Ce trebuie să știi despre tipurile utile de făină, dacă vrei să ai copturi perfecte - Om Activ

Ce trebuie să știi despre tipurile utile de făină, dacă vrei să ai copturi perfecte

2950 / 26.11.2020
Cu doar câțiva ani în urmă, pe rafturile magazinelor se găsea doar un tip de făină – făină de calitate superioară din soiuri moi de grâu. Este un sort universal, care se potrivește pentru 95% din rețetele cu făină. Acesta se caracterizează printr-un conținut înalt de gluten – proteină adezivă, fără care este dificil de a prepara produse de panificație.

Care este neajunsul făinii de sort superior? Sămânța este alcătuită din trei părți: endosperm, germenul și aleuron (învelişul bobului, din care se fac tărâţele). Așadar, la producerea sortului de făină de grâu de calitate superioară se utilizează doar endospermul, care practic nu conține elemente nutritive. Însă acest tip de făină nu este dăunător, pentru că nu conține nimic.

Așadar cu ce făină benefică pentru organism să înlocuim făina de sort superior?

Făină integrală de grâu

Făina integrală de grâu este făina ce conține toate cele trei părți ale seminței (endosperm, germen și aleuron).

Stratul de aleuron inhibă activitatea glutenului, de aceea, copturile, care necesită gluten, nu vor ieși bine cu acest tip de făină. Cum să înţelegem dacă glutenul este necesar? Dacă aluatul trebuie frământat, atunci acesta este necesar.

  • Unde se folosește: la biscuiți, brioșe, plăcinte, clătite, pancakes.

Făina din soiuri tari de grâu

A nu se confunda cu făina integrală. Făina din soiuri tari de grâu, ca și făina de sort superior din grâu industrial de soiuri moi, se produce doar din endospermul cerealelor.

Însă oricum este considerată mai folositoare, deoarece endospermul grâului de soiuri tari este mai bogat în elemente valoroase pentru organism decât endospermul bobului grâului clasic industrial. Totodată, acest tip de făină conține mai mult gluten, decât făina de soiuri moi.

Făina din soiuri dure de grâu include: griș, făină din soiuri tari de grâu, făina pentru pâine și paste făinoase.

  • Unde se folosește: pâine, paste făinoase.

Făină de secară și din grâu de speltă

Am inclus în aceeași categorie două tipuri de făină (din secară și speltă), deoarece la gătit se comportă la fel. Adesea acestea sunt integrale și respectiv, sunt mai benefice (informațiile despre cerealele integrale le veți găsi pe etichetă).

Ambele tipuri de făină se caracterizează printr-un conținut redus de gluten, iată de ce rareori sunt folosite integral pentru prepararea produselor de panificație. Așadar, „pâinea de secară” din comerț poate fi alcătuită din făină de secară doar în proporție de 5% – numai pentru aromă și culoare.

  • Unde se utilizează: la biscuiți, checuri, tarte, clătite, pancakes. În cazul în care copturile necesită gluten, 20% din făina de grâu poate fi înlocuită cu cea de secară sau speltă.

Făină fără gluten

Actualmente evitarea glutenului este în trend. Nu vom analiza cât de justificată este această practică, doar vom relata cum se utilizează făina fără gluten.

Aceasta se face din orice produse fără gluten din următoarele categorii: crupe, pseudo-cereale, nuci, semințe și leguminoase. Cele mai populare sunt cea de orez, porumb, migdale și hrișcă (din hrișcă verde sau prăjită). De asemenea, se întâlnește făină din quinoa, amarant, năut, linte, in, nucă de cocos și multe alte produse.

Orice tip de făină se comportă diferit la gătit – ca ingredientele primare.

Totuși, există două reguli generale:

  • 1 dacă gătești biscuiți, vafe, clătite, pancakes și alte bucate, care nu necesită gluten, atunci ai putea să înlocuiești făina de grâu cu cea fără gluten fără a schimba proporțiile.
  • Fac excepţie doar făina de cocos și de migdale. Aceste două tipuri de făină absorb puternic lichidele și transformă aluatul într-o masă foarte densă. Ele se adaugă pentru gust la făina de orez sau hrișcă, dacă se prepară bucate fără gluten sau la făina de grâu.
  • 2 Dacă prepari bucate, care necesită gluten, însă fără el, atunci va trebui să-l înlocuiești cu ingrediente cu efect adeziv (gumă xanthan, psyllium sau amidon). Aici începe chimia și nu există o formulă universală. Cel mai bine este să te conduci de rețete fără gluten, pentru care deja s-au făcut toate experimentele și calculele necesare.

Apropo, nu-ți recomandăm să utilizezi amestecuri, adesea acestea conțin zahăr rafinat și alte ingrediente dăunătoare. Dar, pe de altă parte, ele sunt previzibile la gătit și ușurează viața, de aceea alegerea îți aparține.

(2950)

comments powered by HyperComments
Iana Canonic

food-blogger

Alte articole la aceiaşi temă