5 soluţii pentru gândurile obsesive, care îţi dau târcoale - Om Activ

5 soluţii pentru gândurile obsesive, care îţi dau târcoale

6811 / 26.11.2018
Nu toate gândurile trebuie alungate, chiar dacă sunt neplăcute. Ne gândim că trebuie să achităm facturile, cum să ne vindecăm sau cum să ne împăcăm cu cineva, faţă de care avem un sentiment de vinovăţie. Este un proces firesc, asta se numeşte viaţă de om matur.
Însă există şi alt gen de gânduri, neconstructive, care pun stăpânire pe tine, creându-ţi disconfort şi anxietate. Psihologii numesc obsesive gândurile, care încep să te suprime. Anume pe ele le vom analiza în continuare.

Pentru a face distincţie între gândurile obsesive („GO” în continuare) şi cele de om matur, mai întâi să vedem care sunt cele mai răspândite dintre ele.

  • Teama de a te îmbolnăvi. Frica de microbi, virusuri şi boli incurabile. Ipohondrie.
  • GO despre pericole. Este sau nu închis gazul, uşa sau fierul de călcat.
  • GO cu caracter sexual. Adesea atitudinea bolnăvicioasă faţă de sex este o consecinţă a unei traume.
  • Acumulare compulsivă de obiecte, când persoana nu este în stare să arunce lucrurile, care nu mai au nicio valoare.

Acum să aflăm cum pot fi controlate aceste gânduri.

Sustrage-te intenţionat

Găseşte-ţi o ocupaţie care te pasionează. Ar fi perfect dacă aceasta te-ar implica emoţional, fizic şi la nivel de gânduri. Nu vei mai avea resurse libere pentru a-ţi analiza iluziile.

Încearcă să accepţi aceste gânduri, în loc să lupţi cu ele

În acest caz, lupta este ca şi cum ai merge prin nisipurile mişcătoare ale deşertului. Ştim cu toţii ce se poate întâmpla cu cel, care va începe să se mişte energic după ce s-a prins în capcana nisipurilor mişcătoare. Cu gândurile este la fel.

Încearcă în loc să le declari război, să le propui un pact de pace. Imaginează-ţi că cineva a făcut lozinci cu GO şi în faţa ochilor ţi se perindă o paradă cu pancarte care afişează gândurile tale. Nu încerca să le arzi, să le distrugi sau să le declari război. Pur și simplu urmăreşte-le cu privirea lăuntrică.

Meditaţie conştientă

Am scris deja despre această practică. Este o metodă eficientă de eliberare de gândurile obsesive.

Redă-le GO contururi reale

Dacă desenezi, transpune gândurile pe hârtie. Sub orice formă. Se poate real sau abstract, cum îţi pofteşte inima. Ar fi bine să foloseşti culori – creioane, cariocă, acuarelă. Dacă ai plastilină, atunci sculptează-ţi gândurile.

Fiecare poate să-şi transpună gândurile pe hârtie. Formatul electronic nu se potriveşte. În genere, înşiruirea gândurilor şi sentimentelor pe hârtie este o ocupaţie utilă pentru toţi şi întotdeauna. Este un gen de self-terapie.

Păstrează-ţi indiferenţa şi calmul lăuntric

Dacă te laşi cuprins de panică, ai pierdut. Dacă eşti indiferent, GO sunt confuze. Asta pentru început. Apoi ele îşi pierd energia şi vor dispărea complet, pentru că nu mai sunt capabile să-ţi trezească emoţii.

Minunat dacă vei constata că ele nu sunt şi este ceva firesc, dacă vei observa că au apărut. Nu intra în panică, cum au venit, aşa vor pleca. Important este să nu-ţi creezi o nouă formă de gânduri obsesive „când mă vor lăsa? am recurs la atâtea metode, dar ele tot mă sâcâie!”.

Toate la timpul lor. Psihicul reacţionează lent. Înarmează-te cu răbdare, lasă lucrurile să se întâmple de la sine şi lasă natura să aibă grijă de tine.

Ştiai că există forme clinice de gânduri şi idei obsesive. Există manii, fobii, -frenii şi -patii şi cea mai evidentă cauză – tulburarea obsesiv-compulsivă. Dacă te îndoieşti că ceea ce ţi se întâmplă se încadrează în limite normale, atunci apelează la un psiholog sau psihiatru. Dragi prieteni, fiţi vigilenţi şi sănătoşi!

(6811)

comments powered by HyperComments
Olesea Bogutskaea

psiholog practic din anul 2010, membru al Asociației Psihologilor și Psihoterapeuților din RM, membru al Asociației Psihologilor Practicieni HYPNART

Alte articole la aceiaşi temă