3 metode de a scăpa fără durere de vicii (fumat, abuz de zahăr etc.) - Om Activ

3 metode de a scăpa fără durere de vicii (fumat, abuz de zahăr etc.)

1881 / 10.12.2019
La ora actuală mulţi oameni suferă de vicii. La acestea se atribuie nu doar fumatul, consumul de alcool şi droguri, dar şi dependenţa de produse inofensive la prima vedere – cafea, băuturi carbogazoase, fast-food, dulciuri şi altele.

Există numeroase căi de combatere a viciilor, însă majoritatea sunt ineficiente sau chiar pot afecta sănătatea mentală. Aceste tehnici sunt contrare firii şi dorinţelor noastre, ele ne privează de sursele de plăcere, în timp ce nu umplu golurile formate în urma renunţării la vicii.

Lupta constantă cu viciile ne face să ne ataşăm tot mai mult de ele, întrucât ele ne ocupă toate gândurile, n-are importanţă dacă acestea sunt pozitive sau negative.

Doar că omul contemporan consideră că pentru a obţine ceva, este nevoie de sacrificii. În tentativa de a face schimbări, suntem gata să renunţăm la tot ceea ce nu ne place în sine fără a pătrunde în esenţa lucrurilor.
Yoga te poate ajuta în lupta cu viciile, acesta fiind un instrument eficient de extindere a conştiinţei umane, care ţine cont de firea noastră.

Metoda nr. 1 De la dur la fin

Prima modalitate de a renunţa la vicii este de a transforma conceptul „evadării din sentimentul de nemulţumire” în „căutarea profunzimii în gusturi”. Secretul acestei metode este că nu trebuie să renunţi la obiceiurile proaste. Sarcina este de a accede la un nivel calitativ mai înalt.

Pasiunea pentru cafeaua solubilă poate fi înlocuită cu plăcerea pe care ţi-o aduce o ceşcuţă de cafea proaspăt măcinată, dependenţa de fast food – cu bucate proaspete delicioase, pline de prană.

Cu timpul îţi vei cultiva obiceiul de a te delecta cu senzaţii mai calitative şi vei putea substitui orice viciu cu o deprindere inofensivă sau chiar utilă. Dependenţa dispare, vei începe să te intereseze plăcerile fără a fi ataşat de obişnuinţa proastă.

Dacă viciul tău nu poate fi ridicat la un nivel mai bun, atunci încearcă să încetineşti procesul. Când faci ceva de mai mult timp este mult mai simplu să te concentrezi pe senzaţii, iar momentul saturaţiei vine mult mai repede.

Dacă adori bomboanele, atunci nu le mesteca, ci suge-le treptat. Dacă îţi ronţăi unghiile, încearcă să rozi o unghie în decurs de o oră. Dar nu creşte doza – aceasta ar putea să-ţi afecteze sănătatea.

Metoda nr. 2 Substituirea

A doua modalitate inofensivă de a scăpa de obiceiurile proaste contă în transferarea percepţiei pe gusturi şi senzaţii mai profunde. Secretul constă în faptul că nu vei fi nevoit să renunţi radical la acest obicei. De astă dată sarcina ta este să te saturezi cu senzaţii obţinute din deprinderi mai utile.

Practicând yoga cu regularitate, în creier se secretă endorfine, hormoni, care trezesc sentimentul de bucurie şi satisfacţie (despre aceasta am scris aici). Yoga echilibrează sistemul hormonal şi elimină toxinele din organism. După câteva săptămâni de practică te vei simţi mult mai bine – aproximativ la această etapă oamenii renunţă la vicii. Sentimentul de linişte şi satisfacţie este magnific. El este dominant în percepţia lumii chiar şi în momentele neplăcute ale vieţii şi suprimă dorinţa de a lua în mână o ţigară sau un pahar cu băutură.

Pe măsură ce-ţi vei umple viaţa cu deprinderi sănătoase, se va pierde aspiraţia pentru senzaţiile palide, pe care le dau viciile. Yoga nu este singura cale de eradicare a viciilor. Poţi opta pentru orice activitate, care îţi va umple viaţa cu senzaţii tari şi îţi va fortifica sănătatea – practici spirituale, sport, dansuri, fitness, arta culinară şi altele.

Nu încerca să înlocuieşti un viciu cu altul mai puţin dăunător. Ai putea să obţii în rezultat două obiceiuri proaste.

Metoda nr. 3 Extindere

A treia modalitate de a scăpa de obiceiurile proaste este relaxarea. Adesea, viciile sunt o tentativă de a te elibera de tensiunea lăuntrică. Dacă vei însuşi alte metode de relaxare, atunci viciile nu-şi vor avea rostul.

Fumatul este una din cele mai obsesive deprinderi, care este foarte greu de stârpit. Uneori dorinţa de a fuma o ţigară la cele mai mici tensiuni nervoase este irezistibilă. Metoda respiraţiei yoghine profunde este cel mai bun substituent pentru fumat. Începe să respiri adânc, concentrează-te pe sunetul respiraţiei tale şi eliberează mintea de toate gândurile pentru 1-2 minute.

Respiraţia yoghină profundă în combinaţie cu ujayi este una din cele mai eficiente modalităţi pentru înlăturarea tensiuni interne. Ea te va ajuta să te relaxezi, pentru un timp îţi va sustrage atenţia de la sursa de tensiune şi îţi va oferi posibilitatea să-ţi revii. Respiraţia yoghină profundă poate fi practică oricând şi oriunde, fără a fi observat de cei din jur.

O persoană care practică yoga devine mai conștientă de corpul său și de procesele care au loc în el, treptat își schimbă atitudinea față de alimentaţie, respirație şi regimul de somn. Cu timpul descoperă că este mai puţin dependent de vicii, fără a depune efort conştient pentru eradicarea lor. De regulă, atunci când organismul devine mai puternic și mai sănătos, el respinge ceea ce îi dăunează.

(1881)

comments powered by HyperComments
Andrei Șușvaliuc

antrenor de yoga din anul 2004, fondator al Federației de Yoga „Shakti-chalana” din Moldova, membru de onoare al Asociaţiei de Yoga „Antara”.

Alte articole la aceiaşi temă