Isterie în masă: cum să reacționezi la ştirile proaste și să-ţi păstrezi calmul - Om Activ

Isterie în masă: cum să reacționezi la ştirile proaste și să-ţi păstrezi calmul

2468 / 05.03.2020
În Canada a fost realizat un experiment în care participanților li s-a cerut să vizualizeze fluxul de știri și să citească ceea ce li se pare mai interesant. Dispozitive speciale le monitorizau mişcarea ochilor. Experimentul a demonstrat că ştirile negative, în special cele cu detalii despre suferinţe, atrăgeau atenţia în cea mai mare măsură. Participanţii la experiment nu-şi puteau explica alegerea.

În cea mai mare măsură sunt predispuşi la impactul noutăţilor negative categoriile de oameni, care au parte de o viaţă liniştită. La ei instinctul de autoconservare este în stare de hibernare, deși aceasta nu-i este specific firii umane, iată de ce omul caută pretutindeni atacuri la securitate.

O persoană uşor de impresionat şi predispusă să vadă lumea în culori sumbre poate să întrezărească pseudo-atacuri în fluxul de ştiri negative. Instinctul de autoconservare se trezește și omul începe să analizeze eventualele reacţii în caz de ameninţare directă. Dar pentru aceasta are nevoie de informaţii mai ample. Astfel, se prinde la gândul că deja a treia zi caută noutăţi la acest subiect şi citeşte nu doar textele, dar şi comentariile la ele.

Fiind expus cu regularitate la știri negative, nivelul de stres crește inevitabil, iar acesta se ţine de mână cu impactul asupra psihicului şi afectează calitatea vieții în ansamblu. Aşadar, să aflăm cum putem reduce impactul negativ al știrilor și cum să nu ne lăsăm cuprinşi de isteria și panica în masă.

Consumă știrile dozat

Te numeri printre cei care caută ore în şir noi date, informaţii şi video terifiante la o temă de actualitate? În orice clipă liberă actualizezi fluxul de ştiri? Opreşte-te! Dacă doreşti să-ţi trăieşti viaţa din plin, consumă ştirile dozat. Mult mai bine ar fi să le excluzi cu desăvârşire. Mai ales înainte de somn.

Stai culcat în pat, actualizezi la nesfârşit fluxul de ştiri, unde domneşte panica, teama, anxietatea, adulţii sunt cuprinşi de frică! Singura concluzie este că trebuie să-ţi fie frică şi ţie. Dar în consecinţă te vei alege doar cu insomnie, deoarece irascibilitatea va spulbera ultimele şanse de a adormi. Crede-mă, tot ceea de ce vei avea nevoie cu adevărat pentru a supraviețui, vei afla și fără resursele de știri.

După fiecare secvenţă video, postare sau articol, întreabă-te ce lucruri utile/practice/aplicabile ai învăţat? Cum s-ar agrava viaţa, dacă nu ai afla acum aceste informaţii?

Caută noutăţi bune

Nu încheia consumul de informaţii cu ştiri negative. La sfârşit citeşte câteva ştiri pozitive. În lume se întâmplă şi lucruri bune, pur şi simplu despre ele se scrie mai puţin. Dar ele există şi adu-ţi aminte de acest fapt cât mai des. În cel mai rău caz priveşte filmuleţe cu pisici.

Gândeşte-te înainte de a-ţi schimba modul de viaţă

De dorit să cugeţi de două ori. Dacă ai alături copii, atunci gândeşte-te şi de trei ori. Deoarece renunțarea la transportul public, de exemplu, cu siguranță va aduce incomodităţi reale în viața ta. Cel mai probabil, va duce la dezvoltarea fobiilor la copii și va provoca la ei creşterea gradului de anxietate și neîncredere. Ei vă percep comportamentul și semnalele pe care voi, adulții, le transmiteţi în lumea exterioară. Dar oare această măsură îi va proteja împotriva unei amenințări reale? Gândește-te bine.

Dacă totuşi te-ai lăsat cuprins de alarmare, atunci:

  • 1 Fă o plimbare în aer liber, respiră adânc şi echilibrează-ţi respiraţia.
  • 2 Ascultă muzica preferată.
  • 3 Priveşte un film uşor.
  • 4 Fă curat/spală/calcă, deoarece orice acțiune mecanică care se repetă calmează și redirecționează atenția de la retrăirile interioare la acţiunile externe.
  • 5 Relaxează-ţi toţi muşchii corpului, iar împreună cu relaxarea va veni şi liniştea emoţională.
  • 6 Discută despre temerile şi anxietăţile tale cu prietenii şi membrii adulţi ai familiei.
  • 7 Închide televizorul sau cel puţin schimbă canalul, dacă a început buletinul de ştiri. Posturile TV vor difuza aceeaşi ştire, atât timp cât ea va capta atenţia telespectatorilor. Totodată, trebuie să ştii cum să faci deosebirea între ameninţările reale şi marketing.
  • 8 Digital DETOX este o idee minunată. În special, în perioada când toţi discută despre aceeaşi temă cu o conotaţie negativă pronunţată.

Acest articol nu te îndeamnă la neglijenţă sau să nu întreprinzi măsuri adecvate în cazul unui pericol real. Nici nu susţinem că trebuie să lucrezi cu afirmaţiile pentru a te convinge că totul este bine, că nu există nimic rău în lume, să te baricadezi de realitate şi să te retragi într-o lume imaginară. Mai mult decât atât, acest articol nu este despre faptul că ar trebui să fim impasibili la ceea ce se întâmplă în jur, că nimic nu ar trebui să ne indispună sau să ne pună în gardă.

Dar trebuie să evităm riscul de a exagera eventualele pericole, care uneori ne pot duce la epuizare, determinându-ne să nu mai percepem adecvat realitatea, iar în perioadele dificile din viaţă merită să-ţi păstrezi mintea lucidă şi tăria de caracter, care te vor ajuta atât pe tine, cât şi pe cei din jur.

(2468)

comments powered by HyperComments
Olesea Bogutskaea

psiholog practic din anul 2010, membru al Asociației Psihologilor și Psihoterapeuților din RM, membru al Asociației Psihologilor Practicieni HYPNART

Alte articole la aceiaşi temă