8 produse, după care trebuie să bei cel puţin un pahar de apă, ca să eviţi deshidratarea - Om Activ

8 produse, după care trebuie să bei cel puţin un pahar de apă, ca să eviţi deshidratarea

12933 / 30.06.2017
Ai observat probabil că, după ce consumi unele produse, te chinuie setea. Nu, nu ţi s-a părut. Astăzi vei afla mai multe despre produsele, care deshidratează, schimbă echilibrul de apă şi sare, provoacă dorinţa şi necesitatea de a bea cât mai mult!

1. Cafea şi ceai

Cafeina, care se conţine în aceste băuturi, este unul din cei mai buni diuretici naturali, adică activează secreția urinară. Iată de ce nu trebuie să faci abuz de ele – până la 3 ceşti pe zi este suficient. Tot ce depăşeşte această limită are impact negativ asupra metabolismului de apă în organism.

  • Pentru a compensa pierderile de lichid, adaugă la norma ta zilnică (formula de calcul o găseşti aici) tot atâta apă, cât ceai ai băut. Şi un volum dublu în cazul cafelei. 

2. Alcool

Adesea, setea chinuitoare după consumul de alcool (am scris aici) este asociată cu deshidratarea. Într-adevăr, alcoolul elimină apa. Însă mahmureala nu se explică prin deshidratare, ea este o consecinţă a volumului redus al sângelui, care circulă. Lichidul nu se elimină din organism, ci pur şi simplu se acumulează în apa interstiţială dintre ţesuturi, provocând tumefiere. Cu siguranţă ai observat acest simptom după petreceri. Organismul cere lichid pentru a completa volumul de sânge, care constă din apă în proporţie de 93% şi a intensifica activitatea renală pentru a elimina lichidul interstiţial.  Îngroşarea sângelui duce la creşterea tensiunii arteriale, deosebit de dureroasă pentru hipertensivi. Unii din ei în genere încetează să mai bea apă, în timp ce ar trebui să facă invers.

  • Bea o cantitate de apă echivalentă cu cea a alcoolului consumat.

3. Orez

Orezul este un produs folositor pentru eliminarea excesului de apă din organism. Iată de ce dietele pe bază de orez sunt atât de populare. Însă greutatea se reduce din cauza pierderii semnificative a apei, care se va întoarce imediat ce vei încheia dieta. Dacă te alimentezi timp îndelungat conform unor asemenea diete rişti să-ţi tulburi metabolismul de apă şi sare!

  • În cazul în care planifici să elimini lichidul de prisos, atunci neapărat adaugă la o porţie de orez consumată şi un pahar cu apă, în plus la norma ta zilnică!

4. Proteine de origine animală

Pentru scindarea, asimilarea şi eliminarea ulterioară din organism a proteinelor de origine animală este necesară o cantitate mult mai mare de apă, decât conţin acestea. Iată de ce, în cazul retenţiei de apă, nutriţioniştii recomandă de a consuma produse bogate în proteine de 3-4 ori pe zi. Însă dacă nu suferi de tumefiere, ţine minte că consumul activ de proteine poate duce la deshidratare! Ţine cont de acest fapt, atunci când măreşti frenetic porţiile de proteine în goana după relief.

  • În cazul în care nu planifici să elimini lichidul de prisos, atunci neapărat adaugă la o porţie de proteine consumată şi un pahar cu apă, în plus la norma ta zilnică!

5. Zahăr

Pe lângă alte efecte (pe care le găseşti aici), zahărul modifică echilibrul de sare şi apă, stimulează atât excreţia, cât şi retenţia de lichide în acelaşi timp! În plus, zahărul contribuie la îngroşarea şi oxidarea sângelui.

  • Adaugă neapărat câteva pahare de apă curată la norma zilnică, dacă eşti amator de dulciuri.

6. Făinoase

Cerealele uscate, făina nu conţin umiditate, iar pentru înmuierea şi digerarea lor necesită o cantitate mare de lichid.

  • Bea un pahar cu apă după o oră de la consumul produselor de panificaţie.

7. Murăturile, marinatele şi produsele conservate

Legumele presărate cu sare vor lăsa suc, la fel ca şi fructele presărate cu zahăr. Forţa, care scoate apa din celule, se numeşte presiune osmotică. Ea apare peste tot, unde soluţia concentrată intră în contact cu una mai diluată. Sarea şi zahărul din alimente nu trebuie digerate şi pătrund rapid în sânge. Acolo, după principiul presiunii osmotice, scot apa din celulă. Pentru a stopa acest proces, este necesar de a adăuga mai multă apă în plasma sanguină. Despre aceasta semnalizează receptorii, care declanşează senzaţia de sete. La fel provoacă setea hormonii, calcitocina şi amilina, secretate de intestin. Ele semnalizează despre creşterea concentraţiei de sare sau zahăr.

  • Nu ignora senzaţia de sete şi încearcă să reduci consumul de sare.

8. Produse uscate, fursecuri şi semifabricate

Multe produse gata, cum ar fi chipsurile şi biscuiţii, practic nu conţin umezeală, în schimb au sare din belşug. Ca un burete uscat ele absorb apa în măsură ce se deplasează prin tractul digestiv.

Culoarea urinei are legătură directă cu apa din organism. Nuanţa gălbuie denotă cantitatea substanţelor solide, cum ar fi sodiul, clorurile, azotul şi calciul, eliminate. Intensitatea culorii depinde de proporţia, în care rinichii amestecă apa cu particulele solide.
Mai puţină apă – o culoare mai intensă a urinei. Mai multă apă – o culoare mai deschisă a urinei.

De aceea, calculează norma ta individuală de apă (formula o găseşti aici), în funcţie de produsele, care prevalează în alimentaţie şi compensează ceea ce elimină ele din organism!

(12933)

comments powered by HyperComments
Ecaterina Didyk

nutriționist din anul 2007, președinte al Asociației Nutriționiștilor din Moldova, coach deținător al certificatului Universităţii Internaționale Erickson, co-organizator și curator al proiectului "Școala de Nutriție" în RM, co-fondatorul școlii internaționale de nutriție Nutrition Expert, autor al seminarelor intensive de nutriție pentru instructori și cosmetologi

Alte articole la aceiaşi temă