Humus cu dovleac: cuvânt folositor ce începe cu litera H - Om Activ

Humus cu dovleac: cuvânt folositor ce începe cu litera H

1458 / 27.11.2015

Dovleac – una din ultimele legume sezoniere pe pieţele moldoveneşti. Vă recomandăm să-l includeţi urgent în alimentaţie, pentru a vă potoli dorul de ardei şi roşii. Unde mai pui că nu este scump (doar 8 lei – 1 kg!), conţine puţine calorii şi este folositor. Dar să încercăm să preparăm din dovleacul arhicunoscut, cu istorie de câteva milenii de polemici şi sute de ani de perfecţionare a reţetelor. Humus!

ce_este

Humus în limba arabă şi ebraică înseamnă pur şi simplu năut şi o gustare preparată din el. Noi, localnicii, ştim acest fel de bucate ca pe un pateu ce poate fi întins pe pâine. Aşadar, humus (hummus, homus) în varianta tradiţională este năut pisat cu ulei de măsline, suc de lămâie, pastă de susan (numită şi tahini, thina) şi diverse condimente. În dependenţă de produsul, adăugat în humus, el se vopseşte în orice nuanţă gustativă. Printre adaosurile populare sunt: ardei roşu prăjit, usturoi, ceapă prăjită, roşii, nuci de cedru, caşcaval feta şi chiar cacao.

nut_2

Humus se serveşte ca gustare rece sau sos. În Orient se consumă tradiţional cu pită, lavaş, iar în alte regiuni cu chipsuri de porumb, pâine etc.

ce-folos-are

Multe proteine

Într-un sfert de pahar de humus (năut) se conţin 6 g de proteine, ceea ce constituie peste 10% din norma zilnică de proteine. De aceea este iubit nu doar gurmanzii, care au grijă de raţia alimentară, dar şi de vegetarieni, or nu este atât de uşor să găseşti proteine vegetale în asemenea cantitate. În plus, năutul este un colac de salvare pentru cei, care nu pot consuma gluten şi produse care-l conţin.

Puţine calorii

Pentru cei, care au grijă de siluetă, aceasta este o opţiune excelentă – puţine calorii, dar dă senzaţia de saturaţie. Dacă înlocuim pasta de susan cu iaurt, atunci numărul caloriilor se reduce. Dar asta-i altă istorie. Noi vom considera că în medie în 100 g de năut se conţin 120 kcal.

Conţine triptofan

Triptofan este un aminoacid important, care îmbunătăţeşte gândirea. Savanţii israelieni consideră că civilizaţia Egiptului a fost posibilă numai datorită faptului că populaţia locală demult iubeşte năutul. Apropo, îmbunătăţirea activităţii creierului în cazul folosirii humusului în alimentaţie a fost constatată şi de autoritatea principală a medicinii antichităţii – Hipocrate.

Vitamine şi minerale

Năutul conţine o cantitate mare de calciu şi fosfor (menţine oasele sănătoase), fier (transportarea oxigenului), molibden (componentă necesară a fermentului, responsabil pentru neutralizarea conservanţilor nocivi în organism), potasiu, selen, vitaminele A, P, C, E şi grupei B. Să nu uităm de acidul folic, care este necesar pentru producerea globulelor roşii în sânge. El este lider după conținutul aminoacidului metionin, care se conţine în susan.

Sursă de celuloză

Aici se găseşte foarte multă celuloză solubilă şi insolubilă. Ea reduce riscul maladiilor cardiovasculare. Apropo, spre deosebire de alte leguminoase, humusul nu provoacă disconfort în intestine.

Indice glicemic redus

Şi anume – în jur de 12. Humusul, fără a ridica nivelul de glucoză în sânge, oferă senzaţia de saţ, care se păstrează în decurs de câteva ore.

Despre proprietăţile miraculoase ale uleiului de măsline deja am scris. El normalizează nivelul de colesterol şi previne maladiile cardiovasculare. Alte componente obligatorii, usturoiul şi lămâia, sunt bogate în antioxidanţi, prin urmare, îmbunătăţesc sistemul imunitar.

stiati-ca

În lume, mai exact între ţările din Orientul Mijlociu, ca Israel, Iordania, Liban, Siria, Turcia şi Cipru, nu contenesc polemicile pe marginea celei, care a descoperit acest produs, dar spre deosebire de restul, Egiptul are adevărate probe. Egiptenii le demonstrează concurenţilor o frescă antică, unde Nefertiti îşi cuprinde soţul Ehnaton, care ţine în mână o crenguţă de năut. Apropo, în piramida lui Tutanhamon, arheologii au descoperit boabe ale acestei culturi, în stare excelentă.

nut_1

În orice caz, din vremuri străvechi diferite popoare preparau humus, de aceea consistenţa şi gustul diferă puternic de la o regiune la alta. Un lucru este clar: humusul timp îndelungat era mâncarea nomazilor.  Pentru că e hrănitor, conţine puţine calorii şi se păstrează minunat pe timp de arşiţă.

vremea_rom

_ia-aminte

Năutul uscat trebuie înmuiat pe noapte sau cel puţin pe câteva ore. Unii recomandă de a adăuga puţin bicarbonat, dar nu faceţi asta. Da, năutul se va înmuia, dar îşi va pierde toate vitaminele.

de-ce-avem-nevoieingridienty_rom

9

_ce-facem

Încălzim cuptorul până la 180 de grade. Curăţim dovleacul de coajă şi îl tăiem cuburi. Întindem bostanul pe tavă, amestecăm toate condimentele şi presărăm peste dovleac. Apoi stropim cu ulei de măsline şi dăm la rolă pentru 15-20 minute, până se va înmuia, ca cartofii fierţi.

7

În timp ce bostanul se coace, preparăm thina. Prăjim seminţele de susan pe o tigaie uscată, amestecând continuu. Nu lăsaţi nici pentru o clipă fără atenţie. Numai un adevărat jedi va putea prinde clipa dintre susanul prăjit şi cel ars. Aruncăm susanul în malaxor, îl lăsăm puţin să se răcească şi îl transformăm într-o pastă.

8

Adăugăm sare şi pentru început 3 linguri de ulei de măsline. Mixăm totul bine în robot şi în caz de necesitate, adăugăm ulei de măsline, dar câte puţin. Pasta de susan trebuie să aibă o consistenţă omogenă şi lichidă. Bonus: este o cantitate suficientă nu doar pentru o porţie de humus, de aceea turnăm cu grijă thina într-un borcan şi revenim la dovleac.

6

Îl scoatem din cuptor şi îl aruncăm în robotul de bucătărie împreună cu uleiul de la fundul tăvii. Adăugăm năutul conservat împreună cu câteva linguri de lichid din conservă. Adăugăm sucul de la jumătate de lămâie, o lingură de thina şi usturoi, acoperim şi mestecăm totul până la consistenţa unei paste. Adăugăm amestecul de condimente după gust, sare şi ulei de măsline – pentru început 3 linguri. Mestecăm totul bine până obţinem o masă omogenă şi atunci vedem dacă mai trebuie să adăugăm ulei, atunci mai punem 1-2 linguri.

1

Humusul trebuie să fie omogen şi neted, fără cocolaşe de năut sau dovleac. Aranjăm humusul într-o farfurie, presărăm cu zira şi paprică, stropim cu ulei de măsline. Îl servim cu pită, lavaş sau pâine.

ce-recomand-m

Ca să fim demni de laudă, vă îndemn să-l încercăm fără pâine. Credeţi-mă, este foarte gustos să înmoi în humus un morcov crud, un castravete sau ţelină. Poate fi consumată cu orice, dar atenţie: toate suplimentele la năutul fiert sporesc cantitatea de calorii în bucate.

P.S. În Orientul Mijlociu, fără cunoaşterea limbii, cu uşurinţă puteţi face comandă de humus. Cum? Ţineţi minte. Îi arătăm chelnerului o farfurie goală şi trecem cu degetul pe marginea ei.

ce-spune-expertul

Artiom Tcaciov, expert LOW FAT:

În ansamblu, într-adevăr este un fel de bucate valoros: conţine multe uleiuri vegetale folositoare şi proteine. Dar fiţi prudenţi – fără să observaţi puteţi mânca prea mult, iar humusul pe care l-am pregătit noi conţine circa 230 kcal în 100 g de produs. Eu l-aş consuma la amiază, adică în faza activă a zilei.

(1458)

comments powered by HyperComments
Iana Canonic

food-blogger

Alte articole la aceiaşi temă