Efortul şi imunitatea: de ce acum trebuie să evităm challenge-urile de tot felul - Om Activ

Efortul şi imunitatea: de ce acum trebuie să evităm challenge-urile de tot felul

1564 / 28.04.2020
Deja mai bine de o lună în lumea întreagă sunt impuse reguli stricte de carantină. Cu toate că în ţara noastră locuitorilor li se permite deja să facă plimbări în parc, puţin probabil ca cluburile de fitness să se deschidă curând.

Internetul este inundat de tot felul de antrenamente de sine stătătoare – de la programe extraordinare până la antrenamente foarte dubioase.
Totodată, au fost lansate numeroase challenge-uri, unii ne invită să facem 1000 de burpee, iar alţii ne îndeamnă să învăţăm postura de a sta pe cap.

La prima vedere, ar trebui să ne bucurăm pentru toţi cei, care încearcă să se menţină într-o condiţie fizică bună sau să-şi formeze obişnuinţa de a se antrena constant, dacă diverse provocări şi antrenamente cu intensitate sporită nu ar avea impact negativ asupra imunităţii.

Stresul şi adaptarea constituie fundamentul procesului de antrenament. Cu alte cuvinte, în timpul antrenamentului, organismul este pus în situaţie de stres uşor, se adaptează la el şi astfel devii mai puternic. Totodată, pentru adaptare sunt necesare măsuri de recuperare – alimentaţie completă, somn bun, odihnă între antrenamente etc. Cu cât mai dificil este antrenamentul, cu atât mai multe măsuri de recuperare sunt necesare.

Adaptarea după antrenament şi lupta cu durerea decurg după acelaşi mecanism imun. Dacă sistemul imunitar va fi nevoit să se adapteze după antrenamente, atunci se va reduce capacitatea de luptă împotriva infecţiilor. De asemenea, efectuând mai puţine măsuri de recuperare, vei pune sistemul imunitar la grea încercare.

Mecanismul este următorul: în timpul antrenamentelor extenuante muşchii se deteriorează. Răspunsul organismului la leziuni sunt procesele de restaurare în jurul ţesuturilor afectate. Răspunsul sistemului imunitar la procesele inflamatorii este neutralizarea. Cu cât mai multe challenge-uri, cu atât mai multe inflamaţii şi cu atât mai mult sistemul imunitar este antrenat în restabilirea muşchilor.

Nu te îndemnăm să stai tolănit pe canapea cât e ziua de lungă, este suficient să-ţi cruţi forţele şi să eviţi antrenamentele extenuante, să nu te laşi provocat de challenge-uri şi să-ţi menţii sistemul imunitar.

Iată 5 sfaturi simple:

  • 1 Reduce cantitatea de zaharuri simple în alimentaţie.

Carbohidraţii simpli distrug celulele imune şi provoacă reacţii inflamatorii în organism. Ba mai mult, numeroşii viruşi şi infecţii bacteriene sunt anaerobe. Aceasta înseamnă că ei pot supravieţui doar pe carbohidraţi. Nu-i asigura cu hrană!

  • 2 Asigură-te că consumi suficiente proteine şi Omega 3.

Sistemul imunitar activ produce milioane de celule şi citokine, alcătuite din aminoacizi. De aceea, în timpul bolii sau a antrenamentelor active, asigură-te că aprovizionezi sistemul imunitar cu suficiente proteine, care-i susţin activitatea.

Grăsimile sănătoase Omega 3 sunt necesare pentru formarea pereţilor celulari şi producerea prostaglandinei, componente importante ale sistemului imunitar.

  • 3 În caz de necesitate, foloseşte suplimente nutritive.

Administrarea necontrolată a suplimentelor este o idee proastă, dar unele din ele ar putea să te ajute dacă te-ai îmbolnăvit. De exemplu, există dovezi că vitamina C şi zincul susţin funcţia imună şi atenuează bolile. Nu te ocupa de autotratament, un specialist este cel care trebuie să-ţi administreze suplimentele nutritive.

  • 4 Dacă nu poţi întrerupe antrenamentele extenuante, atunci consumă L-glutamină.

L-glutamina este un aminoacid care constituie combustibilul principal al sistemului imunitar. Organismul îl produce în cantităţi suficiente pentru necesităţile de zi cu zi. Însă în timpul exerciţiilor, care necesită un consum energetic puternic, se epuizează glicogenul (rezervele de energie) şi organismul începe să utilizeze L-glutamina pentru a nutri muşchii antrenaţi. Aceste procese provoacă un deficit de L-glutamină şi duc la slăbirea sistemului imunitar.

Astfel, după exerciţii dificile de anduranţă, de exemplu după 6 ore de mers cu bicicleta, se recomandă de a folosi L-glutamină ca supliment nutritiv.

  • 5 Practică antrenamente uşoare.

Interacţiunea între antrenamente şi sistemul imunitar are forma unei curbe J. Prin urmare, antrenamentele extenuante pot suprima sistemul imunitar, însă o activitate uşoară îl poate menţine. În regim de autoizolare sunt potrivite plimbările în aer liber şi antrenamente uşoare cu propria greutate.

În măsura posibilităţilor stai acasă, spală-te mai des pe mâini, nutreşte sistemul imunitar şi nu-l sustrage de la misiunea principală.

(1564)

comments powered by HyperComments
Valeri Kisel

CEO la clubul de fitness "Septem Fitness", or. Nikolaev, instructor certificat de crossfit nivelul doi, titular a peste 10 de certificate Crossfit Inc, autor al seminarelor de antrenament funcțional şi alte tipuri de fitness, câștigător a numeroase concursuri internaționale de crossfit în componența echipei "Septem Crossfit"

Alte articole la aceiaşi temă