Laborator de expertiză: analizăm dietele populare - Om Activ

Laborator de expertiză: analizăm dietele populare

681 / 07.12.2015

Salut, dragii mei amatori de diete, dar şi duşmanii înflăcăraţi ai lor!

Precum bine ştim, între alimentaţia sănătoasă şi dietă este o diferenţă la fel de mare ca între Cehov şi Donţova. Trebuie să ne cunoaştem duşmanul foarte bine, de aceea, în acest articol vom examina câteva diete populare, însă doar pentru a le depista neajunsurile. Dacă vom găsi şi avantaje, atunci vom fi sinceri şi le vom comunica.

6

Să începem cu o scurtă incursiune în domeniul fiziologiei.

Excesul de greutate, desigur, în primul rând constă din grăsimi. De aceea, atunci când începem o dietă, scontăm că, în primul rând, vom scăpa anume de ele. Însă grăsimile nu ard de la sine. Demult s-a stabilit că la arderea unui gram de grăsimi se consumă aproximativ o treime de gram de alte ţesuturi – muscular, conjunctiv şi altele. De remarcat că aceasta are loc doar în timpul slăbirii raţionale, fiziologice. În timpul slăbirii iraţionale, reducerea în greutate are loc nu doar sau nu atât din contul grăsimilor, de aceea, este necesar de a face distincţie între pierderea în greutatea şi reducerea grăsimilor.

Vă reamintim că pentru funcţionarea normală, organismul unei femei obişnuite are nevoie de circa 2000 kcal pe zi, iar al unui bărbat – 2500, despre aceasta am relatat în detaliu aici. Aşadar, slăbirea raţională bazată pe alimentaţia sănătoasă înseamnă reducerea acestei cifre aproximativ de două ori.

Dietele de slăbire, apropo, fapt care a fost menţionat – sunt o măsură de scurtă durată, nu le confundaţi cu dietele curative, prescrise de medic în anumite scopuri terapeutice.

6

Să examinăm câteva exemple de diete populare pentru slăbit.

Dieta Marlene Dietrich

În afară de faptul că în viaţa faimoasei actriţe germane erau nelipsite cafeaua şi ţigările, uneori ea mai mânca. În căutarea unei diete optime pentru sine, ea a elaborat o schemă, ce include doar trei alimentaţii pe zi în decurs de două săptămâni. Mai jos voi descrie doar primele două zile, deoarece următoarele sunt asemănătoare după cantitatea de calorii şi microelemente.

Să calculăm câte calorii s-au consumat în prima zi.

дитрихMicul dejun.Un pesmet mediu, cu care sunteţi obişnuite, cântăreşte cel mult 15 g. Din păcate, nu ştiu ce avea în vedere doamna Dietrich când spunea „un pesmet mic”, însă chiar şi un pesmet de 15 g are cel mult 55 kcal. O ceaşcă de cafea sau ceai, dacă are o linguriţă de zahăr, mai aduce încă 20 de kcal. În total, 75 kcal la micul dejun. Dar puţin probabil, pentru că pesmetul a fost „mic” – dacă ne concentrăm asupra acestui detaliu.

Prânzul.  2 ouă tari constituie aproximativ 160 kcal, 80 g de spanac – încă 20. Roşiile au 18 kcal, o roşie de dimensiuni medii cântăreşte circa 120-140 g, adică adăugăm încă în jur de 25 kcal. În total, la prânzul din prima zi, graţioasa Marlene primea generos tocmai 205 kcal.

Cina. O pârjoală de carne de vită la abur – apropo, nu este cea mai dietetică. Reţeta tradiţională, care bineînţeles include făină, presupune 200 kcal la 100 g de produs. Google nu ne oferă informaţii referitor la mărimea pârjoalei, dar dăm frâu liber imaginaţiei şi presupunem că era vorba despre pârjoale mari de 100 g! Adică obţinem 200 kcal la o pârjoală şi aproximativ 120 kcal – salata de legume. În total, 320 kcal la cină.

Mai doriţi să calculaţi caloriile pentru ziua a doua? N-are rost, tabloul este acelaşi. Aşadar, concluziile sunt următoarele. În primul rând, doar trei alimentaţii, dar noi ştim deja că aceasta este insuficient. Numărul de calorii este absolut diferit, în plus, el creşte pe parcursul zilei, ceea ce la fel nu este benefic din punct de vedere fiziologic. În linii generale, puterea calorică a unei doze de hrană poate varia, dar nu prea mult şi cu siguranţă nu ar trebui să crească de la o alimentaţie la alta. Însă cel mai important este că puterea calorică totală a raţiei alimentare zilnice a actriţei este de 600 kcal. Pentru comparaţie: puterea calorică în lagărele de concentrare fasciste era de aproximativ 700 kcal pe zi.

Se spune că în urma dietei lui Marlene Dietrich se poate slăbi cu 6-7 kg timp de 13 zile, adică câte jumătate de kilogram pe zi. Să mai facem un calcul, care ar trebui să fie deficitul de calorii pentru a obţine un asemenea rezultat, cu condiţia că se consumă preponderent grăsimea. Un gram de grăsimi conţine 9,3 kcal. Din 500 de grame „arse” aproximativ 390 sunt grăsimi (or noi ştim că în urma arderii unui gram de grăsimi se consumă 1/3 g de altfel de ţesut, decât cel adipos). Astfel, pentru a pierde o asemenea cantitate de grăsimi pe zi, deficitul de calorii trebuie să constituie 390*9,3=3627 kcal. Repet – acesta trebuie să fie deficitul (!). Dacă ţinem cont de faptul că graţioasa doamnă Dietrich, având înălţimea de 168 cm, ardea pe zi cel mult 2000, reiese că trebuia să consume minus 1627 kcal. Un asemenea deficit de energie se poate obţine hrănindu-te cu azbest sau vată minerală.

Astfel, dragii mei, este logic că dacă veţi slăbi cu 7 kg timp de 13 zile, această realizare se va obţine nu doar din contul grăsimilor. În cazul de faţă, pierderea în greutate este rezultatul epuizării şi deshidratării organismului. De îndată ce veţi reveni la alimentaţia corectă, corpul îşi va recupera ceea ce a pierdut, unde mai pui că îşi va face şi unele rezerve – pentru orice eventualitate.

Concluzii referitor la dieta doamnei Dietrich: sunt puţine doze alimentare, puterea calorică a lor variază puternic de-a lungul zilei şi creşte spre seară, cantitatea totală de calorii este prea mică chiar şi pentru o slăbire intensivă.

Dietă de banane

Aţi auzit despre aşa-numitele monodiete, atât de populare? Ele se axează pe un produs, care este elementul central al dietei şi doar uneori este completat de altele. La acest capitol, ingeniozitatea nu are margini: există monodiete pe bază de hrişcă, brânză, produse lactate, ananas, banană, bostan etc. Să examinăm dieta de banană. Ea este concepută pentru 3-7 zile şi promite o pierdere în greutate de 5-6 kg. Iată cum arată versiunea dietei de trei zile (toate sunt identice):

Ce observăm la prima vedere: deja sunt cinci prize alimentare, ceea ce este mult mai bine, în comparaţie cu dieta vedetei germane de cinema. Dar cu aceasta s-au încheiat toate avantajele. Bineînţeles, nici nu poate fi vorba despre alimentaţie echilibrată în baza a două produse. Renunţarea la hrană după ora 19:00 la fel nu este întemeiată din punct de vedere fiziologic. Aceasta doar va încetini metabolismul, iar înainte de culcare vezi vizualiza înfuriată o coajă de pâine.

банан_молокоVă îndemn să calculăm puterea calorică aproximativă pe zi. În medie o banană (fără coajă) cântăreşte circa 100 g şi are 90 kcal, adică toate bananele oferă organismului 270 kcal. Valoarea energetică a laptelui cu conţinut de grăsimi de maximum 2% constituie circa 50 kcal la 100 g, astfel obţinem 225 kcal în două pahare (450 g). Aşadar, timp de o zi pe această dietă, organismul nostru primeşte cel mult 500 kcal.

Este evident că practic eşti înfometată mereu, iar aceasta nu ne promite nimic bun.

Concluziile dietei de banană: cinci doze alimentare – excelent. Raţia alimentară echilibrată lipseşte cu desăvârşire, deoarece organismul primeşte doar 2 produse, care cât de utile n-ar fi ele, nu pot oferi toate cele necesare. Puterea calorică a alimentelor la fel variază, chiar dacă nu atât de puternic, ca şi în primul caz. Dar cel mai importantă este cantitatea totală a caloriilor. Ea este catastrofal de mică.

Dietă de grepfrut.

Evident, la baza ei stă grepfrutul, dar această dietă este mai variată. Este concepută pentru o săptămână şi la fel se interzice consumul de hrană după 19:00. Aşa arată, de exemplu, prima zi:

грейпфрутовая-диета_Calculăm cantitatea de calorii.

Micul dejun. Un grepfrut mediu are 150 kcal, iar 50 g de şuncă slabă – circa 50 kcal. În total – 200.

Prânzul. Iarăşi 150 kcal obţinute de la 1 grepfrut şi 250 g de salată de legume cu suc de lămâie oferă 75 kcal. În total – 225.

Cina. Cea mai slabă parte a găinii este pieptul. 150 g de piept conţine circa 160 kcal, iar salata adaugă încă 60. O linguriţă de miere – aproximativ 30 kcal. În total – 250.

Timp de o zi pe această dietă, organismul nostru primeşte cel mult 675 kcal.

Concluziile dietei de grepfrut: Şi în acest caz sunt trei prize alimentare, dar dieta este mai variată: legume, fructe (adevărat e doar unul), carne şi miere. Şi iarăşi atragem atenţia la cantitatea totală a caloriilor – doar 675 kilocalorii pe zi.

6

Aţi înţeles?

Posibil în alte articole vom continua analiza celor mai populare diete, dar deja se poate trage concluzia că fiecare poate inventa o super dietă, care va promite o pierdere în greutate de 5 kg pe oră. Nu e mare treabă. O asemenea dietă se poate baza pe orice produs sau set de produse – de la rădăcini de ienupăr şi micii bunicuţei până la gipscarton cu mujdei – cu condiţia să conţină o cantitate catastrofal de mică de calorii. De fapt, nu are nicio importanţă ce consumaţi: fructe, legume, hamburgeri sau hrană sănătoasă, dulciuri sau terciuri. Dacă din alimente primiţi de câteva ori mai puţină energie, decât este necesar organismului, atunci neapărat veţi pierde în greutate! Este logic: organismul va lansa mecanismul de supravieţuire şi va arde tot ce-i stă în cale, pentru a completa deficitul de energie, pe care-l creaţi. Precum vedem din exemplele de mai sus, problema generală a majorităţii dietelor este valoarea energetică catastrofal de mică a lor.

Din această cauză, precum şi a alimentaţiei neechilibrate, cu aceste diete pierderea în greutate are loc nu doar din contul grăsimii, dar şi a altor ţesuturi şi a apei.

Însă în timpul slăbirii raţionale, vor arde preponderent grăsimile. De aceea, este mai bine să te alimentezi sănătos tot timpul (răsfăţându-te uneori cu delicii, nu dintre cele mai folositoare, dar foarte gustoase), decât timp de 10 ani să pui în gură tot ce-ţi pofteşte sufletul, pentru ca apoi timp de o lună de autotortură să încerci să scapi de jumătate din corpul tău.

6

Fiţi atenţi şi slăbiţi raţional! Luaţi aminte, tot ce s-a acumulat de-a lungul anilor, nu poate pleca pe cale fiziologică într-o singură săptămână.

Până la noi întâlniri la un prânz gustos şi folositor!

(681)

comments powered by HyperComments
Аrtiom Tcaciov

fondatorul serviciului de elaborare a raţiei alimentare individuale şi livrare a alimentelor sănătoase

Alte articole la aceiaşi temă