Agnisara-dhauti: practică respiratorie de curăţare a intestinului - Om Activ

Agnisara-dhauti: practică respiratorie de curăţare a intestinului

2445 / 09.07.2019
Agnisara-dhauti (respirația focului) este una dintre cele mai eficiente practici de curățare. Acesta este un exercițiu care poate fi atribuit atât la shatkarme (practici de curățare), cât și la pranayama (practici de respirație).

Fiind efectuată cu regularitate agnisara-dhauti îmbunătăţeşte peristaltica intestinală, totodată are loc curăţarea completă a stomacului și a intestinelor.

Efectele practicii:

  • îmbunătățirea digestiei și a metabolismului,
  • fortificarea muşchilor abdominali,
  • îmbunătățirea funcţiei ficatului, splinei și rinichilor,
  • echilibrul acido-bazic,
  • normalizarea sistemului reproductiv datorită fluxului de sânge venos stagnat din zona pelviană.

Tehnica executării

Principiul de bază al agnisara-dhauti sunt mișcările rapide ale abdomenului (tragerea maximă și împingerea ombilicului). Practica se efectuează atât în picioare, cât și în aşezat, atât reţinând respiraţia, cât şi cu respiraţie liberă.

Varianta nr.1 (în picioare, respiraţie liberă)

Este o versiune simplificată, cu care începe însuşirea practicii.

  • 1Picioarele uşor îndoite, poziţionate la lăţimea umerilor.
  • 2Înclină corpul înainte şi propteşte-te cu braţele drepte puţin mai sus de genunchi, degetele sunt orientate spre corp.
  • 3Deschide gura şi scoate limba.
  • 4Respiră rapid pe gură, imitând respiraţia câinelui. Mişcă abdomenul în ritmul respiraţiei.

Varianta nr.2 (în picioare, cu reţinerea respiraţiei)

  • 1Picioarele uşor îndoite, poziţionate la lăţimea umerilor.
  • 2Expiră complet.
  • 3Pentru o expiraţie maximă, apleacă-te înainte şi sprijină braţele mai sus de genunchi.
  • 4Ţine respiraţia şi strânge blocajul la nivelul gâtului, apăsând bărbia pe piept mai aproape de adâncitura dintre clavicule.
  • 5Efectuează mişcări rapide ale abdomenului prin apăsarea ombilicului spre coloana vertebrală și împingându-l în direcția opusă. Repetă de 108 ori – nu neapărat la o singură reţinere a respirației, poţi repeta de câteva ori.
  • 6Când apare dorinţa de a inspira, slăbeşte blocajul gâtului, apoi expiră puţin (expiraţie suplimentară după expiraţie), apoi revino la respiraţia liniştită.

Reguli de bază:

  • practică pe stomacul gol sau nu mai devreme de patru ore după masă, în mod ideal – după ce te-ai trezit,
  • trage abdomenul prin formarea unui vid (el se creează în timpul creșterii volumului cutiei toracice având blocajul la nivelul gâtului), însă nu datorită contractării muşchilor cavităţii abdominale,
  • reţinerea respirației nu trebuie să provoace disconfort puternic – reduce intervalul de reţinere a respirației, dacă după practică nu ai suficiente puteri pentru a expira încă puţin şi a trece la respiraţia liniştită.

Contraindicaţii:

  • graviditate și două luni după ea,
  • hipertensiune arterială,
  • disfuncţii cardiovasculare,
  • agravarea bolilor gastrice,
  • ulcer gastric sau duodenal,
  • un an după intervenții chirurgicale abdominale,
  • boli infecțioase cu febră mare și diaree,
  • orice tumori maligne,
  • menstruație.

Agnisara dhauti este o practică foarte importantă de yoga. Fiind efectuată zilnic, vei simți schimbări atât la nivel fizic, cât și la nivel energetic. Vei învăța să-ţi controlezi corpul, gândurile, vei deveni mai conștient, vei îndeplini asanele cu mai multă uşurinţă.

Odată cu practica agnisara-dhauti, se va aprofunda percepția și simțurile propriului corp, de asemenea îţi vei lărgi orizontul, te vei înţelege mult mai bine pe sine şi numeroase aspecte ale vieții noastre.

(2445)

comments powered by HyperComments
Andrei Șușvaliuc

antrenor de yoga din anul 2004, fondator al Federației de Yoga „Shakti-chalana” din Moldova, membru de onoare al Asociaţiei de Yoga „Antara”.

Alte articole la aceiaşi temă