Yoga Nidra: cum să scapi de anxietate şi insomnie - Om Activ

Yoga Nidra: cum să scapi de anxietate şi insomnie

1954

Yoga Nidra: cum să scapi de anxietate şi insomnie

Andrei Șușvaliuc

Instructor certificat de yoga, antrenor din anul 2004, profesor în cadrul Federaţiei de Yoga din Moldova Shakti-chalana, membru de onoare al Asociaţiei de Yoga "Antara".

Noi nu ştim cum să ne relaxăm, iar stresul constant, epuizarea fizică, emoţională şi mentală duce treptat la insomnie şi crize nervoase.

O soluţie pentru prevenirea şi tratamentul acestor stări este yoga nidra, relaxarea conştientă totală. Practicând yoga nidra vei observa cum treptat se îmbunătăţeşte somnul, se elimină tensiunea şi se restabileşte armonia. O oră de yoga nidra echivalează cu 4 ore de somn profund.

Maestrul de yoga Saraswati Swami Satyananda (1923-2009) în cartea sa „Yoga Nidra” a descris această practică într-un limbaj accesibil: „Yoga nidra, care-şi trage originile din Tantra, este o tehnică puternică de relaxare conştientă, care nu are nimic în comun cu starea de somn. Acest gen de relaxare nu poate fi comparată nici cu aşa-numita „odihnă”, când te faci comod într-un fotoliu. Este mai curând o distracţie senzuală, decât un gen de relaxare, deoarece yoga nidra înseamnă somn conştient, o modalitate specială sistemică de relaxare profundă la nivel fizic, mental şi emoţional… Yoga nidra este un instrument, care ajută omul să-şi găsească SURSA de autocunoaştere şi inspiraţie inepuizabilă. Yoga nidra este o tehnică a „somnului care te trezeşte”, prin intermediul căruia putem găsi în sine comoara conştiinţei noastre veridice, o putem studia şi folosi pentru a ne îmbogăţi viaţa de zi cu zi”.

Termenul „yoga nidra” este alcătuit din două cuvinte: „yoga” – uniune, unitate (sau conştiinţă monovectorială” şi „nidra” – somn. Dar yoga nidra nu înseamnă somn. La prima vedere s-ar putea părea că omul doarme, însă de fapt el mai curând se află între vis şi starea de veghe. În timpul acestei practici are loc o relaxare profunda, iar conştiinţa omului pătrunde în subconştient.

Ce anume se întâmplă în timpul practicii: conştiinţa se sustrage de la factorii externi şi se aprofundează în psihic. Atenţia se transferă din plan dur pe cel subtil – de la senzaţiile din corp pe percepţia respiraţiei, iar mai apoi se concentrează pe experienţele stocate în memorie – la vizualizarea lor din subconştient.

Partea cea mai importantă a practicii yoga nidra este sankalpa – afirmaţie fermă şi clar definită, pe care ţi-o formulezi în timpul fiecărei practici.

„Sankalpa”, în traducere din sanscrită, înseamnă „decizie” sau „hotărâre”. În practica yoga nidra, sankalpa este un scenariu a ceea ce-ţi doreşti să devii sau să faci în viaţă. Pentru a formula corect sankalpa, alege un domeniu în care ai dori să te realizezi. Formulează ideea clar, convingător şi laconic, totodată repet-o înainte şi după practică. Sankalpa folosită la început este ca o semință aruncată în pământ; iar cea de la sfârşit este similară cu irigarea.

Oricine are dorinţe şi ambiţii, dar nu fiecare poate să le realizeze, adesea ele se epuizează şi se spulberă, iar cu ajutorul sankalpa se poate trezi potenţialul ascuns şi atinge scopul pe care ţi l-ai trasat.

Tehnica nidrei

  • 1Culcă-te pe spate la podea – în caz de necesitate, pentru mai mult confort, ai putea pune pernuţe sub gât şi coapse.
  • 2Îndepărtează uşor picioarele.
  • 3Întinde mâinile de-a lungul corpului cu palmele în sus.
  • 4Relaxează corpul total. Vizualizează imaginar fiecare parte a corpului – nu lăsa nicio zonă tensionată.
  • 5Ascultă-ţi vocea cu atenţie, urmând cu exactitate instrucţiunile. Acasă ai putea să utilizezi înregistrări, practicile în grup sunt moderate de un instructor.
  • 6Încearcă să nu te mişti până când vei auzi permisiunea.
  • 7Pe tot parcursul practicii evită să adormi.

Yoga nidra nu este o practică ezoterică. Medicii recurg la această metodă pentru tratamentul tulburărilor psihice şi psihosomatice – hipertensiune, boli cardiovasculare, astm, ulcere, anxietate, depresie, insomnie etc.

De asemenea, ameliorează starea în perioada de reabilitare şi în tratamentul persoanelor de vârstă înaintată şi senilă.

Totodată, yoga nidra îmbunătăţeşte memoria şi creativitatea. Importantă este regularitatea. Cea mai potrivită perioadă pentru practică este dimineaţa devreme şi seara înainte de somn.

(1954)

comments powered by HyperComments
Andrei Șușvaliuc

Instructor certificat de yoga, antrenor din anul 2004, profesor în cadrul Federaţiei de Yoga din Moldova Shakti-chalana, membru de onoare al Asociaţiei de Yoga "Antara".

Alte articole la aceiaşi temă