9 tipuri de oameni, care neapărat au nevoie de antrenor - Om Activ

9 tipuri de oameni, care neapărat au nevoie de antrenor

1723

9 tipuri de oameni, care neapărat au nevoie de antrenor

Vadim Oleinicov

instructor de fitness, specialist în gimnastică curativă, antrenor superior la "ZSport"

Pe internet sunt din abundenţă imagini cu tema „Nu am nevoie de antrenor, le ştiu pe toate”, dar eroii acestora se înşeală amarnic. Numai tu decizi dacă să te antrenezi cu instructor sau fără el, însă dacă te-ai regăsit în această listă, gândeşte-te cel puţin la o consultaţie cu antrenorul. Sau la căutarea unui partener. Află în continuare care şi la ce îţi foloseşte.

Pentru început să dăm o definiţie antrenorului şi partenerului.

  • 1Antrenorul este profesionist, care dispune de informaţii veridice şi de experienţă bogată de antrenamente cu clienţii, cu scopuri şi nivel de pregătire diferite.
    Responsabilităţi: întocmirea unui program individual de antrenament, controlul asupra tehnicii de executare a exerciţiilor, asistenţă în timpul exerciţiilor cu greutăţi, recomandări de nutriţie, căutarea motivaţiei şi ridicarea dispoziţiei, precum şi monitorizarea progreselor.
  • Antrenorul se gândeşte la dvs., iar partenerul la sine.
  • 2Partenerul nu este profesionist, care cunoaşte sau nu informaţii suficiente şi veridice, având doar experienţă proprie.
    Responsabilităţi: Ele nu există. Asistenţă la ridicarea greutăţilor, găsirea motivaţiei, ridicarea dispoziţiei – toate la discreţia lui. Tu alegi în ce măsură să ai încredere în recomandările unui neprofesionist.

Acum să analizăm categorii concrete de oameni.

1. Novice (experienţă de antrenamente: până la jumătate de an)

De foarte multe ori începătorii în primele săptămâni se antrenează de sine stătător şi abia mai târziu apelează (sau nu se adresează) la un instructor personal. Este ca şi cum ai face curat înainte să vină servitoarea sau cum ţi-ai face manichiura înainte să mergi la specialist. Să nu faci această greşeală.

Nu-ţi imaginezi de câte detalii ţine cont antrenorul atunci când alcătuieşte programul individual de antrenamente! Da, pe internet (iar acum şi pe site-ul nostru) există diverse scheme gata, însă înainte de utilizarea lor ar fi bine să consulţi un antrenor, spunându-i sincer despre specificul organismului tău.

Antrenorul va urmări tehnica de îndeplinire a exerciţiilor. Doar în filmuleţele de pe internet toţi fac genuflexiuni graţios şi cu uşurinţă. Dar în realitate, cel mai probabil genunchii se vor orienta în interior, tălpile se vor desprinde de la podea, iar spatele se va încovoia prea mult. Doar antrenorul va putea înţelege ce anume nu faci corect, pentru că răspunsul nu întotdeauna stă la suprafaţă.

De asemenea, la etapa iniţială antrenorul are rolul de psiholog, pentru că moral novicii au de trecut printr-o perioadă dificilă, mulţi se jenează, la început formele te decepţionează (despre asta am scris aici), nici vechiul mod de viaţă nu te lasă din ghearele sale.

Ai nevoie de un fundament trainic. Până când încă nu ai însuşit mişcările eronat, nu ai formate convingeri greşite şi nu te-ai traumatizat, apelează la serviciile unui profesionist.

La această etapă, partenerul nu-ţi va fi de mare folos. Se va plictisi cu tine, iar tu te vei jena alături de el. Astfel creşte riscul de traumatizare şi antrenament excesiv.

1
Bine: antrenor.
1
Rău: partener.

2. Persoană care se antrenează cu un anumit scop, dar fără rezultate vizibile

Cu siguranţă ştii şi tu persoane, care practic zilnic merg la sală, dar fără folos. Cel mai frecvent cauza se ascunde în alimentaţie, de care depinde 70% din succes. Însă ar putea să existe şi erori legate de programul de antrenament. Dacă eşti pe punctul de a renunţa, deoarece efectele întârzie să apară, atunci apelează la un antrenor, care va alcătui un program individual şi va analiza adevăratele cauze ale nereuşitei.

1
Bine: antrenor.
1
Relativ bine: partener cu acelaşi scop al antrenamentelor.

3. Persoană în stare de platou

Orice om, care se antrenează, mai devreme sau mai târziu observă că indicii de forţă sau rezistenţă stagnează. Cum poate fi depăşită starea de platou am scris aici. Dacă recomandările noastre nu-ţi sunt de folos şi îţi pierzi speranţele din cauza neputinţei tale, atunci adresează-te la un antrenor.

1
Bine: antrenor.
1
Relativ bine: partener, care a depăşit starea de platou.

4. Sportivii de performanţă, care se pregătesc de competiţii

Pregătirile de competiţii sunt un proces foarte dur atât în plan fizic, cât şi moral. Această stare necesită o abordare individuală şi cunoştinţe speciale – viitorii campioni trebuie să fie înconjuraţi de experţi de tot genul. Antrenorul (iar în caz de necesitate şi medicul şi nutriţionistul) monitorizează progresele atletului, iar partenerul are rol de motivator şi factor iritant, care duce la rezultate maximale.

1
Bine: antrenor + partener.
1
Rău: doar partener.

5. O persoană cu traumatisme sau boli, care necesită program special, persoanele cu dizabilităţi.

Varice, astm, boli cardiovasculare – aceste și multe alte maladii nu sunt contraindicații pentru practicarea sportului. Însă este necesar de a cunoaşte anumite detalii, pe care nu întotdeauna le cunosc nici antrenorii. Totuşi ei există, caută-i.

1
Bine: antrenor, cu cunoştinţe în domeniu, antrenor-medic.
1
Rău: partener de antrenamente.

6. Femeie însărcinată sau care alăptează

Da, sarcina nu este o boală, însă există mişcări, categoric interzise în această perioadă. Mai mult, lista de mişcări tabu variază de la un trimestru la altul. Sunt o sumedenie de nuanţe, iar preţul greşelii este prea mare, ca să rişti. Lista completă de interdicţii o avem aici.

1
Bine: antrenor, cu cunoştinţe în domeniu, antrenor-medic.
1
Rău: partener de antrenamente.

7. Copii şi persoane în etate

În orice sală de sport copiilor până la 14-15 ani li se interzice să se antreneze fără instructor. Este o perioadă când organismul este în proces de formare, de exemplu, atunci se formează sistemul hormonal şi aparatul locomotor. Înainte de a încredinţa instructorului copilul, convinge-te că el ştie care este diferenţa între antrenamentele pentru copii şi adulţi. Nu toţi o cunosc. Persoanele de vârstă înaintată la fel trebuie să-şi găsească un antrenor, în special, cele care în tinereţe nu au dus un mod activ de viaţă.

1
Bine: antrenor, cu cunoştinţe speciale.
1
Rău: partener de antrenamente.

8. Persoană cu statut

Da, există astfel de oameni, nu putem să nu-i menţionăm. N-o să ne oprim mult asupra lor, ştiţi prea bine dacă vă raportaţi la această categorie sau nu.

1
Bine: antrenor.
1
Rău: partener.

9. Om cu putere slabă de voinţă

Aici ar trebui să scriem despre motivaţie, despre putere de voinţă, conştientizare şi alte chestii utile, dar suntem cu toţii oameni. Dacă nu ai putere să te impui să mergi la antrenament, atunci înţelege-te cu instructorul – sentimentul de responsabilitate te va ridica de pe canapea.

Da, antrenorul personal costă scump. Însă ai putea să te antrenezi o dată pe săptămână cu antrenor şi de 2-3 ori de sine stătător. În acest caz el oricum va alcătui un program individual şi va monitoriza procesul, aşa e mai bine, decât nimic.

(1723)

comments powered by HyperComments
Vadim Oleinicov

instructor de fitness, specialist în gimnastică curativă, antrenor superior la "ZSport"

Alte articole la aceiaşi temă