Practici de yoga, care ajută la prevenirea sau depăşirea depresiei - Om Activ

Practici de yoga, care ajută la prevenirea sau depăşirea depresiei

877

Practici de yoga, care ajută la prevenirea sau depăşirea depresiei

Andrei Șușvaliuc

Instructor certificat de yoga, antrenor din anul 2004, profesor în cadrul Federaţiei de Yoga din Moldova Shakti-chalana, membru de onoare al Asociaţiei de Yoga "Antara".

Practic fiecare al doilea locuitor din mediul urban se confruntă cu stresul, tensiunile nervoase sau extenuarea. Aceste şocuri emoţionale ar putea să provoace o boală clinică gravă – depresia.

În prezent, apariţia depresiei este asociată cu ritmul de viaţă accelerat şi intensiv, cu lipsa de timp pentru sine, cu ieşirile rare în aer liber, cu schimbările climaterice şi sezoniere, precum şi cu alte cauze. Să examinăm în continuare o serie de practici de yoga utile la prevenirea sau eliminarea depresiei.

Studiul relației dintre yoga și depresie

Relaţia dintre yoga şi depresie le-a trezit interesul multor cercetători. În anul 2007, psihiatrul Chris K. Streeter a efectuat un studiu pentru a examina dacă practicile de yoga ar putea duce la creşterea acidului gama-aminobutiric (GABA) în organism. GABA este cel mai important neurotransmițător (conductor al impulsurilor nervoase) și regulator al sistemului nervos central. În cazul insuficienţei acestui acid, creşte riscul de apariţie a depresiei. Şi invers, o concentraţie înaltă a GABA reduce irascibilitatea neuronilor şi omul se calmează.

Cercetătorii au selectat opt voluntari, care practică diverse stiluri de yoga. O condiţie obligatorie a fost o experienţă de cel puţin 10 ani în yoga şi practicarea acesteia cel puţin de 2 ori pe săptămână. Vârsta medie a participanţilor la experiment a fost de 26 de ani.

Oamenii de știință au măsurat nivelul GABA, după care voluntarii au efectuat un program format din complexul Surya Namaskar, poziții inversate, aplecări și rotaţii. După antrenament cercetătorii au măsurat din nou nivelul GABA la voluntari. După acelaşi principiu, cercetătorii au luat măsurările la al doilea eşantion, care în loc să practice yoga au citit cărţi şi reviste.

Rezultatele studiului au fost impresionante: nivelul GABA la persoanele care practicau yoga a crescut în medie cu 27%, în timp ce la membrii celui de-al doilea grup nivelul GABA nu s-a schimbat. Astfel, oamenii de știință au conchis că practica de yoga permite tratarea eficientă a stărilor anxioase și depresive, precum și sunt un instrument eficient în combaterea stresului.

Însă pentru a depăşi stresul, în primul rând este nevoie de dorinţă sinceră de a practica yoga şi de a primi satisfacţie de la proces.

Practica personală

Simptomele depresiei pot fi diferite. Pe unele persoane le caracterizează disperarea şi deznădejdea, iar pe altele – anxietatea şi alarmarea. Pentru a alcătui un prograam potrivit pentru practica personală în vederea combaterii depresiei, determină din ce categorie faci parte.

Conform Vedelor există trei gune (calităţi) ale lumii materiale: sattva, rajas şi tamas.

  • 1 În cazul în care predomină guna tamas, caracterizată prin apatie, moleşeală, disperare, pentru om este o corvoadă să se ridice din pat şi să facă o acţiune. La nivel fizic guna tamas se caracterizează prin umeri coborâţi, spate încovoiat şi ochii înfundaţi. Uneori persoana are senzaţia că abia de îi ajung puteri să respire.
  • 2 Depresia asociată cu predominanța gunei rajas este mai frecventă, se manifestă prin anxietate și activitate excesivă. Astfel de oameni sunt prea irascibili, agitați şi dezechilibrați. De regulă au corpul neflexibil şi au tip de gândire haotică. Pentru ei este dificil să se relaxeze în orice poziţii de relaxare, au ochii şi degetele în permanentă mişcare.
  • 3 Cea mai favorabilă este guna sattva. Oamenii care trăiesc în guna sattva nu ştiu ce este depresia.

Asane

În perioadele depresive, persoana în guna tamas duce lipsă de energie vitală (prana), de aceea trebuie să se concentreze pe poziţii şi practici de respiraţie, care aerisesc corpul. Sunt benefice practici energetice (Surya Namaskar) şi asanele de forţă, cum ar fi menţinerea echilibrului pe mâini. Încearcă aplecările – Seta Bandha Sarvangasana (puntea) şi Ushtrasana (poziţia cămilei). În timpul efectuării asanei, mintea şi corpul vor fi absorbite de proces şi nu te vei distrage la alte gânduri. De îndată ce vei depăşi guna tamas, te vei putea relaxa mai bine.

În cazul tipului rajas, sunt benefice aplecările şi Surya Namaskar. Pentru aceşti oameni sunt recomandate practici intensive, care vor ajuta la eliminarea energiei distructive şi la concentrarea asupra îndeplinirii exerciţiilor, dar nu asupra propriilor gânduri. Poziţiile axate pe concentrare şi relaxare ar putea agrava situaţia, deoarece rişti să te laşi absorbit de gânduri sumbre.

Shavasana ar putea fi utilă, dacă te vei sprijini pe un bolster, lipit de perete. Previne-l pe instructor că suferi de depresie, el te va ajut să transformi Shavasana într-o practică relaxantă, dacă va menţine o discuţie în timpul practicii.

Pranayama

Pentru persoanele cu depresie în guna tamas va avea efect benefic practica respiratorie cu accentul pe inspiraţie. Este foarte important de a pune în funcţiune muşchii abdomenului pentru a elimina un volum cât mai mare de aer din plămâni, atunci următoarea inspiraţie va fi din ce în ce mai uşoară şi mai profundă. Un bun exemplu de exerciţii respiratorii potrivite, care prelungesc durata inspiraţiei este ujjayi.

Persoanele cu depresie aflate în guna rajas ar trebui să se concentreze pe practicile axate pe prelungirea fazei de expirare – durata acesteia trebuie să fie dublă faţă de faza de inspiraţie. Este deosebit de eficientă respiraţia profundă a yoghinilor. Sunt contraindicate practici ca Kapalabhati (respirație de foc) și Bhastrika (respiraţia profundă forţată) – ele activează sistemul nervos simpatic și ar putea să provoace suprairascibilitate.

Bhakti

Interpretarea mantrelor şi alte tipuri de Bhakti (unul din cele patru tipuri principale de yoga, care înseamnă „dedicare”, „devotament”) sunt foarte benefice în caz de depresie, deoarece influenţează asupra chakrei inimii (Anahata). În timpul cântării mantrelor, creierul este absorbit de acest proces, iar fără control expiraţiile devin mai îndelungate. Este o practică potrivită pentru persoanele care suferă de depresie, aflate în guna rajas, care în stare obişnuită au mintea cuprinsă de gânduri nu tocmai plăcute.

Meditaţie

Meditaţiile regulate sunt un instrument perfect de combatere a depresiei. Meditaţia intensifică activitaea lobului stâng a cortexului cerebral prefrontal, responsabil pentru calmitate, fericire, stabilitatea emoţională. Însă persoanele care trec printr-o perioadă de depresie profundă s-ar putea să nu poată medita nici cu ochii închişi. Informează-l pe instructor despre starea în care te afli, s-ar putea să-ţi propună să faci o pauză în practica de yoga.

Depresia poate fi învinsă. Când vei depune efort pentru a depăşi această stare, atunci calitatea vieţii tale se va schimba semnificativ.

(877)

comments powered by HyperComments
Andrei Șușvaliuc

Instructor certificat de yoga, antrenor din anul 2004, profesor în cadrul Federaţiei de Yoga din Moldova Shakti-chalana, membru de onoare al Asociaţiei de Yoga "Antara".

Alte articole la aceiaşi temă