Sinteză: Unde se găseşte la Chişinău cel mai folositor orez? - Om Activ

Sinteză: Unde se găseşte la Chişinău cel mai folositor orez?

7371 / 03.02.2016
Noi am analizat doar cele mai folositoare tipuri de orez, care pot fi procurate în magazinele din Chişinău – sălbatic, negru, roşu şi brun. Aşadar, dacă azi planificai să faci role sau sarmale, amân-o pe mai târziu. Pentru prepararea lor ai nevoie de orez alb şlefuit, care nu este inclus în topul celor mai utile.

divider

În căutarea orezului folositor, am cutreierat supermarketurile: Green Hills, Fourchette Gourmet, Fourchette clasic, N1, Fidesco şi Pegas. Unele din ele ne-au bucurat cu un sortiment divers, chiar dacă nu prea mare, altele însă ne-au dezamăgit complet prin lipsa orezului folositor.

 

Orezul sălbatic  

дикий_150_n1

N1: Preţ ~ 155 lei/350 g
Fourchette Gourment: Preţ ~ 155 lei/350 g
Proteine – 14 g
Lipide – 1 g
Glucide – 79 g
Puterea calorică a orezului fiert – 100 kcal

 

Orezul sălbatic este cel mai scump nu din cauza valorii alimentare unice (o cantitate mare de proteine şi puţine calorii), dar şi din cauza că recolta este colectată manual. De fapt, acesta nu este orez, ci seminţe ale unei plante de mlaştină – Zizania, din familia gramineelor.

Orezul sălbatic depăşeşte toate celelalte tipuri de orez după conţinutul de  proteine – 14 grame la 100 grame de produs uscat. Din 20 de aminoacizi el conţine 18. Încă două componente şi se putea mândri cu denumirea proteină cu valoare deplină, adică proteină, care include toţi aminoacizii indispensabili.

Lifehack

Serveşte orezul sălbatic cu linte, fasole sau năut – ele conţin aminoacizii, care sunt lipsă în orezul sălbatic. În special, dacă serviţi un vegan, care nu are posibilitate să primească proteine cu valoare deplină din ouă.

Mod de preparare

Orezul nu poate fi preparat repede – neapărat trebuie lăsat la înmuiat. Toarnă o cantitate mare de apă peste orez pe noapte, iar dimineaţa scurge apa. Introdu orezul în apă clocotită cu sare în proporţia 1:3, lasă să fiarbă la foc încet fără capac 40 de minute.

 

Orezul negru

1

N1: Preţ ~45 lei/350 g
Fourchette Gourment: Preţ ~ 45 lei/350 g
Proteine – 8 g
Lipide – 3 g
Glucide – 77 g
Puterea calorică a orezului fiert- 110 kcal
N1: Preţ ~130 lei/1 kg
Proteine – 8,3 g
Lipide – 3,3 g
Glucide – 74 g
Puterea calorică a orezului fiert – 110 kcal

2

Fidesco Preţ~ 130 lei/1 kg
Proteine – 8,3 g
Lipide – 3,3 g
Glucide – 74 g
Puterea calorică a orezului fiert – 110 kcal
Pegas: Preţ ~ 110 lei/500 g
Fourchette Gourment: Preţ ~ 75 lei/500 g
Proteine – 8 g
Lipide – 3 g
Glucide – 77 g
Puterea calorică a orezului fiert – 110 kcal

 

Orezul negru nu este şlefuit, de aceea păstrează toate elementele nutritive: calciu, cupru, fier, iod, acid folic, aminoacizi, precum o cantitate semnificativă de minerale. În plus, învelişul orezului negru conţine o cantitate record de antioxidanţi. Aceştia sunt importanţi pentru un sistem cardiovascular sănătos şi în genere, savanţii au numit antioxidanţii secretul tinereţii.

De fapt, învelişul orezului negru este o adevărată comoară de bunătăţi. Aşadar, dacă vei găsi undeva tărâţe de orez negru, ia-le fără ezitare.

Mod de preparare

Pune orezul negru la înmuiat pentru câteva ore sau pe noapte. Spălaţi-l bine. Să nu te mire apa violetă încântător de frumoasă. Toarnă peste orez apă rece în proporţie de 1:3 şi pune-l la fiert fără capac pentru 30 de minute.

 

Orezul roşu

3

N1: Preţ ~ 80 lei/1 kg
Proteine – 7,4 g
Lipide – 2,5 g
Glucide – 76 g
Puterea calorică a orezului fiert – 120 kcal
Fidesco: Preţ ~ 80 lei/1 kg
Proteine – 8,2 g
Lipide – 2,6 g
Glucide – 69 g
Puterea calorică a orezului fiert – 110 kcal

красный_112,75_гурман,пегас

Pegas: Preţ ~ 110 lei/500 g
Fourchette Gourment: Preţ ~ 75 lei/500 g
Proteine – 8 g
Lipide – 3 g
Glucide – 77 g
Puterea calorică a orezului fiert – 110 kcal

 

De pe boabele de orez roşu este curăţată doar cea mai dură membrană – coaja, iar bobul rămâne neatins. Întrucât orezul roşu este supus prelucrării minimale, în el la fel se păstrează toate proprietăţile utile. Aceasta permite de a pune la încolţit boabele de orez şi de a le folosi în alimentaţie nu doar sub formă de bucate, dar şi ca germeni proaspeţi.
Orezul roşu este folositor datorită conţinutului de vitamine ale grupei B (B1 şi B2, B6 şi B3), acestea sunt esenţiale pentru o piele ce străluceşte de sănătate, pentru un păr lucios şi unghii puternice. Produsul conţine şi multe substanţe minerale: calciu, potasiu, fosfor, iod şi fier. Totuşi conţine mai puţini aminoacizi, decât orezul negru, doar opt. Dar nu pentru proteine îl iubim.

Cum să punem la încolţit orezul roşu

Toarnă apă peste orez – ea trebuie să-l acopere complet. Peste o zi scurge apa şi spală orezul.
Acoperă farfuria cu un şerveţel şi aranjează deasupra un strat de orez. Acoperă farfuria cu alta, lăsând un orificiu pentru accesul aerului. Totodată, lumina nu trebuie să pătrundă în interior. Dacă vei observa că orezul a îmbibat toată apa, atunci mai adaugă puţin, însă doar până la jumătatea orezului de pe farfurie.
Este necesar de a menţine un regim de temperatură: temperatura optimală este de 22-25 grade. Orezul roşu încolţit poate fi păstrat în frigider cel mult trei zile.
Orezul germinat devine moale. El este gata pentru a fi folosit în salate şi nu numai, aici îţi poţi da frâu liber imaginaţiei.

Mod de preparare

Pune la înmuiat orezul roşu pentru câteva ore, apoi scurge apa şi clăteşte-l bine. Pune orezul într-o cratiţă, toarnă deasupra apă clocotită în proporţie de 1:2. Fierbe orezul cu capac timp de 30-40 de minute

 

Mix 

5

N1: Preţ ~ 60 lei/500 g
Proteine – 8 g
Lipide – 2 g
Glucide – 72 g
Puterea calorică a orezului fiert – 120 kcal
N1: Preţ ~ 40 lei/500 g
Proteine – 8,8 g
Lipide – 2,4 g
Glucide – 72 g
Puterea calorică a orezului fiert – 110 kcal

6

N1: Preţ ~ 45 lei/350 g
Proteine – 11 g
Lipide – 0,5 g
Glucide – 72 g
Puterea calorică a orezului fiert – 110 kcal
Fidesco: Preţ ~ 50 lei/500 g
Proteine – 8 g
Lipide – 1 g
Glucide – 80 g
Puterea calorică a orezului fiert – 110 kcal

national

Fidesco Preţ ~ 25 lei/500 g
Proteine – 7,9 g
Lipide – 1,7 g
Glucide – 72,6 g
Puterea calorică a orezului fiert – 120 kcal

 

Amestecul de orez este o modalitate de a mânca sănătos şi de a face economie. Un amestec de calitate din crupe de orez nu conţine mai multe calorii şi este la fel de folositor, ca orezul roşu, însă costă de 2 ori mai ieftin.
Însă amestecurile de orez pot fi făcute cu şiretlic, de aceea, trebuie să atragi atenţia la proporţia lui! Boabele de orez sălbatic şi brun pot fi amestecate cu sorturi inutile, decojite într-o proporţie absolut necinstită.

Atrage atenţia la compoziţia amestecului şi la conţinutul de proteine. Un amestec util de orez conţine orez aburit, brun, sălbatic şi roşu. Conţinutul de proteine la 100 g de produs trebuie să fie de cel puţin 8 g.

Orezul brun, sălbatic şi roşu sunt supuse prelucrării minimale, păstrându-şi învelişul şi beneficiile. Orezul aburit este curăţat şi decojit parţial, însă datorită tehnologiei de prelucrare cu abur, practic toate proprietăţile utile din coajă ajung în boabe.

Mod de preparare

Pune la înmuiat orezul pentru câteva ore, apoi scurge apa şi clăteşte-l bine. Pune orezul într-o cratiţă, toarnă deasupra apă rece în proporţie de 1:2,5. Fierbe orezul sub capac timp de 30 de minute.

Trebuie să ştii că orezul alb nu doar că te lipseşte de vitamine şi aminoacizi. După consumarea acestui produs, senzaţia de foame va reveni de două ori mai repede, decât după orezul folositor. Aceasta se explică prin faptul că indicele glicemic  al orezului neprelucrat, întunecat, este de două ori mai scăzut, decât a orezului alb. Cu cât mai înalt este indicele glicemic al produsului, cu atât mai repede organismul asimilează glucidele din el, depunându-le în zonele problematice, unde mai pui că după asta cere o porţie în plus.

 

(7371)

comments powered by HyperComments
Redacţia OMactiv

Alte articole la aceiaşi temă