Cum să obţii asimilarea maximală a hranei, ca să nu mănânci în zadar - Om Activ

Cum să obţii asimilarea maximală a hranei, ca să nu mănânci în zadar

19321 / 24.10.2017
Ecaterina Didyk
Proteine, grăsimi, glucide, vitamine şi minerale – le-ai calculat pe toate şi te alimentezi conform tuturor rigorilor, dar efectul întârzie să apară. Posibil că acestea nu se asimilează. Cum să facem ca ele să se asimileze?

Mestecă bine hrana.

Se asimilează complet doar hrana mestecată bine. Bucăţile mari de hrană împiedică motorica tractului gastro-intestinal şi are urmări neplăcute, de exemplu, greutate la stomac.

Mestecă hrana cât mai minuțios, deoarece mistuirea hranei începe în cavitatea bucală. În primul rând, aceasta se referă la carbohidraţi, care se scindează sub influenţa amilazei – ferment din salivă.

  • La 22 de mişcări de mestecare fă una de înghiţire.

În salivă se secretă mucină – substanţă, care ajută hrana să alunece uşor prin esofag în stomac. Pentru a se produce suficientă mucină este necesar de a face cel puţin 20 de mişcări cu maxilarul.

Totodată, de la nivelul gurii organismul începe să identice compoziţia hranei şi pregăteşte fermenţii corespunzători în cantitatea necesară în toate secţiile tractului digestiv!

Cu cât mai mult hrana se află în gură, cu atât mai mult se reduce riscul de intoxicaţii. Saliva conţine lizozim – substanţă cu efect bactericid.

Combină produsele cu aproximativ aceeaşi viteză de asimilare

Produsele se deosebesc între ele prin timpul de asimilare. Un măr este digerat în 30-45 de minute, iar caşcavalul tare – 4-6 ore.

De aceea, străduieşte-te să foloseşti la o masă produse din aceeaşi categorie.

Primul grup: până la 45 de minute (preponderent, carbohidraţi).

●       Fructe (harbuz, grepfrut) – 30 de minute;
●       Vişine, mere, piersici – 40 de minute;
●       Legume (proaspete) – 30-45 de minute;
●       Bulion, salată de fructe – 30 de minute;
●       Suc din fructe şi legume – 15-20 de minute.

Grupul II: până la 2 ore (preponderent, produsele cu proteine şi conţinut nu prea înalt de grăsimi).

●       Ouă – 45 de minute;
●       Peşte slab – 30 de minute;
●       Peşte gras – 45-60 de minute;
●       Găină – 1-2 ore.

Grupul III: 2-3 ore (preponderent, produse bogate în amidon şi carbohidraţi complecşi).

●       Cartofi;
●       Toate terciurile;
●       Toate ciupercile;
●       Brânza de vaci (doar din lapte integral) – 125 de minute;
●       Seminţe (susan, floarea-soarelui) – circa 2-3 ore;
●       Nuci – 2,5-3 ore;
●       Leguminoase.

Grupul IV: 3-4 ore şi mai mult

  • Cea mai mare parte a lor nu este asimilată complet şi în această formă este eliminată din organism.
●       Cafea şi ceai cu lapte;
●       Peşte afumat şi conservele din el;
●       Carne şi semifabricate din ea – cel puţin 3-4 ore;
●       Caşcaval de soiuri tari – 4-6 ore;
●       Toate tipurile d epaste (în afară de cele din grâu durum).

Amestecarea produselor din aceeaşi grupă (salată, mere cu pere, suc de morcov şi sfeclă) doar va prelungi uşor perioada de aflare a hrănii în stomac datorită complexităţii de a alege fermenţi pentru prelucrarea lor, dar această versiune de amestec este acceptabilă.

Totodată, nu se recomandă de a amesteca produse din diferite grupuri.

De exemplu, ai mâncat alune şi fructe. Viteza de asimilare a acestui fel de hrană va creşte din cauza dificultăţii legate de alegerea fermenţilor. Mai mult, o parte din fructe se va afla în stomac doar 2-3 ore împreună cu nucile, pentru că organismul pur şi simplu nu le va putea trimite în intesi. Fireşte o parte din ele vor ajunge mai departe, dar neapărat va lua cu sine şi alune neprelucrate. În intestine ele nu au mari şanse de a fi valorificate: să putrezească sau să fermenteze.

Nu bea apă în timpul mesei.

Când bem apă pe stomacul gol, acesta prin reflex o împinge mai departe în intestine. Dacă în acel moment în stomac se află hrană, atunci împreună cu apa alunecă în intestin şi hrana neprelucrată. În plus, apa diluează sucul gastric, iar ca urmare scindarea hrănii încetineşte.

  • Bea cu 30 de minute înainte de masă şi cu 2 ore mai târziu.

Amatorii de crudităţi pot reduce acest interval, or hrana pe care o consumă este digerată mult mai rapid.

Optează pentru prelucrarea în regim atenuat a hrănii.

În timpul fierberii şi prăjirii se distrug fermenţii din alimentele crude, precum şi structurile iniţiale ale ei. Asemenea bucate se asimilează de 1,5 ori mai mult şi mai prost. Foloseşte gătitul la abur sau la cuptor. Despre aceasta am scris aici.

Ia masa la anumite ore.

Organismul funcţionează cel mai intens la amează. La aceste ore, se recomandă consumul produselor cu perioadă maximală de digestie. În timpul micului dejun şi a cinei hrana nu este digerată atât de activ, de accea la micul dejun şi cină se conumă produse cu aceeaşi perioadă de digestie şi cu viteză maximală de asimilare.

Asigură-te că ai suficiente enzime.

Am menţionat deja că hrana conţine enzime, în mare parte cea crudă şi vegetală. De aceea, consumă cât mai multe legume proaspete.

Enzimele pancreatice sunt AMINOACIZI + vitamine sau minerale. Alimentaţia cu conţinut echilibrat de proteine (aminoacizi), minerale şi vitamine asigură potenţialul pentru formarea enzimelor necesare.

Dacă simtomele (disconfort, greutate la stomac, balonare, miros neplăcut persistent etc.) sau analizele denotă o insuficienţă de enzime, atunci foloseşte un complex de fermenţi!

Normalizează refluxul biliar.

Normalizarea refluxului biliar şi o cantitate suficientă de fiere contribuie la digerarea şi asimilarea grăsimilor.

Pentru aceasta este necesar:

●       de a consuma suficientă apă,
●       grăsimi sănătoase
●       de a include în alimentaţie produse şi ierburi (în caz de contraindicaţii) cu efect colacog.

Apropo, dacă masele fecale se spală cu greu de pe vasul de closet, aceasta denotă digerarea şi asimilarea incorectă a grăsimilor. Cel mai probabil cauza fiind prelucrarea insuficientă cu secreţie biliară.

Restabileşte microflora intestinală.

În faza finală a digestiei şi asimilării această funcţie şi-o asumă microflora.

  • Tocmai de 4 ori creşte cantitatea mineralelor absorbite în cazul unui echilibru corect al microflorei intestinului!

Dacă suferi de constipaţie frecventă, de tulburări intestinale, de balonare după consumul fructelor nedecojite, atunci e timpul să administrezi un curs de probiotice!

  • Minimumul pe care-l poţi face zilnic este să consumi produse lacto-acide!

Microflora la fel contribuie la restabilirea mucoasei intestinale, la regenerarea vilozităţilor, anume prin ele are loc absorbţia substanţelor!

Elimină constipaţia cronică!

Când masele fecale se acumulează în intestinul subţire şi gros, atunci hrana se va asimila în cantităţi minime.

Soluţiile de bază:

●       o cantitate suficientă de apă şi fibre,
●       normalizarea funcţiei biliare,
●       o bună microfloră (vezi mai sus),
●       gânduri liniştite!

V-am dat câteva puncte de reper, cunoştinţe şi recomandări obiective pentru o mai bună asimilare şi digestie a hranei. Dar ţine minte că dacă persistă unele tulburări de digestie, nu ezita să consulţi un specialist!

(19321)

comments powered by HyperComments

Alte articole la aceiaşi temă