De ce nucile pot duce la osteoporoză (nu ne-am aşteptat la o asemenea surpriză din partea lor) - Om Activ

De ce nucile pot duce la osteoporoză (nu ne-am aşteptat la o asemenea surpriză din partea lor)

4713

De ce nucile pot duce la osteoporoză (nu ne-am aşteptat la o asemenea surpriză din partea lor)

Ecaterina Didyk

nutriționist din anul 2007, președinte al Asociației Nutriționiștilor din Moldova, coach deținător al certificatului Universităţii Internaționale Erickson, co-organizator și curator al proiectului "Școala de Nutriție" în RM, co-fondatorul școlii internaționale de nutriție Nutrition Expert, autor al seminarelor intensive de nutriție pentru instructori și cosmetologi

Unele plante nu vor să fie mâncate şi se apără cum pot. Mecanismul de protecție al nucilor, cerealelor, semințelor și leguminoaselor este acidul fitic, dăunător pentru om. Ştiai că în fructe, legume și pomuşoare acidul fitic practic lipseşte, deoarece oamenii și animalele fac parte din lanțul lor de reproducere. Dimpotrivă aceste plante doresc să fie consumate şi atrag atenţia în fel şi chip, prin culoare, aromă şi gustul lor. Dar să revenim la acidul fitic.

Acesta inhibă acţiunea enzimelor şi funcţia pancreasului. Prin urmare alimentele vor fi digerate cu greu şi sunt posibile crize de supraalimentare. Totodată, consumul excesiv de acid fitic poate duce la mărirea pancreasului.

Acidul fitic leagă calciul, magneziul și fierul și le îndepărtează din organism. Sunt perturbate zeci de procese, care implică aceste minerale. Consecințele posibile sunt demineralizarea oaselor și încetinirea metabolismului vitaminei D, din care cauză se dezvoltă osteoporoza, rahitismul, cariile dentare, se manifestă tulburări de metabolism şi al echilibrului de sare şi apă.

Potrivit OMS, acidul fitic este una dintre cele mai frecvente cauze ale anemiei fierodeficitare la vegetarieni. Aşadar, consumul a 5-10 mg de acid fitic pe zi (în total 100 g de nuci) poate reduce asimilarea fierului cu 50%. De aceea, iubitorii de nuci trebuie să ţină sub control nivelul de feritină (fier) în sânge.

Dacă te-ai gândit să excluzi din alimentaţie toate produsele bogate în acid fitic, să ştii că nu e o idee bună. Majoritatea lor sunt gustoase, nutritive şi utile. Pentru a le consuma fără ca să-ţi afecteze sănătatea, este necesar de a reduce conţinutul de acid fitic în ele.

Principalele modalităţi de a reduce concentraţia de acid fitic: 

  • 1Prelucrare termică

Prelucrarea termică la temperaturi înalte reduce conţinutul de acid fitic în produse cu 30-50%. De exemplu, în procesul de prăjire aceasta se reduce cu 45%, dar există şi efecte adverse – tigaia va distruge 18% din substanţele nutritive, inclusiv fitaza, la care vom reveni mai târziu. De asemenea, produsele pot fi fierte sau tratate cu abur, însă pentru a reduce minimal cantitatea de acid fitic este insuficient de a le trata termic.

  • 2Înmuiere

Atunci când nucile, leguminoasele și cerealele absorb apa, în ele se formează o enzimă – fitaza. Ea reduce conţinutul de acid fitic, deşi nu-l elimină complet. Temperatura optimă a apei pentru înmuiere este de 33 de grade.

Timp de înmuiere:

nuci și semințe 8–13 ore
ovăz / fulgi de ovăz 10–12 ore
speltă, secară 8 ore
orez brun 12 ore
orez alb 9 ore
orez sălbatic 5 ore
arpacaş 6 ore
hrişcă 5 ore
mei 5 ore
quinoa, amarant 3 ore
  • 3Germinare

Este ideal atunci când la înmuiere seminţele încep să germineze uşor. Acidul fitic împiedică încolţirea seminţelor în condiţii nefavorabile. De îndată ce le creezi asemenea condiţii (punându-le într-un mediu umed pe timp îndelungat), seminţele încep să încolţească şi se activează enzima fitaza, care descompune acidul fitic, de care planta nu mai are nevoie.

Nu va trebui să aştepţi mult – de exemplu, la lintea verde se ivesc primii germeni albii după 10 ore de înmuiere. Dar nu uita să schimbi apa la fiecare 12 ore.

  • 4Acidifiere

Adaugă acid la înmuiere şi în timpul preparării cerealelor, leguminoaselor şi nucilor – suc de lămâie, oţet organic sau alte produse acide. Acidul nu sporeşte secreţia de fitază, însă reduce conţinutul de acid fitic şi îmbunătățește asimilarea mineralelor.

  • 5Probiotice

Lactobacilii, care se găsesc în probiotice, îmbunătățesc absorbția proteinelor și descompun complexele minerale formate de acidul fitic. Se recomandă consumul lor cu regularitate, dar nu numai după consumarea nucilor.

Metodele enumerate mai sus nu elimină complet acidul fitic din produse, însă reduc concentraţia lor până la un nivel minim admisibil. Acestea rapid devin o obişnuinţă și pe neobservate vei începe automat să pui nucile la înmuiat pe noapte, iar dimineaţa să le usuci și să le adaugi la fulgii de ovăz.

(4713)

comments powered by HyperComments
Ecaterina Didyk

nutriționist din anul 2007, președinte al Asociației Nutriționiștilor din Moldova, coach deținător al certificatului Universităţii Internaționale Erickson, co-organizator și curator al proiectului "Școala de Nutriție" în RM, co-fondatorul școlii internaționale de nutriție Nutrition Expert, autor al seminarelor intensive de nutriție pentru instructori și cosmetologi

Alte articole la aceiaşi temă