7 metode – cum să-l pregătești pe școlar pentru examene - Om Activ

7 metode – cum să-l pregătești pe școlar pentru examene

1525

7 metode – cum să-l pregătești pe școlar pentru examene

Diana Ștefaneț

doctor în psihologie, psiholog-psihoterapeut

În articolul precedent am vorbit despre sursele stresului școlar. Una din motive care generează această emoție sunt examenele. Astăzi vom aborda problema din perspectiva cum poate părintele să-și ajute odrasla să-și gestioneze emoțiile în perioada evaluărilor școlare. Chiar dacă aceste metode nu vor elimina cu totul stresul, îl pot reduce semnificativ, astfel încât copiii să dobândească mai mare încredere că pot face față solicitărilor zilnice sau speciale legate de școală.

1. Fiți alături de copil

Prezența dvs. acționează ca un calmant asupra copilului. Ascultați-l și îndrumați-l cu bunătate, creându-i o stare de siguranță. Vorbiți încet, cu blândețe, evitați vocea dură, severă, precum și mișcările bruște, pentru a nu-l speria mai tare. Insistați ca în fiecare zi să-și pregătească temele. În fiecare zi, câte puți să repete posibilele întrebări de la examene.

2. Ajutați-l să recunoască emoțiile trăite și să degaje în exterior energia acumulată

În articolele precedente am descris cum să-l înveți pe copil să-și descrie emoțiile – practicați desenul, jocul pe roluri, alcătuirea istoriilor ș.a. Atunci când copilul va recunoaște emoția trăită – îi va fi mai ușor să depășească starea de stres.

3. Acordați susținere necondiționată copilului

Uneori, rezultatele școlare pot fi influențate de unele situații care cer implicarea nemijlocită a adultului – situațiile de abuz fizic, de bullying, deoarece doar adultul poate opri aceste acțiuni traumatizante pentru un copil. Nu uitați copilul are nevoie de acceptare, nu de critică. Mai des cuprindeți-l, sărutați-l, lăudați-l ș.a. Copilul trebuie să știe: părintele întotdeauna va fi gata să-i sară în ajutor și să-l susțină.

4. Învățați-l tehnici simple de relaxare

  • Tehnica respirației în 4 timpi.
    Se inspiră aer timp de 4 secunde, se ține în piept tot atâtea secunde, după care se expiră aerul în timp ce se numără până la 4. Chiar dacă la început va părea destul de greu, după ce se va exersa puțin, totul va fi bine și copilul se va simți mai relaxat.
  • Tehnica „Inspir – expir”.
    Copilul va respira lent, liniştit şi profund. Spuneți-i să închidă ochii, spatele lipit de speteaza scaunului şi să numere până la 5 la inspiraţie, până la 7 – la expiraţie. Va simţi cum împreună cu ritmul respiraţiei, peste câteva minute, devine calm şi va putea începe să răspundă şi să scrie.
  • Jocul „Submarinul”.
    Poziţia iniţială – în picioare. Inspiraţie profundă. Reţine respiraţia, strângând nasul cu degetele. Se aşează ca şi cum s-ar scufunda în apă. Numără până la 5 şi, ridicându-se, deschideţi nasul şi expiră. Repetaţi ciclul de 4 ori.
  • Jocul „Focul şi gheaţa”.
    Exerciţiul include în sine alternativ încordarea şi relaxarea întregului corp. La comanda „Foc” copilul începe să se mişte intensiv cu tot corpul, mişcările pot fi oricare. La comanda „Gheaţă” copilul se oprește, înţepenește în poziţia în care l-a oprit anunţul, încordând din răsputeri tot corpul. Se repetă de câteva ori.
  • Tehnici de automasaj.
    Învățați-l pe copil tehnicile de automasaj – timp de 10 sec. să-și maseze corpul în locul unde simte încordare. Apoi spuneți-i să aşeze ambele mâini în zona umerilor şi gâtului. Arătați-i cum să apese cu degetele şi palmele zona umerilor şi gâtului. Ulterior trebuie să așeze una dintre mâini pe antebraţul celeilalte. Va strânge și frământa muşchii cu toate degetele mâinii, va masa în acest fel toată zona de sus în jos şi invers, de la cot către palmă. Repetaţi cu celălalt braţ.

5. Învățați-l să-și controleze gândurile

Gândurile negative, distorsionate, iraționale nu vor permite copilului să treacă peste stresul de examinare. Se recomandă învățarea optimismului, perceperea factorilor stresanți ca provocare, dar nu ca pe o catastrofă.

Metode de a controla gândurile:

  • Încercați să sustrageți atenția școlarului; propuneți-i să numere până la 10, identificând culorile într-un desen sau în copaci, sau pe fereastră, făcând puzzle-uri, citind și privind emisiuni TV, privind albumul cu fotografii, citind versuri ș.a.
  • Învățați-l cum să-și formuleze autosugestiile – „Eu sunt calm. Eu am încredere în mine. Creierul meu lucrează bine. Gândurile mele sunt clare şi concrete. Memoria mea lucrează bine. Eu ţin minte totul! Eu simt înviorare şi am încredere în mine. Vorbirea mea este liniştită, încrezută şi nu grăbită! Mâinile mele sunt moi şi calde (când ele tremură) etc.”
  • „Antrenament cognitiv” (Repetiţie mentală). Propuneți-i copilului să vizualizeze cea mai pozitivă evoluție a lucrurilor – cum răspunde, ce spune în primul rând, în al doilea rând, în al treilea rând, apoi – profesorul care îl felicită pentru rezultatul bun la evaluare.
  • Tehnica „Stoparea gândurilor negative”. Tehnica presupune trei paşi extrem de simpli.
    • Primul constă în conştientizarea clară a gândului negativ care induce starea de stres.
    • Pasul următor constă în proiectarea imaginară a unui indicator de culoare roşie cu semnificaţia STOP şi în efortul de a vă spune cuvântul STOP gândurilor negative, cu cea mai mare fermitate.
    • Al treilea pas constă în substituirea gândului negativ cu unul pozitiv, a imaginii mentale negative cu una pozitivă, plăcută.
  • Râsul, zâmbetul, umorul. Învățarea și utilizarea umorului este esențială pentru sănătatea copilului.

6. Învățați-l să-și planifice timpul.

  • Realizează o listă cu activități și decide care sunt activitățile prioritare pentru o zi.
  • Stabilește timpul alocat pentru fiecare activitate de realizat. Mai târziu analizează dacă a fost un timp suficient pentru pregătirea de examen.
  • Analizează consecinţele dacă amâni anumite activităţi care trebuie realizate.
  • Se începe cu materii sau subiecte uşoare, se continuă cu cele grele şi se lasă la sfârşit ceva plăcut;
  • Se evită perioade de studiu maraton;
  • Se alege un loc propice pentru învăţat;
  • Învăţăm să spunem NU tentaţiilor – prieteni, televizor, calculator etc.;
  • Nu trece la altă activitate decât atunci când ai finalizat-o pe cea anterioară.
  • Fă pauze între activităţi. Nu te grăbi să treci repede de la o activitate la alta.
  • Stabilim un program de studiu şi informăm membrii familiei în legătura cu acesta – îl afişăm.

7. Ajutați-l să respecte un stil de viață sănătos.

Sănătatea fizică este strâns legată de starea emoțională, de aceea înainte de a avea pretenții la rezultatele copilului, asigurați-vă că îi ajung forțe pentru învățătură:

  • Alimentația corectă: 4-5 mese pe zi.
    De preferat alimente vegetale, bogate în fibră, în calciu, iod, magneziu, vitamina B, carne albă; limitare la grăsimi animale, dulciuri, conservanţi; alimentele trebuie să fie proaspete sau fierte, nu prăjite sau congelate. Nu uitai de consumul a 2 litri de apă pe tot parcursul zilei. Detalii despre alimentația școlarului citiți aici.
  • Igiena somnului.
    Somnul este foarte important pentru sănătatea psihică a omului. Fiecare copil este individual, având nevoi diferite de odihnă, însă OMS recomandă pentru școlarii mici 9-12 ore de somn pe zi, iar pentru adolescenții 8-10 ore de somn.
  • Găsiți timp pentru sport.
    Dansul, sportul, înotul, artele marţiale, fitness-ul, plimbarea în aer liber – sunt câteva căi de descărcare a tensiunilor acumulate în organism. Nu le ratați chiar și în timpul examenelor.
  • Ajutați-l să-și găsească un hobby.
    Practicarea unui hobby este necesară pentru creșterea stimei de sine, pentru dezvoltarea unei competențe într-un domeniu, pentru satisfacție internă, și în final – obținerea stării de bine.

Nu putem controla stresul, dar putem pregăti copilul pentru gestionarea lui în momentul apariției. Dacă veți aplica aceste metode sistematic, veți asigura echilibrul interior și armonia necesară pentru obținerea succesului. Reamintim că toate acestea funcționează doar într-o ambianță liniștită și plăcută în familie.

(1525)

comments powered by HyperComments
Diana Ștefaneț

doctor în psihologie, psiholog-psihoterapeut

Alte articole la aceiaşi temă