Autoagresiune: de ce ne scormonim faţa (cum să încetăm a face acest lucru) - Om Activ

Autoagresiune: de ce ne scormonim faţa (cum să încetăm a face acest lucru)

2823

Autoagresiune: de ce ne scormonim faţa (cum să încetăm a face acest lucru)

Olesea Bogutskaea

psiholog, membru al Asociaţiei Psihologilor şi Psihoterapeuţilor a RM, membru al Asociaţiei Psihologilor Practicieni GIPNART

Roaderea unghiilor, smulgerea părului, scormonirea rănilor, a coşurilor, muşcarea buzelor şi a obrazului pe interior – toate acestea sunt simptome ale nevrozei. Astfel de probleme psihologice duc la apariţia celor de ordin cosmetic, dar care trebuie rezolvate nu în cabinetul dermatologului, ci a psihoterapeutului.

Un astfel de comportament denotă autoagresiunea, adică dauna pe care persoana şi-o provoacă într-o formă sau alta. În continuare veţi afla despre cauzele autoagresiunii, care cel mai frecvent sunt atât de camuflate, încât sunt greu de perceput, de sesizat şi identificat de sine stătător.

Cauzele autoagresiunii

  • Interdicţia pentru sentimente ca agresiunea, dezamăgirea, supărarea, furia
  • Sentimentul de ruşine, nerealizare şi autoapreciere scăzută
  • Vinovăţia, sentimentele neîmpărtăşite şi supărările
  • Stres, apatie şi depresie

Când vreun trigger (mecanism de declanşare) provoacă apariţia unui (sau mai multor) sentiment din cele enumerate mai sus, apare dorinţa de manifestare a acţiunilor autodestructive.

Ce este de făcut în astfel de cazuri?

Modalităţi de eliminare a autoagresiunii

  • 1Conştientizează cauza apariţiei dorinţei de a-ţi provoca durere. Cel mai frecvent acestea se ascund în trecut, în copilărie. Dar fără a înţelege cauzele şi sentimentele iniţiale, care au dat naştere la starea de nevroză, aceasta nu poate fi eliminată definitiv.
  • 2Identifică triggerele, acei stimuli, care declanşează întregul proces.
  • 3Dezvoltă-ţi un nou obicei. Înlocuieşte un obicei cu altul. De exemplu, dacă autoagresiunea este declanşată de sentimentul de frică, atunci ar fi bine să ai un talisman, care să te protejeze şi pe care să-l ai la îndemână în caz de necesitate. Dacă factorul declanşator este furia, atunci ai putea să recurgi la exerciţii de respiraţie, să inspiri şi să expiri adânc şi lent.
  • 4Practică înotul, fitnessul, antrenamente din seria „Body Mind” – yoga, pilates, stretching etc. Corpul tău are nevoie de sarcini neagresive, pentru a elimina pe această cale emoţiile negative şi de prisos.
  • 5Evită să te studiezi minuţios în oglindă. Câteva minute dimineaţa şi seara este suficient. Priveşte de departe, în treacăt, în mişcare.

Dina Mardari, cosmetolog

Adesea vin la consultaţie fete cu probleme ale pielii. După examinare nu se depistează procese inflamatorii nici comedoane, pustule sau papule (coşuri la diferite stadii).

În schimb sunt semne că locul a fost scormonit:

  • pete pigmentare – locuri unde a rămas pigmentare posttraumatică ca un rezultat al încercărilor nereuşite de a sparge coşurile,
  • de a rupe crustele, locuri scărpinate recent sau coşuri stoarse parţial, răni care au început să se cicatrizeze şi
  • răni proaspete.

Toate acestea sunt simptome ale autoagresiunii. Dacă nu se elimină cauza, ai putea să cheltui sume colosale pentru tratamente la domiciliu şi proceduri profesionale, dar problema nu va dispărea.

(2823)

comments powered by HyperComments
Olesea Bogutskaea

psiholog, membru al Asociaţiei Psihologilor şi Psihoterapeuţilor a RM, membru al Asociaţiei Psihologilor Practicieni GIPNART

Alte articole la aceiaşi temă