Câte grăsimi trebuie să consumi pe zi (și 7 funcții ale lor) - Om Activ

Câte grăsimi trebuie să consumi pe zi (și 7 funcții ale lor)

722

Câte grăsimi trebuie să consumi pe zi (și 7 funcții ale lor)

Ecaterina Didyk

nutriţionist, coorganizator şi curator al proiectului «Şcoala de alimentaţie corectă» a RM, prezentatorul rubricii «Sfaturile expertului» la CTC, expert al emisiunii «Controlul calităţii» la REN TV şi TNT

Organismul are nevoie de lipide, chiar dacă acestea ţi se par dubioase.
Grăsimile au 7 funcţii de bază:

1. Structurală

Membranele tuturor celulelor sunt alcătuite din grăsimi. Atunci când alimentaţia nu este suficient de bogată în grăsimi, membranele se distrug, iar celulele își pierd protecția și devin mai puțin rezistente.

Creierul și fibrele nervoase sunt alcătuite practic în întregime din grăsimi. Astfel membrana celulelor nervoase este alcătuită din grăsimi în proporţie de 75%. Dacă nu există o reţea, impulsul este propagat slab şi ca urmare se pierde capacitatea de concentrate şi coordonare, se înrăutăţeşte memoria pe termen scurt şi lung, se reduce capacitatea de memorizare. Ficatul este alcătuit din grăsimi în proporţie de 50%, iar spermatozoizii – 30%. Cred că ştii bine care sunt consecinţele în acest caz.

2. Energetică

La oxidarea unui gram de grăsime în organism, se generează aproximativ 9 kcal de așa-numita energie pe termen lung, utilizată pentru funcționarea organelor interne. Acest tip de energie este deosebit de importantă pentru funcţionarea inimii, care restabileşte foarte rapid glucoza şi trece la produsele de oxidare a grăsimilor.

Iată de ce persoanele, care urmează dieta ketogenică (alimentaţie bogată în grăsimi) se simt plini de energie chiar şi în cazul efortului intensiv.

3. Depozitare

Organismul nostru încearcă să se protejeze şi face rezerve de grăsimi. Datorită acestei funcţii vei supravieţui fără hrană până la 30 de zile (dar te rog să nu încerci).

4. Protecţie

Stratul de grăsime ne protejează organele de şocuri şi hipotermie. Totodată, grăsimile sunt implicate în secreţia prostaglandinelor, care reglementează numeroase procese din organism, inclusiv combaterea inflamației și coagularea sângelui.

5. Hormonală

Grăsimile sunt implicate în producerea hormonilor sexuali feminini (estrogen și progesteron). La bărbați, testosteronul și hormonii suprarenali, de asemenea, se secretă cu implicarea grăsimilor.

6. Asimilare

Vitaminele A, D (creșterea și dezvoltarea, susținerea sistemului imunitar, mineralizarea țesuturilor, producerea de insulină), vitamina E (antioxidant), vitamina K (coagularea sângelui), precum și unele oligoelemente și minerale se asimilează numai împreună cu grăsimile.

Când consumi insuficiente grăsimi, te lipseşti și de aceste vitamine.

7. Digestivă

Bila se secretă atunci când consumi hrană bogată în lipide. Dacă nu te vei alimenta cu suficiente grăsimi, atunci te vei confrunta cu indigestie şi stagnarea bilei.

În continuare vei afla de câte lipide ai nevoie pentru ca acestea să-şi îndeplinească funcţiile: de la 0,5 până la 1 gram pe zi la 1 kg de masă corporală.

  • Femeile în timpul sarcinii şi menopauzei trebuie să consume până la 1,5 grame de grăsimi pe zi la 1 kg de greutate.

Regula principală pentru consumul grăsimilor este dozarea. Repartizează grăsimile în porţii egale la mesele de peste zi, este important pentru secreţia biliară regulată fără a supraîncărca tractul digestiv.

În următorul articol, vom relata ce grăsimi sunt considerate utile şi care trebuie excluse din alimentaţie.

(722)

comments powered by HyperComments
Ecaterina Didyk

nutriţionist, coorganizator şi curator al proiectului «Şcoala de alimentaţie corectă» a RM, prezentatorul rubricii «Sfaturile expertului» la CTC, expert al emisiunii «Controlul calităţii» la REN TV şi TNT

Alte articole la aceiaşi temă