Opinia expertului: tot ce doreai să ştii despre cina după 18:00 - Om Activ

Opinia expertului: tot ce doreai să ştii despre cina după 18:00

3280

Opinia expertului: tot ce doreai să ştii despre cina după 18:00

Аrtiom Tcaciov

fondatorul serviciului de elaborare a raţiei alimentare individuale şi livrare a alimentelor sănătoase

Nu că nu ne-ar interesa ce mănânci între micul dejun şi cină, dar aceste două mese de fapt sunt foarte importante. Despre micul dejun expertul nostru Arteom Tcaciov deja ne-a relatat. Astăzi, veţi afla mai multe despre cină.

 

 

divider_breakfast

Ce este cina?

Să definim din start ce înseamnă „cina”. Aceasta este ultima masă consistentă sau într-adevăr ultima masă înainte de somn?

Sunt posibile ambele variante, dar ca să evităm confuziile, să ne înţelegem deocamdată că în acest articol se va avea în vedere ultima masă înainte de culcare. Nu trebuie să te consoleze gândul că ai luat cina la 20:00, iar biscuiţii sau prăjiturile servite cu ceai la 22:00 nu sunt luate în consideraţie.

Care este însemnătatea fiziologică a cinei?

Trebuie să înţelegem că de fapt cina se aseamănă într-o oarecare măsură cu micul dejun, dar din unele puncte de vedere este diametral opusă. Sarcina micului dejun este de a ne încărca cu energie în primele ore ale zilei, adică în starea de veghe, iar cea a cinei este să ne încărcăm cu energie suficientă pentru toată noaptea, adică până dimineaţă, pe toată perioada somnului.

Cum trebuie să fie cina, ca să slăbeşti?

Dacă urmăreşti scopul de a slăbi, ultima masă trebuie să fie constituită în totalitate din proteine. Un bun exemplu ar putea fi omleta cu legume sau brânză cu smântână slabă. Fireşte, sunt prezente şi glucidele, dar într-o cantitate nu prea mare.

weight-loss-dinner

De ce seara nu trebuie să consumăm dulciuri?

Mai rea decât dulciurile poate fi o masă copioasă sau foamea. Torturile, prăjiturile şi limonada carbogazoasă sunt carbohidraţi simpli, care se vor depune sub formă de grăsimi. De câteva ori pe an la sărbători fireşte te poţi răsfăţa cu o felie de tort, dar aceasta trebuie să fie o excepţie plăcută.

De ce cina trebuie să se bazeze pe proteine?

Dacă nu ai scopul de a slăbi, atunci poţi consuma şi mai multe glucide la cină, dar se admit doar carbohidraţi complecşi, întrucât cel mai probabil nu vei avea posibilitatea să consumi operativ glucidele simple. Doar dacă după cină nu obişnuieşti să faci o plimbare cu bicicleta până la Vulcăneşti şi înapoi.

Totuşi, regula principală este ca la baza cinei să stea proteinele, deoarece toate procesele plastice (de construire a noilor ţesuturi, de restabilire a celor deteriorate etc.) au loc anume în timpul somnului. Aşadar, noaptea organismul are nevoie de materiale de construcţie – proteine.

belki

Ce este cel mai bine de a consuma la cină?

În afară de omletă şi brânză, un bun exemplu pentru ultima masă ar putea fi legumele (înăbuşite sau proaspete) cu peşte sau carne, precum şi o salată pe bază de proteine. De exemplu, poţi prepara o salată din ouă fierte, caşcaval şi varză sau un gen de „Cezar” pe bază de fileu de pui, dar fără maioneză.

Însă unii preferă cina tradiţională în sânul familiei. Pe masă fiind aranjate garnitura, bucate din carne, salate, gustări, iar uneori şi desertul. Bineînţeles trebuie să fii mai atent cu asemenea cină. Dacă ele nu sunt frecvente, ci doar de sărbători – nu-i nimic grav, însă dacă au loc cu regularitate – este mare probabilitatea că vei mânca prea copios înainte de culcare. Această masă copioasă trebuie să fie penultima pe zi, adică – cu 5-6 ore înainte de somn. Dar şi în acest caz, suma totală a caloriilor trebuie să nu depăşească norma.

salad_dinner

Cu cât timp înainte de somn trebuie luată cina?

Orientativ cu 2-2,5 ore. Deoarece etapa de digestie decurge mai bine, când organismul este în stare de veghe. În afară de alţi factori, îşi are rolul său şi gravitaţia. Când ne aflăm în poziţie verticală (şedem, stăm în picioare, mergem), alimentele parcurg mai uşor calea prin tractul digestiv.

Somnul schimbă vectorul de acţiune al gravitaţiei asupra alimentelor în stomacul nostru, complicând întregul proces. De aceea, pentru organism este mai benefic să se afle câteva ore în poziţie verticală şi să fie ajutat de forţa de gravitaţie după cină.

În concluzie, vreau să vă spun că cina, la fel ca şi micul dejun, are o sarcină concretă. Ţinând cont de acest lucru, planifică-ţi meniul de seară în aşa fel, încât alimentaţia să fie cea mai potrivită din punct de vedere fiziologic.

Fiţi sănătoşi şi până la noi întâlniri în următoarele articole!

(3280)

comments powered by HyperComments
Аrtiom Tcaciov

fondatorul serviciului de elaborare a raţiei alimentare individuale şi livrare a alimentelor sănătoase

Alte articole la aceiaşi temă