6 modalităţi de a ieşi din carantină cu psihicul sănătos - Om Activ

6 modalităţi de a ieşi din carantină cu psihicul sănătos

4698 / 20.04.2020
Dacă am şti când se va încheia calvarul, totul ar fi mult mai simplu. Chiar dacă am fi nevoiţi să aşteptăm mult timp. Complică situaţia actuală faptul că nimeni nu poate spune cu certitudine când se va încheia carantina.

Înţelegem foarte bine că trebuie să ne înarmăm cu răbdare, să nu disperăm, dar este din ce în ce mai greu să o facem.
Află cum să-ţi menţii sănătatea psihică în condiţii ce incertitudine.

Uită ce dată este

În prezent, când planifici ceva, nu lega planurile de o dată concretă. Este un aspect foarte important care nu vor trezi dezamăgire şi frustrare, dacă planul va fi dat peste cap. Prea multe planuri s-au spulberat, în contextul evenimentelor de ultimă oră, de aceea nu admite ca lista planurilor eşuate să se extindă.

Iată care este formularea potrivită pentru planificare în perioada carantinei: „Voi face aceasta când voi avea posibilitate”.

Trăieşte cu ziua de azi

Acum cu toţii învăţăm să trăim aici şi acum. Tot ce putem controla este faptul cum vom trăi ziua de azi. Acum nici planurile pentru o săptămână nu-şi au rostul. Da, este foarte complicat pentru cei, care sunt obişnuiţi să trăiască după un plan bine definit.

Cu toţii avem nevoie de stabilitate, de încredere şi de anumite valori stabile. Acestea sunt sănătatea noastră şi a celor apropiaţi. Atât sănătatea fizică, cât şi psihologică.

Controlează ceea ce poţi

Putem controla doar o mică parte din realitatea actuală (dacă stăm să ne gândim, nu doar din cea actuală). Putem decide ce să gătim la cină, ce antrenament să facem sau ce film să privim.

Dar cu siguranţă nu putem controla situaţia economică din ţară, sănătatea populaţiei şi majorarea preţurilor – încearcă să nu te gândeşti la ele. Nu citi ştirile şi roagă-ţi apropiaţii să nu abordeze subiecte negative. Credeţi-ne, când vor veni veştile bune, vei afla rapid despre ele.

Permite-ţi să te plângi

Dacă nu vrei să te văicăra, nu trebuie. Însă dacă îţi doreşti să te faci colac sub plapomă, nimeni nu-ţi interzice să faci acest lucru.

Nu trebuie să te baţi cu pumnul în piept şi să strigi sus şi tare că vom ieşi şi din asta. Desigur e bine să găseşti forţe, dar nu în situaţia când nu se ştie când se vor sfârşi toate acestea. Cei care aplică acest model de comportament în curând ar putea avea nevoie de ajutor psihologic. Acesta se întâmplă din cauza faptului că stresul de durată ar putea să provoace sindrom posttraumatic, care este mai grav şi ar trebui prevenit.

Acum este deosebit de important să avem mai multă grijă de noi decât de obicei. Dacă nu doreşti să participi la maratonul online al unui instructor de fitness cu renume, atunci nu participa. Dacă demult îţi doreai să finisezi un tablou, dar acum ţi s-a spulberat dorinţa, atunci nimeni nu te impune să o faci.

Împărtăşeşte-ţi emoţiile şi anxietăţile cu cei dragi, după care mănâncă bucatele tale preferate. Totul este cât se poate de simplu – nu crea cu mâna proprie stres suplimentar, pentru că este suficient stres în perioada actuală.

Luptă cu perfecționismul

Acum poţi face totul puţin mai rău decât de obicei. Important este să-ţi permiţi acest lucru, să nu te tachinezi în această privinţă. Nu reuşeşti să te trezeşti la ora 8 dimineaţa? Nu-i nimic, vei reveni la regimul normal de îndată ce se va termina totul.

Lasă-te în pace, oferă-ţi o perioadă de răgaz şi în alte privinţe. Dimpotrivă, încearcă să găseşti în fiece zi noi motive să te lauzi pentru cele făcute.

Fii cu picioarele pe pământ

Concentrează-te pe lucruri simple şi clare – citeşte, priveşte, spală, găteşte, fă baie, aşezări. Nu te aprofunda prea mult în autoanaliză, dacă ai senzaţia că nu eşti într-o stare psihică prea stabilă. Dacă eşti cuprins de anxietate, atunci amână autodezvoltarea pentru vremuri mai bune. Mai bine du-te şi găteşte nişte copturi.

Şi ţine minte că cu fiece clipă ne apropiem de momentul când greutăţile noastre comune vor lua sfârşit!

(4698)

comments powered by HyperComments
Olesea Bogutskaea

psiholog practic din anul 2010, membru al Asociației Psihologilor și Psihoterapeuților din RM, membru al Asociației Psihologilor Practicieni HYPNART

Alte articole la aceiaşi temă