Rating: Unde găsim vitamine pe timp de iarnă (de la conserve până la...) - Om Activ

Rating: Unde găsim vitamine pe timp de iarnă (de la conserve până la…)

6429 / 20.01.2017
Fără îndoială, cele mai multe vitamine vom găsi la farmacie, însă dacă din anumite motive încerci să le eviţi, atunci încearcă să le valorifici la maximum pe cele din alimente. Am alcătuit un top al surselor de vitamine de la cele mai sărace până la cele mai bogate.

#7  Conserve

Cea mai săracă sursă de vitamine – multe se distrug în timpul prelucrării termice. Ar fi mai bine să reduci consumul lor şi studiază atent compoziţia înainte de a le cumpăra. Dacă le faci singur, e bine, cel puţin nu conţin diverse adaosuri chimice, dar din păcate, nu conţin nici vitamine.

Avantaje

●       Termen mare de păstrare (până la un an).

●       Un diapazon destul de mare a temperaturii de păstrare (0-15 ͦ С).

Dezavantaje

●       Oţet, zahăr şi sare, în cel mai bun caz.

●       Microelementele se distrug în urma prelucrării termice (se distrug 30% din substanţele minerale şi vitamine ale grupei B, 50% din vitamina A, 70% din vitamina C).

●       În cazul producerii industriale se foloseşte materie primă de calitate inferioară sau chiar alterată, iar calităţile gustative ale lor se îmbunătăţesc cu amplificatori de gust şi conservanţi artificiali, precum şi cu soiuri modificate genetic.

#6  Legume proaspete din seră

Da, sunt frumoase, dar nu întotdeauna, gustoase. Dacă nu le-ai procurat pentru a picta natură moartă, ci pentru o salată, atunci ţi-aş recomanda să măsori cantitatea de nitraţi înainte de a le utiliza în alimentaţie.

Avantaje

●       Sunt accesibile anul împrejur.

●       Au un aspect plăcut.

●       Totuşi sunt o sursă de vitamine şi minerale.

Dezavantaje

●       Gustul şi aroma lor nu se compară cu cele crescute în câmp. Fructele şi legumele cultivate în seră cresc repede şi acumulează mai puţină substanţă uscată, zahăr şi substanţe aromatice.

●       Cantitate redusă de vitamine. Unele în genere nu le conţin. De exemplu, roşiile timpurii practic nu au niciun folos pentru organism: ele se cultivă în sol protejat pentru a obţine un aspect plăcut, ca să reziste la transportare şi să se păstreze timp îndelungat. În acest caz, folosul pe care-l aduc nu este primordial.

●       O cantitate mare de nitraţi. Măsoară concentraţia lor cu ajutorul dispozitivelor speciale, iar dacă nu ai o asemenea posibilitate, atunci încearcă să elimini o parte a lor.

1
Pune legumele în apă pentru 20-30 min şi o parte din nitraţi vor trece în lichid.
●       Folosirea soiurilor modificate genetic.

#5  Fructele şi legumele proaspete de import

Cât de straniu ar părea, ele sunt mai bune, decât cele autohtone de seră, dar nici ele nu se recomandă.

Avantaje

●       Sunt accesibile anul împrejur.

●       Au un aspect plăcut.

●       Păstrarea cantităţii maximale de substanţe folositoare.

1
Singura condiţie este păstrarea în condiţii corespunzătoare şi transportarea în termene restrânse, iar aceasta este pe conştiinţa companiilor de transport.  

Dezavantaje

●       Adesea sunt recoltate de verzi, astfel au de suferit calităţile gustative şi utilitatea produselor.

●       Pot fi supuse la oscilaţii de temperatură şi la încălcarea condiţiilor de păstrare în timpul transportării. Aceasta are un impact asupra utilităţii şi structurii produsului.

●       Fructele şi legumele cu termen scurt de viaţă sunt supuse prelucrării chimice suplimentare, dacă urmează să facă o cale lungă.

●       Folosirea soiurilor modificate genetic.

#4  Fructele uscate

De obicei, se usucă pomuşoarele, merele, perele, verdeaţa, deşi am întâlnit în vânzare şi castraveţi uscaţi. Din fructe uscate se fac compoturi gustoase şi se servesc drept produs de sine stătător, iar verdeaţa uscată va îmbogăţi aroma bucatelor şi le va da o prospeţime de vară.

Avantaje

●       Se păstrează timp îndelungat cu pierderea minimală a substanţelor minerale (fier şi potasiu).

●       Lipsa conservanţilor.

Dezavantaje

●       Proces îndelungat în cazul uscării de sine stătător. fructele trebuie spălate minuţios, curăţate, înlăturaţi sâmburii şi tăiate. De regulă, se usucă la soare sau în cuptor la temperaturi nu prea mari. Verdeaţa – la temperatura de 45 ͦ С, fructele – până la 80 ͦ С.

●       În cazul producerii industriale se foloseşte materie primă de calitate inferioară sau chiar alterată, iar calităţile gustative ale lor se îmbunătăţesc cu amplificatori de gust şi conservanţi artificiali, precum şi cu soiuri modificate genetic.

fullsize

#3  Fructe şi legume congelate

Ai răbdare, sursa perfectă de vitamine e aproape. Ţine minte, mă refer doar la congelarea de şoc la temperaturi sub -18 ͦ С. Unele frigidere sunt prevăzute cu această funcţie, de aceea, vei putea congela produsele şi în condiţii casnice.

1
Pentru a evita congelarea repetată, care trebuie exclusă, ambalează produsele în porţii mici.

Avantaje

●       La temperaturi negative, microorganismele mor,

●       totodată se păstrează structura, prospeţimea şi utilitatea lor.

●       Fructele, legumele şi pomuşoarele congelate au cea mai mare valoare alimentară comparativ cu cele uscate şi conservate, iar folosul lor este comparabil cu al produselor proaspete.

Dezavantaje

●       Riscul de a procura un produs supus congelării repetate sau care nu a fost congelat prin metoda de şoc.

●       Proces laborios de congelare în condiţii casnice.

1
La decongelare, ridică treptat temperatura, pentru a păstra proprietăţile utile.

#2  Produsele murate

O alternativă legumelor conservate sunt cele murate în condiţii casnice. Legumele murate sunt tradiţionale pentru bucătăria din regiunea noastră şi din vremuri străvechi îmbăgăţesc alimentaţia pe timp de iarnă.

Avantaje

●       Păstrarea cantităţii maximale de vitamina C şi altor microelemente utile.

Dezavantaje

●       O mare cantitate de sare sau praf de muştar.

●       Proces laborios.

kvashenay-kapusta-bez-soli-1

#1  Legume sezoniere proaspete autohtone

Fructele şi legumele sezoniere sunt campioni după caracteristicile gustative, nutritive şi structurale. Ele sunt cele mai bogate în vitamine, microelemente şi ne sunt apropiate după tradiţiile alimentare, compoziţie şi apartenenţă teritorială. Fiind cultivate în condiţii agricole „de casă”, sunt un produs calitativ şi sănătos. Bineînţeles, există şi excepţii la talie industrială, dar nouă nu ne rămâne decât să avem încredere în producători.

(6429)

comments powered by HyperComments
Ecaterina Didyk

nutriționist din anul 2007, președinte al Asociației Nutriționiștilor din Moldova, coach deținător al certificatului Universităţii Internaționale Erickson, co-organizator și curator al proiectului "Școala de Nutriție" în RM, co-fondatorul școlii internaționale de nutriție Nutrition Expert, autor al seminarelor intensive de nutriție pentru instructori și cosmetologi

Alte articole la aceiaşi temă