Opinia expertului: se poate antrena pentru a face sfoara, după filmuleţele de pe YouTube? - Om Activ

Opinia expertului: se poate antrena pentru a face sfoara, după filmuleţele de pe YouTube?

1386

Opinia expertului: se poate antrena pentru a face sfoara, după filmuleţele de pe YouTube?

Maşa Chinaș

singurul antrenor diplomat de Pilates din Moldova, fondatorul unui studio de Pilates

Recent, expertul rubricii No Stress, Maria Vîhori, ne-a relatat despre beneficiile exerciţiilor pentru extensie şi flexibilitate. Da, sunt perfecte. Şi exerciţiile, şi Maşa. Doar că stretchingul de sine stătător nu este recomandat.

divider_3

Adesea sunt întrebată dacă stretchingul poate fi practicat de sine stătător. Nu pot răspunde univoc, deoarece totul depinde de scopul urmărit. Bineînţeles, orice antrenament sub vizorul unui specialist va fi mai eficient şi lipsit de pericole. Însă dacă nu există posibilitatea antrenamentelor cu instructor, atunci fireşte între odihna pe canapea şi practicarea de sine stătătoare a stretchingului, optăm pentru cea din urmă.

Nu toate obiectivele pot fi atinse de sine stătător!

De ce ai nevoie de stretching? Pentru a relaxa unele grupuri de muşchi după un antrenament de forţă? Sau urmăreşti un scop anume – de a face sfoara sau puntea?

Scopul 1: Încălzirea înainte de antrenament

Înainte de antrenamentul de forţă sau de alergare, pentru încălzire se recomandă stretching dinamic. În acest scop sunt potrivite fandări, genuflexiuni, flotări şi sărituri, adică orice complex dinamic de exerciţii, care alternează între ele.  Puteţi face această încălzire fără supraveghere.

Stretching static înainte de exerciţiile de forţă va ajuta la relaxarea musculaturii şi va reduce indicii. 

luchshie-uprazhneniya-dlya-yagodits5_0

Scopul 2: Relaxare după antrenament

Pentru a relaxa musculatura după antrenament, sunt suficiente câteva exerciţii pe care le puteţi afla preventiv de la instructorul din sala de forţă. În cazul de faţă, stretchingul static va accelera procesul de restabilire.  Întinde muşchii şi stai în această poziţie de la 10 până la 30 secunde.  Aceasta poţi face la fel de sine stătător.

Scopul 3: Sfoara, puntea şi alte sarcini concrete

Ai decis să faci sfoara sau puntea după un filmuleţ de pe YouTube de dragul zecilor de like-uri pe facebook? Nu-ţi voi enumera posibilele traumatisme, sunt prea multe pentru un singur articol.

Dragii mei, aveţi nevoie de un specialist.

Credeţi-mă, nu veţi putea face sfoara doar din contul extensiei tendoanelor inghinale. În acest proces este implicat tot corpul şi doar un specialist poate alege complexul de exerciţii potrivit, în funcţie de specificul corpului tău.

Cel mai probabil, vei extinde tendoanele genunchiului şi partea inferioară a coapsei. Posibil, dar mă îndoiesc, vei lucra cu mobilitatea articulaţiilor şoldului şi în alte direcţii ale mişcării. Dar cu siguranţă nu vei decongestiona coccisul şi nu vei prelucra zona tibio-tarsiană.

În speranţa de a face sfoara, ai putea să-ţi suprasoliciţi anumite zone, fără a şti că ele şi aşa sunt extinse suficient, compensând flexibilitatea insuficientă a altei părţi a corpului. Aceasta traumatizează articulaţiile.

38b6b6

Scopul 4: Stretchingul ca tip aparte de antrenament.

Dacă ai decis să practici stretchingul ca tip separat de antrenament, atunci cu certitudine ai nevoie de un specialist, cel puţin pentru ca el să-ţi alcătuiască un program din exerciţii inofensive şi pentru a-ţi stabili o tehnică individuală.

În orice poziţii trebuie să ţii cont de poziţia tălpilor, de direcţia tendoanelor genunchilor, de rotaţia articulaţiei umărului şi de multe alte aspecte.

Ai nevoie de un instructor şi pentru corectarea programului.

Chiar şi persoanele cu experienţă în stretching se limitează la anumite categorii de complexe pentru flexibilitate. De regulă, la cele care le sunt pe plac şi pe care le execută cu uşurinţă, însă nu la cele necesare. Aşa ţi se poate întâmpla şi ţie.

Vei antrena obiceiurile tale, dar nu vei îmbunătăţi acele direcţii, de care posibil nici n-ai ştiut. În opinia mea, corectarea periodică de către un specialist este necesară tuturor.

Stretch-feature

Ia aminte: evită smunciturile în timpul extensiei. Toate mişcările trebuie să fie lente. Dacă simţi dureri în articulaţii, opreşte-te imediat. 

Aşadar, sfatul meu: urmează un instructaj, iar după aceasta te poţi antrena de sine stătător. Specialistul poate fi un antrenor de yoga, pilates sau chiar instructorul din sala de forţă.

Dacă observi că nu mai ai progrese sau în loc de senzaţia de uşurare, simţi o greutate în articulaţii, atunci consultă-te încă o dată cu antrenorul.

 

Aspiră spre sănătate!

(1386)

comments powered by HyperComments
Maşa Chinaș

singurul antrenor diplomat de Pilates din Moldova, fondatorul unui studio de Pilates

Alte articole la aceiaşi temă