Eritritol: tot ce trebuie să știi despre cel mai nou îndulcitor - Om Activ

Eritritol: tot ce trebuie să știi despre cel mai nou îndulcitor

15585 /05.06.2020
Moda pentru gama de produse sănătoase se schimbă vertiginos. Până nu demult, toți adăugau în deserturi stevia, iar mai apoi zahăr de cocos. Acum este la modă eritritolul. În continuare veți afla dacă acesta este benefic cu adevărat.

Eritritolul este un îndulcitor natural, care nu conține carbohidraţi. Este o pulbere cristalină albă fără miros. Eritritolul este cu circa 30-40% mai puțin dulce comparativ cu zahărul rafinat, are un gust dulce pur și nu lasă gustul specific steviei, de exemplu. Unii simt o răcoare uşoară şi plăcută.

Se găseşte în diferite fructe și legume – dovleac, pară, struguri și prune. De asemenea, este prezent în alimentele fermentate – vin, sos de soia, bere și caşcaval.

Pentru prima dată, eritritolul a fost obținut de chimistul britanic John Stenhouse în anul 1848. Denumirea englezească este Erythritol sau 1,2,3,4-Butanetetrol. În compoziția produselor figurează ca aditiv alimentar E 968, deoarece eritritolul a fost înregistrat în Uniunea Europeană în anul 2008.

Preponderent se extrage din porumb. Inițial din boabe se obține amidon, din care, mai târziu, se produce glucoză. Mai apoi glucoza este fermentată cu drojdii alimentare inofensive (Moniliallapollinis) și în final se obține eritritol cu gradul de puritate de cel puțin 99,6%.

Avantajele eritritolului în producerea deserturilor

  • rămâne stabil la tratament termic – poate fi supus temperaturilor de peste 180˚С,
  • se dizolvă bine în apă,
  • în amestecuri neutralizează gustul amar al altor îndulcitori, cum ar fi stevia.

Care este efectul său asupra organismului.

  • 1 Zero calorii.

Molecula de eritritol este atât de mică încât se absoarbe practic complet în intestinul subțire și nu reuşeşte să elibereze energie. În țările UE valoarea energetică a eritritolului este considerată zero. Pentru comparație: valoarea energetică a zahărului rafinat este de 3,87 kcal/g, a steviei – zero.

  • 2 Indice glicemic zero.

Indicele glicemic arată modul în care consumul produsului afectează nivelul de zahăr în sânge. Se consideră relativ inofensive produsele cu indicele glicemic de până la 50. La eritritol indicele glicemic este zero, așadar acesta nu afectează nivelul de zahăr în sânge. Pentru comparație: indicele glicemic al zahărului rafinat este 70, iar al steviei – zero.

Se recomandă să utilizeze eritritol persoanele care suferă de:

  • diabet de tip 1 și 2,
  • infecții fungice și parazitare,
  • alergie (în special la copii),
  • infecții cronice sau acute.
  • 3 Indice de insulină redus.

Indicele de insulină denotă modul în care consumul produsului afectează nivelul de insulină în sânge. Este important din cauza că unii îndulcitori sintetici (zaharină, aspartam și altele) pot provoca pancreasul să secrete insulină, fără a ridica nivelul de zahăr în sânge.

Indicele de insulină – 2, adică de 21,5 ori mai redus, decât cel al zahărului, la care acest indice este de 43. Aceasta înseamnă că eritritolul nu afectează producerea insulinei și nu provoacă dependență de glucide la nivel fiziologic.

  • 4 Alte efecte.

În primul rând, spre deosebire de zahăr, eritritolul nu nutrește bacteriile patogene. În al doilea rând, nu distruge dinții. Dimpotrivă, eritritolul participă indirect la restaurarea smalțului dentar. În al treilea rând, face parte din grupul de antioxidanți – substanțe, care se leagă cu radicalii liberi și îi elimină din organism.

Eritrolul, într-adevăr, este un substituent natural excelent al zahărului. Fără îndoială este mai bun decât zahărul rafinat, dar nu este nici mai bun, nici mai rău decât stevia îndrăgită pe scară largă. Diferă doar calitățile gustative, mulți au îndrăgit gustul ușor amărui al acesteia. Apropo, se poate utiliza un amestec de stevia și eritritol, astfel vei neutraliza gustul ușor amărui și vei obține un amestec mult mai util. În vânzare se găsește atât în stare pură, cât și în amestecuri.

Dar nu uita, cât de util ar fi produsul, trebuie să existe o măsură în toate. Cantitatea zilnică recomandată de eritritol este de 2-3 grame. Consumat în cantități mai mari poate provoca tulburări intestinale.

(15585)

Ecaterina Didyk

nutriționist din anul 2007, președinte al Asociației Nutriționiștilor din Moldova, coach deținător al certificatului Universităţii Internaționale Erickson, co-organizator și curator al proiectului "Școala de Nutriție" în RM, co-fondatorul școlii internaționale de nutriție Nutrition Expert, autor al seminarelor intensive de nutriție pentru instructori și cosmetologi

Alte articole la aceiaşi temă