Cum se elimină durerile în zona lombară în timpul antrenamentului - Om Activ

Cum se elimină durerile în zona lombară în timpul antrenamentului

750 / 19.01.2021
Astăzi vei afla de ce apar durerile în zona lombară în timpul efectuării exercițiilor. La baza articolului stă noul concept „Articulație după articulație”, elaborat de fizioterapeutul Gray Cook (autorul cărții „Mișcarea” și creatorul FMS, sistem din șapte teste de evaluare a abilităților motorii) și antrenorul Mike Boyle.

Corpul uman este un mecanism biologic complex, toate elementele căruia sunt legate între ele. Ca orice mecanism, el funcționează bine doar atunci când toate elementele sale funcționează corect.

Dacă roata nu este ajustată corect, atunci automobilul va devia,
la fel și corpul uman. Avem sute de mușchi și articulații, fiecare îndeplinește o funcție anumită pentru a asigura mișcarea corectă.

Mișcarea corpului este determinată de doi termeni: mobilitate și stabilitate.

Mobilitatea este capacitatea complexului articulației de a se deplasa liber efectuând întregul diapazon al mișcării.

Stabilitatea este capacitatea complexului articulației de a-și păstra poziția, când mișcarea are loc în altă zonă. Sinonimul termenului este controlul motor.

Conceptul „Articulație după articulație” separă diferite zone ale corpului în „mobile” și „stabile”. De exemplu, la sportivii, care au suferit un traumatism, adesea se întâmplă că articulațiile, care ar trebui să fie mobile, devin prea rigide, iar zonele, care ar trebui să fie rigide, sunt instabile.

Să examinăm zona lombară.

Partea inferioară a spatelui (zona lombară a coloanei) este zona, care trebuie să fie stabilă în timpul efectuării exercițiului. De exemplu, când efectuăm genuflexiuni sau ridicarea greutăţii din picioare, spatele stabil previne fracturarea coloanei vertebrale. Din păcate, foarte frecvent partea inferioară a spatelui își pierde stabilitatea. Când se întâmplă acest lucru, corpul încearcă să compenseze pierderea și să transfere funcțiile regiunii lombare altei zone – astfel apar durerile și se reduce eficiența mișcărilor.

Dacă vreodată ai căutat pe internet soluții de ajutor în caz de dureri lombare, cu siguranță ai găsit seturi de exerciții pentru fortificarea corsetului muscular și respectiv, pentru stabilizarea părții inferioare a spatelui. Numeroși antrenori sau fizioterapeuți începător oferă aceleași recomandări.

Însă situaţia nu e atât de simplă precum pare. Pentru a trata eficient durerile la nivelul zonei lombare, situația trebuie examinată mai amplu, inclusiv articulațiile coapselor, genunchilor, gleznelor și zona toracică.

Articulația coxo-femurală

Odată cu înaintarea în vârstă articulația șoldului tinde să-și piardă mobilitatea și devine rigidă. Aceasta este o consecința a modului sedentar de viață, când articulația nu este folosită conform indicației. Când articulația șoldului devine rigidă, articulațiile de mai sus (lombară) și de mai jos (genunchiul) își pierd stabilitatea ca efect compensator.

De aceea, durerea în zona lombară ar putea fi o consecință a mobilității insuficiente a articulației coxo-femurale. În acest caz exercițiile pentru fortificarea corsetului muscular nu vor avea efectul scontat – durerea nu va dispărea atât timp cât nu se va îmbunătăți mobilitatea articulației șoldului.

Gleznele

De asemenea, trebuie să menținem și mobilitatea gleznelor. Având gleznele rigide, corpul încearcă să compenseze acest fapt modificând mișcarea în alte articulații pentru a efectua orice mișcare. În primul rând, zona lombară își pierde stabilitatea.

Acest fapt este evident în timpul genuflexiunilor profunde. În timpul fazei descendente a așezării, genunchii se deplasează înainte după vârful picioarelor pentru a le permite coapselor să coboare cât mai jos posibil, în timp ce toracele rămâne în poziție verticală.

Dacă sportivul are gleznele rigide, atunci traiectoria mișcării va fi alta. În timpul coborârii, într-un anumit moment, genunchii nu-i vor permite sportivului să coboare mai jos, iar ca urmare toracele se va deplasa excesiv înainte. Dacă timp îndelungat genuflexiunile vor fi efectuate cu o tehnică incorectă, atunci nu vor întârzia să apară durerile de spate. Nici în acest caz fortificarea corsetului muscular nu va fi o salvare.

T-SPINE (zona toracală)

Își poate pierde mobilitatea și partea mijlocie a spatelui. Adesea, acesta se întâmplă când stăm toată ziua la birou într-o poziție incorectă.

Dacă nu ai zona suficient de mobilă, atunci articulaţia poziționată mai jos (partea inferioară a spatelui) va fi nevoită să se miște excesiv pentru compensare.

Această problemă este des întâlnită în timpul ridicării greutăţii deasupra capului (împins, smuls și aruncarea halterelor).

Aşadar, să facem totalurile. Zona lombară trebuie să fie stabilă. Articulația coxo-femurală, gleznele și zona toracică sunt zone care trebuie să fie mobile. Când zonele mobile își pierd mobilitatea, atunci ca efect compensator zona lombară devine mai mobilă, fapt care în timp provoacă dureri. În acest caz, fortificarea zonei lombare nu are efect scontat deoarece gleznele, articulațiile șoldului sau secțiunea toracică rigide vor schimba în continuare tiparul corect al mișcării. Ce este de făcut? În cazul apariției durerilor de spate nu antrena spatele, ci evaluează mobilitatea articulațiilor – pentru aceasta consultă un specialist, un ortoped, instructor de pilates sau yoga, precum și un antrenor de forță, care are grijă nu doar de forma feselor sau de biceps, dar și de sănătatea spatelui.

(750)

comments powered by HyperComments
Valeri Kisel

CEO la clubul de fitness "Septem Fitness", or. Nikolaev, instructor certificat de crossfit nivelul doi, titular a peste 10 de certificate Crossfit Inc, autor al seminarelor de antrenament funcțional şi alte tipuri de fitness, câștigător a numeroase concursuri internaționale de crossfit în componența echipei "Septem Crossfit"

Alte articole la aceiaşi temă