Sfaturile expertului: 6 reguli pentru un sport inofensiv - Om Activ

Sfaturile expertului: 6 reguli pentru un sport inofensiv

1002 / 10.01.2016

13

1. O serie de exerciţii trebuie executate doar cu asigurare

Nu este recomandată îndeplinirea unor exerciţii fără asigurare, în special când sunt folosite greutăţi mari. Este vorba despre exerciţiile complicate de bază, care includ toate tipurile de ridicări ale greutăţilor şi halterelor din poziţie aşezat sau în picioare, precum şi aşezările cu greutăţi mari.

Există reguli stricte de asigurare:

În cazul ridicării halterelor de la piept, asigurarea este necesară în zona palmelor, dar nu a coatelor, deoarece este înaltă proporţia de îndoire a mâinilor în zona feţei.

În cazul aşezărilor, este asigurată zona din spate sub omoplaţi, dar nu sub piept, precum procedează unii antrenori în cazul domnişoarelor.

1

Nu-ţi fie jenă să apelezi la ajutorul instructorului de serviciu când ai nevoie de cineva care să te asigure în timpul exerciţiilor complicate. Este aiurit instructorul dacă în timpul ridicării greutăţii de 120-150 kg de la piept el te asigură cu o singură mână, deoarece în acelaşi timp vorbeşte la telefon!

Dacă în sală nu este prezent instructorul de serviciu, atunci cu siguranţă vei întâlni o persoană cu ochi blânzi şi bicepsul mare, care nu va admite să scapi halterele peste frunte.

2. Foloseşte conform destinaţiei centurile atletice, curelele pentru mâini şi centurile de tracţiune

În orice club de fitness, care se respectă, există accesorii, pe care le folosesc amatorii de a ridica greutăţi în speranţa de a-şi păstra spatele sănătos. Te invit să afli cum funcţionează fiecare din ele.

Curelele la centură se folosesc doar la ridicarea greutăţilor mari, începând cu 70% din cea maximală. Centurile stâng cavitatea abdominală şi compensează presiunea, astfel previn apariţia herniilor. Dar ele nu te pot salva de leziuni ale coloanei vertebrale! Şi fiind încins cu o centură te poţi alege cu un traumatism al spatelui! Pentru a-ţi păstra spatele sănătos, nu trebuie să etalezi centura, ci în timpul exerciţiului să menţii spatele drept şi încordat, ca în timpul „scândurii”. De asemenea, muşchii spatelui trebuie fortificaţi, făcând înclinări cu halterele„bună dimineaţa”, exerciţiul „luntrea” şi hiperextensie statică.

acsesuary

Domnişoarelor centura în timpul antrenamentelor le ajută să-şi păstreze o talie subţire. Aceasta deoarece în timpul antrenamentelor cu greutăţi mari, diafragma sub formă de cupolă, care separă coşul pieptului de abdomen, este întinsă şi slăbeşte. Din această cauză, abdomenul capătă o formă bombată. Centura îndeplineşte funcţia de corset, menţine diafragma şi păstrează abdomenul plat. Dar burta bombată apare chiar şi la persoanele în formă din cauza musculaturii corsetului slabe. Unica soluţie e să nu dai vina pe greutăţi, ci să întăreşti nu doar bicepsul.

Foloseşte curelele şi centurile doar în timpul antrenamentelor cu greutăţi mari. Iubitorii de a purta accesoriile pe toată durata antrenamentului, pentru că ele se asortează după culoare cu şireturile adidaşilor, riscă să se aleagă cu efectul cârjelor: antebraţul pur şi simplu încetează să lucreze.

3. Foloseşte fixatoarele aparatelor multifuncţionale

Nu ignora fixatoarele aparatelor multifuncţionale, chiar şi atunci când foloseşti greutăţi nu prea mari. Eu însumi am fost martorul unui incident când la un aparat multifuncţional, la prima vedere inofensiv, greutatea a alunecat şi a căzut peste faţa clientului. Accidentul putea fi evitat dacă erau fixate limitatoarele.

Foloseşte întotdeauna fixatoarele şi limitatoarele, dacă aparatul multifuncţional este dotat cu ele.

4. Foloseşte fixatoarele pe bara cu greutăţi

Pentru ca discurile să nu alunece, utilizează fixatoarele. Nu le ignora. Discurile, care alunecă în toate părţile, te pot traumatiza şi pe tine, şi pe cei din jur.

5. Apreciază-ţi corect puterile

Chiar şi un atlet cu experienţă îşi poate supraaprecia puterile, cu atât mai mult un novice.

Ce-ar fi dacă aş sări pe 5 steppere sau aş urca pe un TRX sprijinindu-mă pe baloanele medicale… Aceste gânduri nu te vor face vedeta sălii de forţă, ci a YouTube-ului şi vor duce la leziuni inevitabile. Apreciază-ţi raţional forţele. Teama este un efect al instinctului de autoconservare. Ţine cont de el, pentru că adesea are dreptate.

trx6. Adaptează echipamentul la necesităţile proprii

Acordă o atenţie deosebită aparatelor multifuncţionale, care arată ca nişte roboţi veniţi din alte galaxii. Află de la instructorul de serviciu dacă ele pot fi adaptate după necesităţile proprii.

Spre deosebire de greutăţi, aparatele multifuncţionale au o traiectorie a mişcării clar definită. Un aparat neadaptat te va determina să îndeplineşti exerciţiul după o amplitudine incorectă. Aceasta împiedică mişcările biomecanice fireşti ale omului şi, ca urmare, exercită o sarcină suplimentară asupra articulaţiilor, ligamentelor şi tendoanelor. Ceea ce provoacă traumatisme, dezvoltarea incorectă a organismului (disproporţii) sau probleme şi mai grave.

13

 

Majoritatea cluburilor propun o instruire introductivă, în timpul căreia clienţii încearcă să afle de la antrenor un program de antrenamente pentru următorii 15 ani. Vă recomand ca în această oră de instruire să vă concentraţi doar pe studierea tehnicii de securitate. Credeţi-mă, aceasta este mult mai util, decât să aflaţi că într-o zi e mai bine să lucrezi asupra bicepsului şi a pieptului, iar a doua zi – spatele şi tricepsul. Cum să alcătuiţi programul de antrenamente vă pot învăţa, dar nu şi cum să puneţi fixatoarele la un aparat multifuncţional al unui producător necunoscut.

(1002)

comments powered by HyperComments
Vadim Oleinicov

instructor de fitness, specialist în gimnastică curativă, antrenor superior la "ZSport"

Alte articole la aceiaşi temă