10 cele mai importante idei de la cursurile de nutriţiologie de la Minsk - Om Activ

10 cele mai importante idei de la cursurile de nutriţiologie de la Minsk

1925 / 07.10.2019
Expertul nostru în nutriţie Ecaterina Didîc a participat la cursurile de nutriţiologie de la Minsk, unde s-au adunat 500 de participanţi din ţările CSI şi Uniunii Europene. Tema discuţiilor a fost medicina profilactică, care astăzi este numită medicina viitorului. Participanţii au primit protocoale de fitoterapie, elaborate şi aprobate de medici şi candidaţi în ştiinţe, iar noi vă vom informa despre toate acestea cu cuvinte simple pe înţelesul tuturor.

  • 1Pentru a fi sănătos trebuie să facem totul pentru sănătate, dar nu împotriva bolii.

În zona noastră nu se obişnuieşte de a menţine sănătatea, dar de a trata bolile. Aceste două abordări se deosebesc radical între ele după sensul, instrumentele şi durata lor.

Pentru a preveni boala, este necesar de a face timp îndelungat (pe toată durata vieţii) şi cu regularitate ceea ce ţi se potriveşte anume ţie – să te alimentezi sănătos, să duci un mod de viaţă activ, să reduci factorii de stres etc.

Boala se vindecă pe cale medicamentoasă într-o perioadă relativ scurtă – de la o lună până la un an, în funcţie de tipul de maladie şi de gravitatea ei.

Nutriţiologia modernă recomandă de a preveni bolile şi suntem de acord cu ea, de ce să fim bolnavi?

  • 2Piramida clasică de alimentaţie îşi pierde valoarea.

Oamenii abia de au învăţat să calculeze corect nevoia de proteine, grăsimi şi carbohidraţi, iar experţii în nutriţie deja declară că respectarea acestei formule nu garantează o sănătate bună şi longevitate la nivel celular.

Astăzi este mult mai importante de a obţine toţi macronutrienţii şi oligoelementele necesare – substanţe, implicate în procesele biochimice şi care fac parte din structura celulei. O atenție deosebită se acordă calciului (norma zilnică – 1-2 grame), vitaminei C (norma zilnică – 1-2 grame) și anumitor aminoacizi. Din cauza că este complicat de a le obţine din alimente, suplimentele alimentare sunt deosebit de actuale.

  • 3Toţi trebuie să-şi normalizeze microflora intestinală.

Celulele vegetale ale fructelor, legumelor şi cerealelor sunt într-o membrană, pe care o descompune enzima celulaza. Organismul nu produce celulază, aceasta este misiunea microflorei intestinale. Pentru a obţine beneficii maxime din produsele vegetale şi a evita balonarea, este necesar de a normaliza microflora intestinului – de a înlătura flora patogenă (prin programa antifungice) şi de a semăna în intestine populaţie de bifidobacterii şi lactobacterii.

Apropo, când vei restabili microbiomul intestinului, vor dispărea multe pofte alimentare şi dorinţa de a consuma produse dăunătoare.

  • 4În afară de efectul placebo, există un alt efect – nocebo.

Efectul placebo este autosugestie sau o idee sugerată de cei din jur, care accelerează procesul de recuperare şi intensifică influenţa pozitivă a anumitor factori (medicamente sau proceduri) asupra rezultatului.

Placebo are un antipod mai puţin cunoscut – nocebo, din cauza căruia ne putem îmbolnăvi fără cauze obiective. De la cei mai apropiaţi oameni putem auzi expresii, care ne pot afecta sănătatea, cum ar fi „la vârsta ta de obicei se întâmplă…”, „în neamul nostru toţi au suferit de…” etc. Nu-i asculta!

  • 5Comportamentul unui copil şi a unui adult depinde nemijlocit de mâncare.

Schimbarea raţiei alimentare duce la schimbare de comportament. Cel puţin neuronii (celulele sistemului nervos) și neuromediatorii (transmițători de impulsuri nervoase) sunt construiţi din proteine și grăsimi, iar deficitul lor duce la faptul că creierul începe să funcționeze mai puțin eficient.

Nutriţiologia poate să corecteze dispoziţia şi comportamentul omului şi chiar să ajute în tratamentul tulburărilor psihoemoţionale grave.

  • 6Deficitul de zinc și seleniu reduce funcţia glandei tiroide.

În această situaţie, mulţi încep să ia iod pentru a avea o tiroidă sănătoasă, ar procesele din organism sunt mult mai complicate – ai nevoie de zinc şi seleniu.

  • 7Hormonii din carne îţi pot afecta sănătatea.

Când consumăm carne, crescută cu hormoni, fragmentele hormonilor sexuali pătrund în organism. La fete provoacă menstruaţie timpurie, mastopatie şi alte boli feminine. Dar şi bărbaţii sunt afectaţi în aceeaşi măsură.

Nu este nevoie să renunţăm complet la carne. În măsura posibilităţilor cumpără carne de animale crescute fără terapie hormonală şi ajută sistemele de drenaj ale organismului să elimine aceşti hormoni. De exemplu, ficatul într-un moment dificil nu va renunța la lecitină, vitamina C și vitaminele B!

  • 8Scăderea imunităţii.

Experţii în nutriţie au stabilit 3 cauze ale scăderii imunităţii: deficitul de aminoacizi, vitamine și minerale, intoxicația externă (inclusiv medicamentoasă), stres, stare nesatisfăcătoare a tractului gastrointestinal.

  • 9Epigenetica este mai mult decât un trend.

Epigenetica este o știință care studiază schimbarea activității genelor, care nu afectează structura ADN-ului. Până nu demult această știință era considerată un trend, care va ceda poziţiile, dar în prezent apar din ce în ce mai multe dovezi științifice că stilul de viață poate afecta genele.

  • 10Corpul nostru este conceput să funcţioneze 120-150 de ani.

Şi acum o veste bună – speranţa medie de viaţă este mult mai mare, decât ne-am obişnuit să credem. Rămâne doar să învăţăm cum să valorificăm posibilităţile corpul.

Cum se face acest lucru vom relata în articolele următoare.

(1925)

comments powered by HyperComments
Ecaterina Didyk

nutriționist din anul 2007, președinte al Asociației Nutriționiștilor din Moldova, coach deținător al certificatului Universităţii Internaționale Erickson, co-organizator și curator al proiectului "Școala de Nutriție" în RM, co-fondatorul școlii internaționale de nutriție Nutrition Expert, autor al seminarelor intensive de nutriție pentru instructori și cosmetologi

Alte articole la aceiaşi temă