Ce paste făinoase poţi consuma fără să te îngraşi - Om Activ

Ce paste făinoase poţi consuma fără să te îngraşi

6573 / 25.05.2016
Reieşind din principiile alimentaţiei sănătoase, nu trebuie să evităm pastele, doar că trebuie să ştim pe care anume să le consumăm. I-am solicitat lui Sergiu Gladcov să ne înveţe cum să alegem pastele folositoare şi dietetice din cele care se regăsesc în magazinele moldoveneşti.

Ce sunt pastele adevărate? 

De fapt, pastele sunt orice produs fabricat din făină, pentru fierberea ulterioară, inclusiv pelmenii şi colţunaşii. Apropo, produsele, care se fierb imediat după preparare, cum ar fi ravioli, sunt numite fresh pasta. Ceea ce noi numim de obicei macaroane, de fapt, sunt dry pasta, produse, care mai întâi se usucă şi abia după asta se fierb.

Pastele folositoare şi dietetice sunt un produs fabricat din griş, partea interioară a boabelor din soiuri tari de grâu durum.

Se fabrică în Moldova paste adevărate?

Nu, deoarece clima noastră nu este favorabilă pentru cultivarea soiurilor tari de grâu. În principiu, acest lucru este posibil, dar în Moldova nu este cultivat. Prin urmare, dacă pe ambalaj este etichetat „fabricat în Moldova”, să ştiţi că acesta nu este un produs dietetic, ci unul care îngraşă.

Prin ce se deosebesc soiurile tari de grâu de cele obişnuite?

Făina din soiuri tari de grâu conţine mai puţin amidon şi gluten, dar mai multe proteine, decât cea din soiurile de grâu moale.
În plus, produsele din soiuri tari de grâu sunt mai gustoase. Dar cel mai mare avantaj al pastelor din grâu dur este faptul că ele nu se răsfierb şi nu se lipesc la fiert.
Pe tejghelele magazinelor se găsesc şi produse din cereale integrale din soiuri tari de grâu, ele conţin mai mult gluten şi celuloză, dar un pic mai puţine proteine.
Apropo, produsele de patiserie din păcate sunt fabricate doar din soiuri moi de grâu, astfel ele sunt bogate în calorii şi departe de a fi dietetice.

1958980

De ce trebuie incluse în alimentaţie pastele din soiuri tari de grâu?

În primul rând, adevăratele paste făinoase sunt bogate în fibre vegetale. Celuloza nu este asimilată, dar are proprietăţi excelente de absorbţie şi elimină din organism substanţele reziduale, sărurile metalelor grele şi toxinele, îmbunătăţeşte funcţionarea tractului digestiv în ansamblu.

În al doilea rând, pastele sunt bogate în vitamina E, vitamina frumuseţii, care previne apariţia ridurilor şi altor semne de îmbătrânire a pielii. De asemenea, conţine vitamine din grupa B, responsabile pentru sănătatea pielii şi părului.

În al treilea rând, pastele conţin triptofan, care îmbunătățește dispoziţia, contribuie la normalizarea somnului şi este necesar pentru secreţia serotoninei – hormonul fericirii.

Dacă veţi include pastele făinoase în alimentaţie, veţi îmbunătăţi rezistenţa organismului la stres, veţi înlătura insomnia, veţi uita de cefalee, inclusiv de migrene. Consumul regulat al produselor din soiuri tari de grâu ajută la întărirea miocardului, oaselor, normalizează nivelul de hemoglobină în sânge. Apropo, este un produs absolut inofensiv pentru diabetici, deoarece are un indice glicemic redus.

pasta_resize_2

De câte ori pe săptămână pot fi consumate pastele fără consecinţe pentru siluetă?

Pastele din soiuri tari de grâu nu doar că nu afectează silueta, dar şi te ajută să slăbeşti. Carbohidraţii compuşi din ele îţi vor asigura senzaţia de saţietate pentru mult timp. Pastele făinoase din soiuri moi de grâu, la rândul lor, constau din carbohidraţi simpli, care provoacă secreţia insulinei în sânge, fapt care provoacă o senzaţie de foame.
Conţinutul de grăsimi în macaroane este minim. Conţinutul lor caloric este de doar 270-360 kcal la 100 de grame de produs uscat, care după fierbere poate fi redus de 2 ori.

63_circle

Artiom Tcaciov,

nutriţionist, autorul cursului „Slăbirea de la distanţă”, fondatorul serviciului de elaborare a raţiei alimentare individuale şi livrare a alimentelor sănătoase „Eat&Fit”

Pastele făinoase nu sunt atât de teribile precum par la prima vedere, important e să fie fabricate din soiuri tari de grâu, atunci ele servesc drept sursă de carbohidraţi lenţi. Da, în ele se conţine mai mult amidon, decât în hrişcă, dar totuşi mai puţin decât în cartofi. Indicele glicemic – în jur de 40.
Le poţi mânca în fiecare zi, în corespundere cu necesităţile energetice ale organismului, deşi aceasta exclude diversitatea alimentară. Dar totuşi sunt preferabil de consumat în prima jumătate a zilei sau până seara devreme.

La ce trebuie să atragi atenţia când alegi pastele făinoase?

1
Ambalajul pastelor de calitate înaltă este transparent sau are o ferestruică transparentă, prin care cumpărătorul poate aprecia aspectul produsului.
1
Pastele făinoase ideale trebuie să fie semitransparente, de culoare clară galben-chihlimbar, fără pete albe şi fisuri. Dacă sunt fisuri şi rupturi este mare probabilitatea că acestea nu sunt cele mai calitative paste.
1
Pe ambalajul produselor de calitate superioară se indică neapărat că sunt fabricate din soiuri tari de grâu şi aparţin grupei A.
1
Un indice foarte important este cantitatea de proteine, indicată pe ambalaj. În produsele bune din soiuri tari de grâu conţinutul de proteine variază între 7 şi 9 grame la 80 de grame de paste (o porţie medie pentru 1 persoană).
În cele de calitate inferioară – conţinutul de proteine la 80 de grame de produs nu depăşeşte 6 grame.
Cu cât e mai înalt conţinutul de proteine, cu atât mai bune sunt pastele
1
Pastele adevărate sunt alcătuite doar din două ingrediente: făină şi apă. Se admite prezenţa vopselelor naturale (verzi – spanac, roşii – tomate).
1
În unele ţări, inclusiv în Italia şi Turcia, la nivel legislativ se permite fabricarea pastelor făinoase doar din soiuri tari de grâu. Aşa că nu ezita să procuri produsele fabricate în aceste ţări.

(6573)

comments powered by HyperComments
Serghei Gladcov

director general «Moldagroproduct», a mărcii comerciale «Grand Mersi», “Paste cu inimă mare – Realizat cu dragoste”

Alte articole la aceiaşi temă