Dietă alcalină: modalitate de a reduce riscul maladiilor oncologice - Om Activ

Dietă alcalină: modalitate de a reduce riscul maladiilor oncologice

3042

Dietă alcalină: modalitate de a reduce riscul maladiilor oncologice

Ecaterina Didyk

nutriţionist, coorganizator şi curator al proiectului «Şcoala de alimentaţie corectă» a RM, prezentatorul rubricii «Sfaturile expertului» la CTC, expert al emisiunii «Controlul calităţii» la REN TV şi TNT

În această rubrică vom analiza cele mai populare diete. De fiecare dată vă vom aduce aminte despre diferenţa dintre alimentaţia sănătoasă şi dietă.

Alimentaţia sănătoasă presupune o raţie alimentară echilibrată şi completă, care aprovizionează organismul cu elementele necesare în cantităţi suficiente. Aproximativ 80% din alimentaţia sănătoasă o constituie produsele benefice şi 20% – cele nu prea utile (toţi avem slăbiciunile noastre). Alimentaţia sănătoasă se recomandă pentru toată viaţa.

Dieta este o raţie alimentară dezechilibrată şi incompletă, care nu aprovizionează organismul cu elementele necesare în cantităţi suficiente. Dieta este drastică şi fără abateri. Perioada restricţiei depinde de dietă.

Dieta nr.1 Dieta nr.2 Dieta nr.3

Astăzi vom analiza detaliat dieta alcalină – o tendinţă la modă, răspândită pe larg datorită vedetelor de la Hollywood. Popularizatorii principali ai ei sunt Victoria Beckham, Jennifer Aniston, Gwyneth Paltrow şi Kirsten Dunst. Să vedem pe ce se bazează această dietă.

Mecanismul


Celulele canceroase nu se dezvoltă într-un mediu slab alcalin (pH 7,43 şi mai mult) bogat în oxigen. Aceasta a demonstrat savantul Otto Warburg, care şi-a consacrat de 24 de ani din viaţă pentru a demonstra teoria. În anul 1932, el a fost distins cu Premiul Nobel în domeniul chimiei pentru această descoperire. Mai târziu, discipolii săi au demonstrat că într-un asemenea mediu nu se dezvoltă nici paraziţii, virusurile, bacteriile şi ciupercile.

Practic tot ceea ce ne înconjoară sporesc aciditatea sângelui – alimentaţia incorectă, alcoolul, infecţiile cronice, stresul şi chiar sportul, care duce la formarea şi acumularea acidului lactic.
Principiul de bază al dietei alcaline este consumul echilibrat de produse acide şi bazie pentru a apropia pH-ul de indicele 7,43.

Pentru cine:

Nimeni nu vrea să se îmbolnăvească de cancer, de aceea la prima vedere s-ar părea că această dietă trebuie implementată la nivel legislativ. Însă nu este aşa. Totuşi este vorba despre o dietă, iar aceasta întotdeauna presupune restricţii şi o alimentaţie incompletă. Iată care sunt indicaţiile pentru o dietă alcalină:

  • boli inflamatorii cronice,
  • nivel sporit de acid în urină şi purine în sânge,
  • procese oncologice,
  • gută,
  • tulburări metabolice,
  • sindromul oboselii cronice.

Apropo, nivelul de acid în urină poate fi stabilit de sine stătător – benzi pentru stabilirea pH-ului se vând în orice farmacie.

Avantaje

Nivelul ridicat de aciditate a sângelui adesea are următoarele consecinţe:

  • Boli ale sistemului cardiovascular, inclusiv spasme ale vaselor sangvine şi scăderea concentraţiei de oxigen în sânge.
  • Creştere în greutate şi diabet.
  • Boli de rinichi şi ale vezicii urinare, formarea calculilor renali.
    Imunitate scăzută.
  • Activitate a radicalilor liberi, care pot duce la îmbătrânire prematură şi cancer.
  • Oase fragile, până la fractură de col femural, precum şi alte tulburări ale sistemului locomotor, cum ar fi formarea osteofitelor (pinteni).
  • Apariţia durerilor articulare şi musculare, asociate cu acumularea de acid lactic.
  • Slăbiciune generală.

Dieta alcalină reduce probabilitatea acestor consecințe.

Dezavantaje

  • Dieta alcalină presupune renunţarea completă la produse de origine animală, se poate consuma peşte, însă rareori – astfel raţia alimentară devine săracă.
  • Toate dietele necesită respectarea strictă a regulilor. Acest fapt afectează viaţa socială şi ca urmare, starea psihicului. Persoana devine mai agitată şi nervoasă!
  • Verdeaţă proaspătă, majoritatea fructelor şi legumelor sezoniere – în altă perioadă acestea conţin prea mulţi nitraţi.

Exemplu de alimentaţie

Fiece masă trebuie să conţină 30% de produse acide şi 70% – bazice.

Cele mai alcaline produse: castraveţi proaspeţi, ceai aromatizat, citrice, mere, prune, vişine, piersici, mazăre verde, păstăi, harbuji, zemoşi, dovlecei, roşii proaspete, ridiche neagră şi roşie, morcov, produse acidolactice.

Cele mai acide produse: carne, peşte, caşcaval, ouă, mezeluri, produse de patiserie şi panificaţie, toate grăsimile animaliere, nucile (cu excepţia migdalelor), pastele şi terciurile, zahărul, afinele.

Cum se alcătuieşte o dietă alcalină:


Adoptă această dietă treptat
Organismul nu iubeşte schimbarea radicală a alimentaţiei. Trecerea bruscă la cura alcalină poate să provoace o reacţie negativă din partea sistemului digestiv.

Consumă mai multe fructe şi legume proaspete

Ele stau la baza noului tip de alimentaţie. Pentru început adaugă la micul dejun o legumă verde şi una galbenă.
Pentru prepararea bucatelor din legume foloseşte ulei vegetal fără adaosuri chimice: de floarea-soarelui, măsline, arahide şi soia.
Se pot consuma şi fructe uscate, însă fără sulf în calitate de conservant.

Bea mai multă apă şi adaugă lămâie în ea
Chiar şi produsele vegetale cu gust acid (citrice, mere, ananas) sunt de natură alcalină. De exemplu, lămâia în procesul de prelucrare în organism se transformă în bază şi reduce eficient arsurile la stomac – nu ezita să o adaugi în apă.
Din băuturi se recomandă smoothie verzi şi sucuri fresh, precum şi ceaiuri pe bază de ierburi.
Alcoolul, cafeaua şi ceaiul negru îl acidifică.

Redu la maximum consumul de carne
Dieta alcalină implică renunțarea la produsele de origine animală. Dacă totuşi nu poţi fără ele, atunci optează pentru carne slabă – carne de vită, de miel sau de oaie. Din pasăre – pui şi curcan. Renunţă la carnea grasă, de la cea de porc şi până la cea de raţă. Evită consumul de mezeluri, cârnaţi, carne conservată, nu doar în timpul dietei, dar în general.

Fructele de mare şi peştele (nu sărat şi afumat) sunt surse excelente de proteine de origine animalieră. Dar trebuie consumate cel mult de 2-3 ori pe săptămână.

Optează pentru proteine de origine vegetală

În cazul curei alcaline sursa de proteine o constituie nucile proaspete (nu uscate şi sărate), seminţele, mazărea şi leguminoasele verzi. Dacă nu renunţi la carne, atunci consumă nuci de cel mult 3 ori pe săptămână.

Renunţă la produsele bogate în aditivi chimici.
Demult trebuia să faci asta, indiferent de faptul dacă ai scopul de a alcaliniza organismul sau nu. Spune nu snack-urilor şi dulciurilor din magazin.

Redu consumul de carbohidraţi
Exclude zahărul rafinat. Sunt admisibile într-o cantitate nu prea mare siropul de arţar, melasa netratată, zahărul brun şi mierea. Dacă nu faci muncă fizică, atunci consumă cereale de cel mult trei ori pe săptămână. Cerealele la fel acidifică.

Contraindicaţii


Unele boli gastro-intestinale, perioada de sarcină şi alăptare, exces de alcaline în organism.

Aşadar, în organism se formează mulţi acizi. Da, acizii nu duc la bine. Însă organismul ştie cum să elimine excesul, prin intermediul a trei mecanisme: sistemul-tampon, sistemul respirator şi rinichi.

Dacă nu există indicaţii, nu este necesar de a adopta o alimentaţie alcalină. Este suficient de a include în raţia alimentară o cantitate adecvată de produse bazice – de a bea zilnic apă cu lămâie,a consuma 200-300 g de fructe şi 300-400 g de legume.

În acest fel, vei ajuta organismul să declanşeze mecanismele de eliminare a acizilor, dar nici nu vei fi nevoit să urmezi o dietă strictă.

(3042)

comments powered by HyperComments
Ecaterina Didyk

nutriţionist, coorganizator şi curator al proiectului «Şcoala de alimentaţie corectă» a RM, prezentatorul rubricii «Sfaturile expertului» la CTC, expert al emisiunii «Controlul calităţii» la REN TV şi TNT

Alte articole la aceiaşi temă