Cum se pășește corect în timpul mersului (niciodată nu e târziu să înveți a merge) - Om Activ

Cum se pășește corect în timpul mersului (niciodată nu e târziu să înveți a merge)

1423 / 18.01.2021
Într-un articol recent am scris de ce lungimea pasului făcut cu un picior poate fi mai mică, decât cea a pasului făcut cu celălalt picior. Vă îndemn să aflăm mai multe despre devierile legate de funcționarea tălpii și continuăm să învățăm a merge corect.

Pentru a diagnostica mersul este necesară o înregistrare video a mersului tău.

  • 1 Instalează camera strict orizontal sau vertical – în acest scop se potrivește și un smartphone.
  • 2 Desenează cu markerul puncte pe corp (pe clavicule, la nivelul coastelor inferioare, pe vârful oaselor iliace ale pelvisului și articulațiilor șoldului, în centrul rotulei genunchiului).
  • 3 Lipește pe podea fragmente de lipici la intervalul de 10 cm pe o lungime de 3 m. Înregistrează cum mergi relaxat din profil.
  • În timpul mersului nu trebuie să te sprijini pe toată talpa. Mișcarea începe cu suportul pe călcâi.

Pasul este constituit din trei faze: faza de sprijin, faza de progresie înainte și faza de împins. Fii atent, va trebui să urmărești înregistrarea mersului de câteva ori.

Faza de sprijin

Biomecanică

Varianta ideală – degetele de la picioare se dezdoaie, când piciorul se îndreaptă în genunchi.

Greșit: degetul mare (cel mai frecvent) sau celelalte degete nu se îndoaie.

Motivul: disfuncție a extensorilor degetelor de la picioare.

Cauzele ar putea fi:

  • compresia în zona lombară, în special în regiunea celei de-a cincea vertebre,
  • încălțăminte nepotrivită (de mărime mică, incomodă).

Faza de progresie înainte

Biomecanică

Varianta ideală – trecerea de pe călcâi pe vârful degetelor are loc pe marginea exterioară a tălpii cu ridicarea arcului piciorului.

Greșit: coborârea arcului piciorului.

Cauze:

  • Reducerea tonusului mușchiului tibial posterior.

Funcția sa principală este de a întoarce talpa spre interior (amortizarea piciorului). De asemenea, ajută la aducerea piciorului și îndoirea acestuia în articulația gleznei. 

  • Hipertonusul mușchiului peroneal scurt.

Mușchiul peroneal scurt – antagonistul mușchiului tibial posterior.
Hipertonusul acestuia duce inclusiv la coborârea arcului piciorului. În acest caz, pot apărea dureri în articulația genunchiului în timpul mersului.

  • Mușchii antagoniști sunt doi mușchi (sau două grupuri musculare) ale unei articulații, care atunci când se contractă efectuează tracțiunea în părțile opuse.
  • Leziunile gleznei fără un program corect de recuperare. Niciodată nu este târziu de a corecta această problemă.

Faza de împins

Biomecanică

Varianta ideală – te împingi din sprijin pe degete.

Greșeala nr.1: ridicarea arcului piciorului odată cu flexia degetelor și contractarea mușchiul gastrocnemian.

Această situație poate apărea din cauza deformării degetelor sau a tălpii, de exemplu, ca urmare a predispoziției genetice sau a încălţămintei incomode.
De asemenea poate apărea ca urmare a platfusului, bursitei sau obezității.

Greșeala nr.2: degetele nu se îndoaie.

Această situație poate apărea în urma deplasării în articulația gleznei sau a compresiei excesive în zona lombosacrală a coloanei vertebrale.

În ambele cazuri cauza este funcționarea deficitară a flexorilor degetelor.

Ce se poate întreprinde în caz că ai observat că s-a modificat patternul mersului? În primul rând, vezi dacă încălţămintea corespunde – uneori este suficient să nu mai folosești o pereche de mărime mică. În al doilea rând, consultă un ortoped sau alt specialist (în unele cazuri, te poate ajuta un instructor de yoga sau Pilates) – el te va ajuta să alegi încălţămintea corectă și să restabilești patternul mișcării.

(1423)

comments powered by HyperComments
Andrei Șușvaliuc

antrenor de yoga din anul 2004, fondator al Federației de Yoga „Shakti-chalana” din Moldova, membru de onoare al Asociaţiei de Yoga „Antara”.

Alte articole la aceiaşi temă