong, a relatat de ce, din punct de vedere biochimic, nu trebuie să plecăm iarna în Egipt.

13

 Care sunt pericolele odihnei de vară pe timp de iarnă?

Iarna ne dorim să schimbăm atmosfera, de aceea, toate destinaţiile turistice de la Egipt până la Swahili devin mai râvnite, decât regiunile înzăpezite. Dar noi uităm că organismul este acomodat deja la anumite condiţii climaterice şi schimbarea bruscă a lor este în detrimentul sănătăţii. De regulă, anume în ţările toride iarna putem prinde cu uşurinţă o răceală. Foarte anevoioasă este şi aclimatizarea după revenirea acasă.

De aceea, vă recomandăm să cuceriţi piscurile montane înzăpezite, fără a încălca ritmurile biologice. Chiar dacă nu faceţi schi sau snowboarding, pur şi simplu faceţi plimbări în aer liber, admiraţi troienele de zăpadă şi căciuliţa nostimă pe care aveţi ocazia să o purtaţi. Toate acestea sunt utile pentru sistemul nervos.

5

Care sunt beneficiile aerului de munte?

În primul rând, în munţi aerul este curat? În al doilea rând, el este rarefiat, iar conţinutul redus de oxigen în aer are un efect miraculos asupra organismului.

În viaţa cotidiană ne confruntăm în permanenţă cu situaţii de stres, care ne accelerează respiraţia. Este lansată hiperventilarea, un proces, în timpul căruia nivelul de oxigen în sânge creşte cu 40-50% în comparaţie cu cel iniţial, iar nivelul CO2 se reduce. Perturbarea echilibrului dintre bioxidului de carbon şi oxigen provoacă spasme ale vaselor sanguine cerebrale.

În munţi, din cauza presiunii scăzute şi insuficienţei de oxigen, acest echilibru revine la normal. Aşadar, călătoriile regulate în munţi nu sunt doar o plăcere, dara şi un mijloc de profilaxie a atacului de cord şi a cardiopatiei ischemice.

Prin ce se deosebesc eforturile fizice în munţi?

Activităţile fizice în munţi sunt mai curând un gen de exerciţii de forţă, decât cardio. Dar îndeplinind eforturi fizice în condiţiile insuficienţei de oxigen, noi pierdem în greutate mai intensiv, decât în cazul exerciţiilor aerobe în sala de sport. Este un fapt dovedit!

În cadrul unui experiment, participanţii au fost împărţiţi în două grupe. Prima grupă făcea exerciţii cardio standard, iar a doua – antrenamente anaerobe de forţă în condiţiile insuficienţei acute de oxigen.

În urma experimentului, s-a stabilit că ambele grupe au pierdut în greutate. Însă la membrii primului grup, care au făcut exerciţii cardio, s-a constatat şi o creştere a masei musculare.

De ce anume în lipsa oxigenului are loc pierderea în greutate? Găsim răspunsul în biochimie? O componentă a celulelor sunt mitocondriile – un gen de staţii energetice. Funcţia lor de bază este oxidarea compuşilor organici pentru obţinerea energiei. Procesul de ardere a acizilor graşi din grăsimea corporală decurge mai intens în lipsa oxigenului.

9

Ce muşchi sunt antrenaţi în proces?

Practicând genurile sportive de iarnă, noi sporim sarcina asupra aparatului locomotor şi a musculaturii. Sunt antrenate în proces nu doar grupele principale de muşchi, dar şi cei profunzi, care asigură fixarea poziţiei corpului. Anume muşchilor profunzi le datorăm ţinuta dreaptă, ai menţin poziţia corectă a oaselor, pentru a evita deplasarea articulaţiilor.

8

De ce trebuie să antrenăm aparatul vestibular?

Dacă aveţi rău de avion, de automobil sau aveţi ameţeli în timpul dansului, de vină este aparatul vestibular. Dar nu vă indispuneţi, el poate fi antrenat.

Cel mai bun exerciţiu pentru aparatul vestibular este schimbarea poziţiei corpului în raport cu orizontul. Priviţi ce trucuri fac amatorii de snowboard! Rotiri la 360 de grade, salto înainte şi înapoi şi alte piruete! Doar privindu-le ai senzaţia de ameţeală, nemaivorbind despre povara pe care o simte sportivul.

Disciplinele sportive de iarnă se potrivesc de minune pentru antrenarea aparatului vestibular. Dacă aţi dezvoltat bine coordonarea în munţi, atunci în sezonul estival cu uşurinţă veţi putea cuceri valurile în timpul surfingului.

7

Practicând disciplinele sportive de iarnă, nu uitaţi de tehnica securităţii. Venind la staţiunea de odihnă, apelaţi la serviciile unui instructor, care vă va spune cum să nu devii eroul unui nou film, bazat pe fapte reale.

12436139_994704353930675_1998124743_n

Andrei Hohlov – alpinist, conducătorul proiectului călătoriilor netriviale Exitpoint.md, fondatorul Şcolii de alpinism din Moldova, antrenorul Clubului montan al RM, liderul echipei de alpinişti Aventura.md.

-Curios, dar anterior nici nu examinam aventurile noastre montane ca pe un element de fitness, deşi frecventez cluburile fitness. Mergem în munţi după ceva mai mult, decât sănătate şi tonus, dar, voi fi de acord cu Vadim, că „efectele secundare” ca pierderea în greutate, echilibrarea sistemului endocrin, „conservarea vârstei” şi pur şi simplu energia din abundenţă sunt evidente şi obişnuite pentru iubitorii de munţi. Nu este greu s-o încerci pe pielea proprie 🙂

13

Pentru a profita de toate beneficiile odihnei de iarnă, nu staţi în faţa şemineului cu o ceaşcă de cacao foarte dulce şi renunţaţi la băuturile tari. Să ştiţi, nu există nimic mai tare decât o pârtie de schi!

(593)

Vadim Oleinicov

instructor de fitness, specialist în gimnastică curativă, antrenor superior la "ZSport"

Alte articole la aceiaşi temă