7 substituenţi ai zahărului: în creştere în funcţie de beneficii - Om Activ

7 substituenţi ai zahărului: în creştere în funcţie de beneficii

7047 / 19.09.2016
Ecaterina Didyk
Mulţi oameni nu-şi imaginează existenţa fără dulciuri. Însă numeroase cercetări ştiinţifice confirmă că consumul excesiv de carbohidraţi duce nu doar la obezitate, dar şi provoacă unele maladii. Le-am enumerat aici. Într-adevăr, după ce vei arunca o privire asupra lor, te vei năpusti asupra substituenţilor zahărului. Dar merită oare?

Ce este un substituent al zahărului şi ce tipuri există? Cine are nevoie de ei şi de ce? Care sunt cerinţele faţă de un produs perfect? Vă invit să examinăm astăzi cei mai populari substituenţi dulci.

Ce este un substituent al zahărului şi ce tipuri există?

Substituenţii zahărului sunt substanţe dulci fără adaos de saharoză, adică de zahărul obişnuit. Ele se împart în produse NATURALE şi SINTETICE.

NATURALE (aditivi bogaţi în calorii)  – substanţe cu o componenţă apropiată de cea a saharozei cu putere calorică asemănătoare. Cel mai frecvent acestea sunt substanţe de origine naturală.

Dulceaţă
Saharoză 1
Fructoză 1,73
Maltoză 0,32
Sucraloză 60
Steviozida 200 – 300

steviya-poroshok

SINTETICE (aditivi fără calorii)  îndulcitori sintetizaţi artificial, valoarea calorică a cărora adesea este semnificativ mai mică, decât a zahărului obişnuit, deoarece este nevoie de mai puţin, fiind dulci. În schimb, au o serie de contraindicaţii şi reacţii adverse.

Dulceaţă
Aspartam 200
Saharină 300
Ciclamat 30
Xilitol 1,2
Sorbitol 0,6

sweetener

Cine trebuie să înlocuiască zahărul cu substituenţi?

Neapărat trebuie să înlocuieşti zahărul cu aditivi

●  dacă ţi i-a prescris medicul sau nutriţionistul,
●  dacă ai un program antimicotic sau antiparazitar.

Trebuie să înlocuieşti zahărul cu aditivi

●  dacă suferi de diabet zaharat,
●  dacă suferi de obezitate,
●  dacă ai scopul să slăbeşti şi să renunţi la dulciuri în viitor sau să reduci consumul lui,
●  dacă îţi doreşti deserturi în fiecare zi şi eşti conştient de amploarea tragediei.

Nu se recomandă să înlocuieşti zahărul cu aditivi

●  dacă suferi de boli renale cronice,
●  dacă eşti însărcinată sau alăptezi nu se recomandă să foloseşti doar aditivi sintetici.

Care sunt cerinţele faţă de un produs ideal?

●  Siguranţă
●  Gust plăcut
●  Implicare minimă în metabolismul glucidic (este important ca aditivii să nu provoace o creştere bruscă a cantităţii de insulină, care neutralizează zahărul existent în sânge şi trezeşte din nou o senzaţie de foame, pornind cercul vicios şi dorinţa de a consuma dulciuri)
●  Posibilitatea prelucrării termice.

Practic toţi substituenţii zahărului corespund celor ultimelor trei criterii, de aceea, am alcătuit ratingul de siguranţă, începând cu cel mai periculos.

#7  Aspartam

Aspartamul este unul din cei mai studiaţi şi controversaţi substituenţi. Adevărat, practic nu conţine calorii şi este recomandat în cazul diabetului. Dar utilizarea îndelungată a aspartamului poate provoca cefalee, tinitus, alergii, depresie, insomnie. La fel provoacă oscilaţii ale zahărului în sânge, iată de ce excesul lui este extrem de periculos.

kofe

#6  Ciclamat

Încă o substanţă sintetică cu reputaţie dubioasă. Din anii 1950 este aplicat pe larg în arta culinară şi în caz de diabet. În urma cercetărilor s-a constatat că în intestinele unor oameni, acest tip de îndulcitor se transformă în substanţe periculoase, de aceea, consumul ciclamatului este strict interzic cel puţin gravidelor, în special în primele săptămâni de sarcină.

#5  Saharină

Îndulcitorul de origine sintetică, popular cândva, şi-a pierdut poziţiile din 2 motive: în primul rând, are un gust metalic. În al doilea rând, nu corespunde cerinţelor de siguranţă. În urma experimentelor s-a descoperit o legătură între administrarea saharinei şi apariţia cancerului vezicii urinare. Deocamdată, preparatul nu este interzis oficial, deoarece au loc cercetări suplimentare, dar vă recomandăm să-l evitaţi.

#4  Sorbitol, xilitol etc.

Principalul dezavantaj al substituenţilor sintetici este dereglarea digestiei. Ele pot provoca balonare, flatulenţă şi diaree. Nu sunt cele mai bune efecte ale unui produs alimentar.

Primii trei lideri

#3  Sucraloză

Sucraloza este singurul „zahăr sintetic”, care nu este acuzat de provocare cancerului. El este produs din zahărul obişnuit, creând o moleculă, care nu se întâlneşte în natură. Din această cauză, organismul nu este capabil să asimileze sucraloza, iată de ce este un produs cu zero calorii, asemănător la maximum cu zahărul natural. Sucraloza este folosită pe larg pentru prepararea jeleurilor, fructelor conservate, a gumei de mestecat şi altor produse, însă folosită în exces poate provoca dereglări de digestie şi reacţii alergice.

#2  Fructoza

Fructoza este un substituent natural al zahărului, care nu se deosebeşte mult de acesta. La fel influenţează asupra metabolismului glucidic, au aceiaşi valoare calorică, doar că indicele glicemic al fructozei este mai redus. Fructoza este inofensivă, poate fi consumată şi de gravide, dar nu poate fi numit un produs pentru slăbit.

#1  Steviozida

Steviozida este o substanţă naturală, care se conţine în frunzele de stevie. Nu duce la creşterea nivelului de insulină, normalizează metabolismul glucidic şi lipidic, elimină excesul de colesterol, stabilizează tensiunea arterială, normalizează funcţia ficatului şi vezicii biliare, precum şi a tactului digestiv, are efect antiinflamator, inhibă creşterea şi înmulţirea bacteriilor şi microorganismelor patogene. Stevia este produsul perfect pentru cei aflaţi în proces de slăbit, bolnavii de diabet, precum şi pentru copii şi femei însărcinate, care doresc să scadă consumul de zahăr.

Cei mai inofensivi substituenţi ai zahărului sunt cei de origine naturală. Cea mai bună din ele este STEVIA. 0 calorii, siguranţă demonstrată şi numeroase efecte benefice asupra organismului. De aceea, ne putem bucura pentru iubitorii de dulciuri – acum au o sursă îndulcitoare FOLOSITOARE şi demnă de toată atenţia!

Dar toate cu măsură!

(7047)

comments powered by HyperComments

Alte articole la aceiaşi temă