Ce spune mersul tău: pasul cu un picior este mai scurt, decât cu altul - Om Activ

Ce spune mersul tău: pasul cu un picior este mai scurt, decât cu altul

1436 / 07.12.2020
Corpul este un sistem integru, iar toate părțile sunt legate între ele. Fiecare mușchi și tendon, ligament și articulaţie funcționează reieșind din starea organismului în ansamblu. Iată de ce după modul cum se mișcă omul, se pot determina zonele sale problematice (atât fizice, cât și psihologice) – diverse blocaje, patternuri greșite ale mișcării, mușchi slăbiți și altele.

Astăzi vom încerca să aflăm mai multe după modul tău de a merge.

Mersul este un proces motor complet, care include mai multe etape:

  • Îndreptarea picioarelor – activarea mușchilor drepți ai coapsei.
  • Aplecare – activarea mușchiului lombo-iliac a unui picior (cel care face pasul) și extensorilor șoldului celuilalt picior (care împinge).
  • Rotirea trunchiului în direcția piciorului îndoit la nivelul articulației șoldului – activarea mușchilor oblici ai abdomenului.
  • Încrucișarea mâinilor (se îndoaie un braț și se dezdoaie celălalt) – activarea flexorilor și extensorilor brațelor.
  • Rotirea capului în direcția brațului întins înainte – activarea mușchilor gâtului.

A venit timpul să ne autotestăm.

  • 1 Instalează camera strict orizontal sau vertical – în acest scop este potrivit și un smartphone.
  • 2 Desenează cu markerul puncte pe corp (pe clavicule, la nivelul coastelor inferioare, pe vârful oaselor iliace ale pelvisului și articulațiilor șoldului, în centrul rotulei genunchiului).
  • 3 Lipește pe podea fragmente de lipici la intervalul de 10 cm pe o lungime de 3 m. Înregistrează cum mergi relaxat din profil. O etapă – un metru.
    Evaluează expresivitatea mersului la fiecare etapă.
    Evaluează simetria mersului la fiecare etapă.
    Măsoară și compară lungimea pasului fiecărui picior.
  • 4 Trageți o linie dreaptă cu lungimea de 3 metri pe podea. Înregistrează cum mergi relaxat din profil cu ochii închiși din față.
    Evaluează expresivitatea mersului la fiecare etapă.
    Evaluează devierea tălpii fiecărui picior de la linia de pe podea.
    Evaluează devierea direcției de mișcare în raport cu linia.
  • 5 Înregistrează toate observaţiile într-un jurnal, astfel vei putea să analizezi dacă reușești să-ți schimbi mersul.

Una din cele mai frecvente abateri în timpul mersului este un pas mai scurt decât altul, în funcție de picior. De ce se întâmplă asta?

Lungimea pasului este determinată de:

  • mușchiul gluteal mare al piciorului opus,
  • extensorul șoldului piciorului opus,
  • mușchiul lombo-iliac al piciorului care pășește.

Astfel, lungimea pasului s-ar putea schimba ca urmare a funcționării incorecte a oricărui mușchi enumerat mai sus. Cel mai des, cauza o constituie hipotonia musculară (tonus muscular redus).

Există numeroase cauze ale hipotoniei musculare:

  • procese inflamatorii în zona pelviană, lombară și picioare,
  • deplasări posttraumatice,
  • pattern incorect al mișcării, când mușchii își asumă o sarcină necorespunzătoare,
  • predispoziție genetică.

Recomandările depind de cauza hipotoniei musculare

Procese inflamatorii.

Procesele inflamatorii ale sistemului locomotor sunt însoțite de dureri la palpare sau în poziții extreme și în timpul mișcărilor de amplitudine. Ar putea să existe procese inflamatorii și în organele interne. Pe ambele tipuri le tratează medicul. Cu cât mai devreme vei începe tratamentul, cu atât mai bine, deoarece procesele inflamatorii neglijate devin cronice.

Deplasări posttraumatice.

Mulți oameni se recuperează incorect după leziuni – la ei se păstrează triggere (noduli în mușchi, dureroși la atingere), hipertonus (tensiune excesivă în mușchi) și dureri persistente în anumite zone, amplasate departe de zona afectată. Pentru a evita durerea, organismul schimbă patternul mișcării, însă ca urmare devierile din corp devin și mai pronunțate.

În acest caz te va ajuta un kinezioterapeut sau un instructor experimentat de yoga sau pilates.

Pattern incorect al mişcării.

Tiparul incorect al mişcării nu întotdeauna este o consecință a traumatismelor. Uneori ar putea să apară din cauza hipertonusului unui grup muscular (altfel spus, dacă ai supraantrenat mușchii sau dimpotrivă, le-ai acordat prea puțină atenție). Privește-te atent în oglindă: atrage atenția la linia umerilor, la marginea inferioară a coastelor, la linia oaselor iliace, la mușchii pastorali ai spatelui și la linia coloanei vertebrale. Trebuie să ai un corp simetric. Pentru a întoarce simetria, se efectuează exerciții pentru echilibru și simetrie – ar fi bine să fii ghidat de un instructor.

Factor ereditar.

Cel mai frecvente devieri ale geometriei corpului sunt: lungime diferită a picioarelor, structură diferită a articulațiilor șoldului, vertebre concrescute.

Este simplu de a verifica lungimea picioarelor: efectuează o încălzire ușoară și culcă-te pe spate. Trage picioarele spre bazin și ai grijă ca acesta să fie amplasat simetric, zona lombară relaxată și fixată la podea.

Roagă-l pe asistent să verifice înălțimea genunchilor. Dacă diferența nu depășește 1 cm, atunci fii pe pace. Dacă diferența este mai mare, trebuie să apelezi la un ortoped, care te va ajuta să alegi un branț corespunzător.

Construcția diferită a articulațiilor șoldului și vertebrele concrescute provoacă, de obicei, curbura axei pelvine și a spatelui din copilărie. În acest caz, medicul va corecta situația.

Păstrează înregistrarea video a mersului tău. În următoarele articole, vom vorbi despre glezne și degetele de la picioare, despre genunchi și articulațiile șoldului și vom examina alte devieri ale mersului.

(1436)

comments powered by HyperComments
Andrei Șușvaliuc

antrenor de yoga din anul 2004, fondator al Federației de Yoga „Shakti-chalana” din Moldova, membru de onoare al Asociaţiei de Yoga „Antara”.

Alte articole la aceiaşi temă