De ce să adăugăm yoga la înot, alergare, arte marțiale sau antrenamente de forță - Om Activ

De ce să adăugăm yoga la înot, alergare, arte marțiale sau antrenamente de forță

616 / 17.09.2020
Nu este neapărat să faci alegerea între yoga și alte activități. Yoga poate să completeze orice gen de sport, pentru aceasta nu este neapărat să renunți la carne sau să te trezești odată cu primele raze ale soarelui – 1-2 antrenamente pe săptămână sunt suficiente.

În continuare vei afla ce îmbunătăţiri îți pot aduce yoga. La baza articolului au stat cele mai frecvente întrebări pe care le adresează discipolii pasionați de sport.

Alergările și yoga

  • Poate yoga să îmbunătățească rezistența în timpul alergărilor?

Poate și nu este complicat de a atinge această performanță, este suficient să înțelegi din ce cauză lipsește rezistența.

  • 1 Incapacitatea de a controla anumite grupuri musculare.

Adesea punem în mișcare grupuri de mușchi, care nu trebuie să fie antrenate într-un anumit proces, adică le impunem să lucreze neîntemeiat, fapt care duce la pierderea forțelor. Motivul principal este pierderea concentrațieipe senzaţiile din corp din cauza emoțiilor și a gândurilor care te bântuie.

Grimasele în sala de sport, hipertonusul trapezului la șoferi, spasme intercostale la luptători, coapse congestionate la dansatori și biciclişti etc., aceste simptome ar putea fi evitate, dacă vei învăța să pui în mișcare doar mușchii corespunzători.

Yoga te învață să te concentrezi asupra momentului, această abilitate îți va prinde bine nu doar în timpul alergării sau a antrenamentelor în sala de forță, dar și în viața de zi cu zi.

  • 2 Musculatura fină, care nu este pusă în mișcare.

În timpul efortului dinamic adesea sunt antrenați mușchii mari – antagoniști, care lucrează în contrapondere unii cu alții (biceps/triceps, bicepsul/cvadricepsul femurului etc.).

Numeroși mușchi interni fini rămân inactivi. Aceasta se întâmplă din cauză că ei se atrofiază, deoarece omul contemporan practic nu-i folosește. Musculatura fină după forța sa nu cedează mușchilor mari, pune în mișcare chiar și o mică parte a ei și vei elibera resurse colosale.

În timpul executării asanelor de yoga, sunt puși în mișcare majoritatea mușchilor fini – atât mușchii pelvieni, cât și diafragma și mușchii intersegmentali ai coloanei vertebrale.

  • 3 Tulburări ale aparatului locomotor.

Curburi, congestionări, hipertonus muscular și mișcări limitate în articulații duc la epuizarea puterilor ca urmare a punerii în funcțiune a mușchilor compensatori. Mușchii compensatori sunt cei, care se pun în mișcare în locul mușchilor, care nu funcționează la modul cuvenit din cauza tulburărilor sistemului locomotor.

Asanele potrivite, în combinație cu respirația – Ujjayi înlătură blând majoritatea tulburărilor sistemului locomotor.

Înotul și yoga

  • Voi putea parcurge mai repede distanța în înot?

Bineînțeleles că da. Dar ce anume limitează viteza în cazul tău?

  • 1 Plămânii slabi.

Să admitem că demult practici înotul și mușchii lucrează la capacitate maximă. Pentru a îmbunătăți rezultatul, în cazul tău este necesar de a lucra nu asupra cantității, ci asupra calității forței.

În cazul efortului intensiv, necesitatea în oxigen crește de câteva ori, deoarece este implicat în funcționarea mușchilor. La înot practic tot efortul se concentrează asupra reținerii respirației. Adică, spre sfârșitul fiecărei rețineri de respirație duci lipsă de oxigen.

Astfel, dacă vei spori volumul aerului inspirat, vei putea menține timp mai îndelungat mușchii în faza maximă de activitate.

Pentru a face acest lucru este necesar de a antrena diafragma, spațiile intercostale și segmentele coșului pieptului, cu care se isprăvește de minune Pranayama (practicile respiratorii din yoga) în combinație cu unele asane (exerciții din yoga).

  • 2 Respirație neuniformă.

În timpul înotului respirația trebuie să fie uniformă. Dacă este relativ simplu de a obține acest lucru, de exemplu, în timpul înotului confortabil în mare, atunci în stări aproape de limită, este mult mai complicat de a respira în ritm liniștit.

Posibilitatea de a menține ritmul respirator este legată cu stabilitatea psihologică.
Unele practici din yoga ne învață să ignorăm oscilațiile emoționale (shavasana), iar altele – de a atinge un anumit nivel de deprivare, adică de detașare de gânduri și emoții (nidra).

Artele marțiale și yoga

  • Vor deveni mișcările mele mai precise și rapide?

Și da, și nu. Nu întotdeauna este atât de simplu de a schimba patternul mișcării. Acest lucru se datorează faptului că adesea mișcarea este rezultatul unui complex de gândire, iar respirația se adaptează la mișcare.

Însă dacă vei învăța să începi mișcarea cu respirația și vei adapta corpul la ea, atunci va crește forța mușchilor, precum și concentrația. În această consecutivitate mișcarea va fi efectuată mai conștient.

Formula „impuls = respirație = concentrația mișcării” poate fi însușită doar în yoga. De exemplu este imposibil de a efectua complexul „Surya namaskar” (un set de 11 exerciții) fără această formulă – de a menține tensionate practic toate suprafețele corpului și de a te mișca doar în direcția expirației și inspirației fără această abilitate.

Totodată în artele marțiale un rol important îi revine mobilității articulațiilor, iar yoga extinde posibilitățile sistemului locomotor – elimină blocajele etc.

Sala de forță și yoga

  • Yoga poate face antrenamentele mele mai eficiente?

Antrenamentele de forță trebuie să se încheie întotdeauna cu întinderea grupelor musculare puse în funcțiune, aceasta a menționat inclusiv Joe Weider, unul din cei mai importanți promotori ai culturismului. Însă adesea instructorii de fitness, în loc să întindă lent mușchii, admit rupturi și comprimări la clienții lor. În yoga situația e alta.

Al doilea avantaj al combinației dintre yoga și antrenamentele de forță este trecerea de la sistemul nervos simpatic (implicat în antrenamentele de forță) la cel parasimpatic (implicat în relaxare).

Abilitatea de a activa sistemul nervos parasimpatic ajută la eliminarea tensiunii psihice.

Există numeroase informații despre legătura dintre yoga și alte discipline. Un lucru este cert, yoga poate deveni un instrument minunat pentru atingerea scopurilor tale.

(616)

comments powered by HyperComments
Andrei Șușvaliuc

antrenor de yoga din anul 2004, fondator al Federației de Yoga „Shakti-chalana” din Moldova, membru de onoare al Asociaţiei de Yoga „Antara”.

Alte articole la aceiaşi temă