Grăsimile: prieteni sau dușmani? - Om Activ

Grăsimile: prieteni sau dușmani?

738

Grăsimile: prieteni sau dușmani?

Аrtiom Tcaciov

fondatorul serviciului de elaborare a raţiei alimentare individuale şi livrare a alimentelor sănătoase

Un salut cordial cititorilor mei, adepţi ai unui mod sănătos de viaţă!

Ne oprim astăzi la subiectul grăsimilor, subiect care, de obicei îi înspăimântă pe acei care abia se iniţiază ori sunt în tranziţie spre stilul sănătos de viaţă.

Grăsimea este o substanţă care, de cele mai multe ori, induce frică printre cei care se tem de kilogramele în plus că cică dacă mănânci alimente grase, adaugi subit în greutate. E clar că dacă mâncaţi peste măsură, riscaţi să vă îngrăşaţi, orice aţi consuma. În ce priveşte grăsimea, totuşi, lucrurile nu sunt atât de grave pe cât pare la prima vedere, ba dimpotrivă. Aveţi şanse mai mari să luaţi mai multe kilograme în plus dacă veţi consuma carbohidraţi sau proteine, aşa că nu vă stresaţi degeaba pentru că, carbohidraţii şi proteinele se lipesc mai bine de şolduri decât o fac grăsimile.

6

 Ce înseamnă, de fapt, grăsimile?

Grăsimile sunt o substanţă cumpusă din glicerină şi din acizi graşi. La fel ca şi proteinele şi carbohidraţii, acestea sunt absolut necesare în regimul alimentar zilnic pentru că ele asigură o mai bună absorbţie a vitaminelor în organism.

De ce sunt grăsimile atât de necesare?

Grasimile sunt o parte componentă din mai multe procese vitale ale organismului. Fără ele, n-ar fi posibilă absorbţia vitaminelor liposolubile (A, D, E, K) a căror dizolvare poate să-şi aibă locul doar într-un mediu gras şi nu într-un mediu apos, cum se întâmplă în cazul altor nutrienţi. Dacă mediul gras nu va fi suficient de dezvoltat, atunci vitaminele pe care le primeşte organismul nu vor putea fi asimilate de organism chiar dacă, să presupunem, aceleaşi vitaminele sunt consumate într-o cantitate suficientă, fie printr-un complex de pastile prescris de medic sau fie că sunt întrebuinţate sub formă de alimente. Din momentul în care organismul nostru dispune de un mediu gras subdezvoltat, atunci vitaminele nu vor putea să se dizolve, ulterior vor tranzita organismul nostru fără a aduce vreun beneficiu.

Vitaminele liposolubile sunt esenţiale pentru că susţin sistemul osos, hrănesc celulele epidermei, regenerează pereţii vaselor sangvine şi stratul superior al organelor interne. În plus, acestea asigură o bună funcţionare a rinichilor şi mai menţin şi văzul.

Vă daţi seama probabil că, per ansamblu, vitaminele liposolubile sunt pur şi simplu indispensabile, la fel ca şi grăsimile, care crează un mediul propice mai multor procese vitale corpului uman. În plus, grăsimile participă şi în asigurarea funcţiilor sistemului hormonal iar dacă se ajunge totuşi la un deficit al acestora,  cu siguranţă vor surveni tulburări hormonale care ulterior, ar putea provoca tot soiul de probleme de sănătate.

rom

De ce cantitate de grăsimi are nevoie, în medie, organismul nostru?

Grăsimile ar trebui să constituie aproximativ 25% din valoarea energetică a regimului alimentar. Acestea sunt cea mai bună sursă de energie având în vedere că ele conţin în jur de 9 kcal per gram în timp ce proteinele şi carbohidraţii au doar câte 4 kcal fiecare. Astfel, o persoană a cărei organism necesită în medie 2000 kcal zilnic, 500 de kcal trebuie să fie preluate din grăsimi. Dacă împărţim 500 la 9,3 – primim aproape 54 de grame de grăsimi, ceea ce înseamnă necesarul zilnic.

расчёт_рум

Ca exemplu, într-un ou mediu de găină se conţin cam 7 grame de grăsimi. În 100 de grame de piept de pui – mai puţin de 2 grame iar în lapte, aşa cum e indicat pe ambalaj, grăsimile ajung la cifra de 1,5, respectiv 2,5 grame.

Ar mai fi câteva lucruri importante de ştiut despre grăsimi. Şi anume că:

se găsesc acestea în 2 categorii – grăsimi animale şi grăsimi vegetale

Prima categorie de grăsimi se conţine în carne, produse lactate şi ouă iar cealaltă categorie se găseşte în plantele oleaginoase cum ar fi, de exemplu, floarea soarelui şi în măslin.

În dieta noastră zilnică, este bine să menţinem nivelul de grăsimi animale pe care îl consumăm, la 30 %, pe când cel de grăsimi vegetale – la 70%.

процент-жиров

Grăsimile sunt bogate şi în acizi graşi, care la rândul lor, se împart în alte două categorii – saturaţi şi nesaturaţi. Păi bine, acizii graşi trebuiesc evitaţi. Aceştia se găsesc din plin în pieliţa de găină sau în carnea grasă de porc. Excesul de astfel de acizi graşi nesaturaţi duce la boli cardiovasculare, la perturbări hormonale şi la îngrăşare, pe când acizii graşi nesaturaţi ne avantajează.

Deosebit de importanţi pentru organismul nostru sunt acizii graşi Omega-3 şi Omega-6, care se găsesc în special în seminţele de dovleac şi în seminţele de floarea-soarelui, în acelaşi ulei de floarea soarelui dar şi în uleiul de măsline. Acizii graşi Omega-3 şi Omega-6 se mai găsesc şi în toate tipurile de nuci şi nucuşoare, în ficatul de cod, în aproape toate tipurile de peşte roşu dar şi în avocado.

5Dacă ar fi să exemplificăm în cifre, atunci să vedem ce aflăm despre miezul de nucă?! Acesta conţine mai mult de 65% grăsime (deci 65 de grame de grăsimi la 100 de grame de nuci) şi ocupă primul loc în lista celor mai hrănitoare produse alimentare. În seminţele de floarea soarelui se conţin 53% de grăsimi, ceea le face, la fel, extrem de benefice pentru sănătate. Desigur, un asemenea conţinut de grăsimi indică faptul că produsul este unul foarte caloric, deşi consumat cu măsură, acesta nu poate decât să contribuie la îmbunătăţirea funcţiilor vitale şi nu viceversa.

1În uleiul de peşte se conţin mai puţini acizi Omega-3 dar în schimb, aceştia se absorb mai repede în organism. Acizi graşi se conţin şi în caşcaval dar şi în brânza de casă.

În cantităţi mai mici, grăsimile se găsesc în foarte multe produse alimentare. Dacă urmăriţi atent numărul kilocaloriilor indicate pe ambalajul alimentelor pe care le procuraţi, veţi observa valoarea energetică dar şi nutritivă a produselor.

În concluzie,

grăsimile sunt la fel de necesare organismului ca şi toate celelalte elemente nutritive

Dar încercaţi să vă alimentaţi echilibrat, feriţi-vă de excesul de calorii şi evitaţi dietele în care vi se propune să micşoraţi aproape de zero, nivelul de grăsimi. Un asemenea regim nu va aduce beneficii organismului vostru, ba chiar o să vă creeze probleme de sănătate.

6

Şi mai e important să reţineţi că nici măcar nu trebuie să găsiţi o dietă-minune sau o dietă salvatoare. Este nevoie pur şi simplu să adoptaţi orice regim alimentar la propriul organism iar fără de grăsimi, acest lucru nu va fi posibil.

Eu vă doresc să aveţi parte de grăsimi nesaturate în viaţă!

(738)

comments powered by HyperComments
Аrtiom Tcaciov

fondatorul serviciului de elaborare a raţiei alimentare individuale şi livrare a alimentelor sănătoase

Alte articole la aceiaşi temă