Cum să devii mai vioi: 7 reguli ale detoxifierii digitale - Om Activ

Cum să devii mai vioi: 7 reguli ale detoxifierii digitale

2316 / 25.01.2017
Astăzi ne-am adunat cu toţii aici datorită internetului. Am fost martori la apariţia şi dezvoltarea acestei invenţii a omenirii. Dar ca orice lucru, are două tipuri de aspecte. În afară de posibilităţi nemărginite, internetul ne-a adus şi o sumedenie de probleme. În acest articol am promis că vom aborda tema detoxifierii digitale. Şi ne-am ţinut promisiunea.

Digital detox este timpul când persoana renunţă conştient la diverse gadget-uri, computere şi telefoane, pentru a scăpa de stres, a comunica cu prietenii pe viu, a se aprofunda în lucru sau în procesul de creaţie.

Încă o metodă este ascetismul media. Este un stil de viaţă, când omul înţelege care este influenţa publicităţii, media, mijloacelor de comunicaţii şi esenţa internetului propriu-zis. Media-ascetul ştie cum să le folosească pe toate, dar fără a face abuz şi fără ca acestea să aibă un impact nefast asupra psihicului şi personalităţii sale.

Un supliment bun la modul sănătos de viaţă, nu-i aşa? Poţi să devii şi tu parte a acestui curent. Iată ce ai de făcut pentru asta:

#1  Deconectează sunetul la toate notificările

Lasă conectat doar sunetul de apel (dacă într-adevăr este necesar). Temporar, închide sunetul celorlalte aplicaţii. Oferă-ţi posibilitatea să alegi tu când să verifici poşta. Nu ea va decide, când să te întrerupă de la o discuţie cu oamenii vii, de la ocupaţii importante (şi nu prea)… când să te smulgă din viaţa ta, la urma urmei.

#2  Ieşi din casă fără telefon

Când ai făcut asta ultima dată? Este un pas riscant, nu toţi pot să facă una ca asta. Însă dacă totuşi vei decide s-o faci, previne-i pe toţi cunoscuţii că un timp oarecare vei fi în afara ariei, pentru ca atunci când te vei întoarce acasă în faţa blocului să nu te aştepte ambulanţa, maşina pompierilor şi cea a poliţiei.

#3  Închide uşa frigiderului reţelele de socializare după ora 6 seara

Pentru mulţi pare o idee mai aberantă, decât „să nu mănânci după ora 6”. Însă dacă cina nu trebuie s-o excluzi (chiar dacă vrei să slăbeşti), asta ştii deja, atunci reţelele de socializare ar fi mai bine să le închizi. „Reţelele de socializare?! Ce vorbeşti? Nuuu… nu pot face una ca asta”. Sau totuşi vei încerca? Cel puţin ca un experiment, pentru ca mai apoi tot pe reţelele de socializare să te lauzi cu rezultatele faptei tale curajoase!

social-media-photo

#4  Nu mai citi ştirile inconştient

Cel mai bine ar fi, în genere, să nu le citeşti. Ele nu-ţi aduc veşti bune, nu pentru că nimic bun nu se întâmplă, ci pentru că aşa lucrează psihicul consumatorilor produsului mediatic. Ştiri negative (cât mai groaznice, cu imagini, dar şi mai bine cu VIDEO) trezesc un interes mai viu şi dorinţa de a citi, de a se indigna, de a critica. Anume acesta este scopul mass-mediei – de a capta atenţia, de a trezi emoţii, implicare. Răspunde-ţi sincer, ce se va întâmpla, dacă vei afla în ce ţară astăzi s-a produs un caz oribil? Viaţa ta va fi afectată dacă nu vei şti acest lucru?

#5  Organizează un Local Detox

Unele bunici au înţeles cum să lupte cu această năpastă şi când vin copiii cu nepoţi le iau toate gadgeturile la intrare. Aşa sunt bunicuţele. Învaţă de la ele. Dacă e să vorbim serios, cel puţin periodic petrece timpul împreună cu familia fără dispozitive electronice. Ia aminte! Planifică din timp cum îţi vei petrece timpul.

#6  Învaţă-te să-ţi concentrezi atenţia

Fă exerciţii pentru concentrarea atenţiei şi renunţarea la tehnologii. Dar prea puţini vor putea să stea culcaţi şi să mediteze câte o oră jumătate, de aceea, îţi propunem o alternativă: 60 secunde pe zi concentrează-te asupra unui simplu punct negru pe fundal alb. În acel moment, eliberează-ţi creierul de gânduri. Posibil că o să te mire, dar nu vrei reuşi. Într-adevăr, e o sarcină foarte dificilă să nu te gândeşti la nimic, aceasta necesită ani buni de exersare… după care vei elibera creierul de gânduri doar pentru câteva zeci de secunde. De aceea, pentru început cel puţin gândeşte-te la punctul negru. Să nu te indispună gândurile nepoftite, acceptă-le cu un zâmbet lăuntric, dar STRĂDUIEŞTE-TE să nu te gândeşti.

40968a56bdf9

#7  Adu-ţi aminte de viaţă

Nu uita de lumea fizică, de pauzele în timpul lucrului la calculator, de corp şi respiraţie. Nu uita de creaţie. Nu uita de cei, pe care-i iubeşti. Şi de faptul că, probabil, nu întotdeauna îi vei avea alături. Şi la faptul că în fiece secundă a vieţii ne investim în ceva anume: forţele noastre, străduinţele, cunoştinţele, abilităţile, deprinderile, atenţia, dragostea şi timpul. Acum pune-ţi întrebarea: ce voi primi în schimbul investiţiilor colosale în lumea digitală?

Noutatea bună. Nimeni nu te îndeamnă să îndeplineşti toate recomandările de mai sus. Probabil este imposibil. Însă dacă vei încerca să le îndeplineşti cel puţin pe 3 din ele în decurs de o săptămână, atunci vei simţi diferenţa legată de starea emoţională şi vei observa că ai mai mult timp liber. Atunci te vei putea lăuda şi recompensa pentru această alegere. Neapărat împărtăşeşte-ţi succesele sau greutăţile pe care le-ai întâmpinat, în comentarii!

Ce te încurajează. Internetul a pătruns în viaţa noastră relativ recent şi deocamdată, este ca o invazie stihinică, fără reguli şi norme. Dar odată cu creşterea volumului de informaţii parvenite, inevitabil oamenii îşi vor forma anumite filtre. Este imposibil să le asimilezi pe toate. Nici nu e necesar. Fiecare om cu timpul elaborează propriul sistem de filtrare, fiecare într-o măsură oarecare va deveni un ascet mediatic, va poseda abilităţile şi instrumentele de prevenire a supraîncărcării informaţionale. Aceste reguli vor intra pe neobservate în viaţa fiecărui om. Dar nu e neapărat să aşteptăm până când mecanismele evoluţiei îşi vor face efectul, astăzi putem fi mai conştienţi şi începe să ne trăim viaţa în toată deplinătatea ei, mai mult timp aflându-ne „aici şi acum”, simţind mai mult, suferind şi bucurându-ne mai profund. Poţi deveni un om mai viu chiar acum.

(2316)

comments powered by HyperComments
Olesea Bogutskaea

psiholog practic din anul 2010, membru al Asociației Psihologilor și Psihoterapeuților din RM, membru al Asociației Psihologilor Practicieni HYPNART

Alte articole la aceiaşi temă