Antocieni: de ce trebuie să consumăm produse violete - Om Activ

Antocieni: de ce trebuie să consumăm produse violete

6919 / 24.08.2020
Ecaterina Didyk
În linii generale știm cu toții care sunt beneficiile alimentelor vegetale – vitamine, fibre și minerale. Dar fructele, legumele și verdeața conțin un alt grup mare de substanțe, la fel de importante pentru organism – fitochimicale.

Descoperirea fitochimicalelor este una din cele mai importante descoperiri realizate în ultima jumătate de secol în domeniul nutriției. În acest răstimp au fost descoperite câteva sute de fitonutrienți vegetali, iar aproximativ 150 au fost studiați detaliat. Plantele au nevoie de ei pentru a crește și supraviețui, iar oamenii pentru a reduce riscul de cancer și multe alte funcții.

Fitochimicalele se împart în categorii în funcție de culoare – negru, albastru, roșu, verde și portocaliu. Dar să aflăm mai multe despre antocieni – antioxidanți puternici de culoare roșu-violet.  

Antioxidanții sunt substanțe care elimină radicalii liberi din organism. La rândul lor, radicalii liberi sunt produse ale activității vitale a celulelor. Aceștia se formează în urma reacțiilor chimice, de exemplu, în procesul de descompunere a grăsimilor dăunătoare sau a proceselor inflamatorii. În cantități mari încep să distrugă celulele și chiar să provoace cancer.

Toți antioxidanții elimină radicalii liberi din organism, dar aceștia se împart în grupuri, fiecare având un efect predominant.

Antocienii diminuează efectele nocive cauzate de expunerea la radiații ultraviolete și reduc riscul de apariție a bolilor oncologice și accelerează recuperarea în anumite tipuri de cancer (rect, col uterin, sân, ficat și piele).

De asemenea, antocienii încetinesc procesele de îmbătrânire și ajută la prevenirea și tratamentul unor boli neurologice, infecții bacteriene și diabet. Cu toate acestea, dacă vei consuma zilnic o mână de pomușoare viața ta nu se va schimba radical, iar procesul de vindecare în cazul bolilor enumerate mai sus nu va accelera. Dar, în complex cu alte obiceiuri benefice, te vor face mai sănătos.

Organismul nu sintetizează antocieni, iar noi trebuie să asigurăm aportul lor odată cu hrana. Ei se găsesc în plantele de culoare roşie, albastră sau roz.

Fructe de pădure: afine, coacăză neagră, răchițele, zmeură, mure, cireșe, vișine, păducel, struguri.
Legume: vinete, roșii, varză roșie, ardei roșu, ridichi, napi (apropo, sfecla nu este bogată în antocieni, cu toate că are culoarea roșie).

Băuturi: vinuri roșii, sucuri de fructe întunecate, ceai de hibiscus (trandafir sudanez). În vinuri, antocienii acționează și ca conservanți – datorită lor, vinul este păstrat mult timp.

Iată și un lifehack pentru cei care pun accentul pe produsele alcaline: produsele albastre au cea mai scăzută aciditate, iar cele roșu-aprins – cea mai mare. Produsele violet au pH neutru.

Antocienii se pot regăsi și în produsele din vânzare de culori aprinse, cum ar fi băuturi, iaurt, înghețată și altele. La scară industrială, antocienii se extrag preponderent din varză roșie sau din coajă de struguri. Astfel se obțin coloranți violet și roșu, care sunt inofensivi și benefici pentru organism. Îl vei găsi pe etichetă cu marcajul E-163, în acest caz nu te grăbi să-l întorci pe raft, deoarece este vorba despre antocian natural.

Trebuie să consume produse bogate în antocieni cei care:

  • trăiesc în țările însorite, fac băi de soare sau merg la solar;
  • au predispoziție ereditară la cancer;
  • sunt expuși la radiație la locul de muncă; 
  • suferă de probleme ale pielii și de boli cronice;
  • fumează.

Dacă te-ai regăsit în lista de mai sus, apelează la un terapeut sau expert în nutriție, s-ar putea să ai nevoie de antocieni sub formă de suplimentele nutritive. În orice caz, mănâncă zilnic alimente bogate în antocieni – o mână de fructe de pădure, o salată de varză roșie sau un pahar de vin roșu (firește mai des pomușoare, decât vin).

(6919)

comments powered by HyperComments

Alte articole la aceiaşi temă