Yoga pentru degete: 6 mudre contra stresului - Om Activ

Yoga pentru degete: 6 mudre contra stresului

828

Yoga pentru degete: 6 mudre contra stresului

Andrei Șușvaliuc

Instructor certificat de yoga, antrenor din anul 2004, profesor în cadrul Federaţiei de Yoga din Moldova Shakti-chalana, membru de onoare al Asociaţiei de Yoga "Antara".

Mudrele sunt poziţii ale mâinilor, care schimbă conştiinţa. Ele sunt utilizate pe larg în culturile orientale, inclusiv în yoga. Yoga pentru degete intensifică fluxul de energie, are influenţă asupra stării emoţionale, fizice şi mentale a omului. Toate acestea se obţin prin simpla poziţie a degetelor!

Yoghinii consideră că prin degete trec cinci canale energetice, strâns legate cu organele şi sistemele interne. Fiecare deget are legătură cu unul din cinci elemente ale stihiilor:

  • Primul deget (cel mare) reprezintă Focul (Agni).
  • Al doilea (arătătorul) – energia Aerului (Vântului).
  • Al treilea (mijlociu) – Eterul sau Cosmosul.
  • Al patrulea (inelaru) ne leagă cu energia Pământului.
  • Al cincilea (mezinul) simbolizează Apa.

Schimbând poziţia degetelor, putem repartiza energia prin corp şi o putem controla prin deschiderea sau închiderea canalelor energetice.

În acest articol mi-am propus să vă recomand câteva combinaţii asociate cu fonul emoţional. În articolul următor vom examina mudrele, care fortifică sănătatea.

Recomandări

Pentru o practică mai eficientă a mudrelor, respectă următoarele reguli:

  • 1Îndeplineşte practica într-o poziţie comodă. Începe cu respiraţia profundă a yoghinilor, pentru a relaxa corpul şi a încetini tumultul gândurilor.
  • 2Pregăteşte-te emoţional pentru îndeplinirea practicii. Lasă la o parte anxietatea şi temerile. La acest capitol te va ajuta respiraţia udjayi.
  • 3Este important de a evita tensiunea în degete. Relaxează umerii şi elimină tensiunea în încheieturi.
  • 4Evită orice disconfort. Îmbrăcămintea, temperatura şi fundalul sonor, toate trebuie să te ajute la această practică.
  • 5Respiră în ritmul obişnuit.
  • 6Menţine mudra cel puţin 10 minute. Pe parcursul zilei ai putea face 5-6 repetări.
  • 7Dacă ai decis să efectuezi câteva mudre la rând, atunci păstrează o pauză de câteva minute între ele.

Mudra „Scara spre templul ceresc” – împotriva depresiei


Ţine mâinile la nivelul plexului solar. Poziţionează vârful degetelor de la mâna stângă între vârfurile celor de la mâna dreaptă, ai grijă să păstrezi neapărat în partea de jos degetele de la mâna dreaptă. Ţine degetul mezin drept şi ridică-le în sus.

Efecte

În plan imperceptibil, mudra armonizează activitatea chakrei manipura, în plan fizic – ameliorează stările nervoase în caz de surmenare, în plan emoţional – îmbunătăţeşte dispoziţia, înlătură starea de nostalgie. Mudra ajută la o mai bună concentraţie şi dezvoltă abilităţile oratorice şi de convingere.

Mudra „Hakini” pentru îmbunătăţirea memoriei


Uneşte vârful degetelor de la ambele mâini. Degetele mari formează un semicerc, iar celelalte – un triunghi.

Efecte

Mudra îmbunătăţeşte legătura dintre emisfera dreaptă şi cea stângă. Ajută la concentrare şi te ajută să-ţi aduci aminte informaţiile uitate.

Mudra „Lotus” pentru bună dispoziţie


Ridică palmele la nivelul pieptului. Uneşte mâinile astfel încât ele să se unească doar la baza palmelor şi vârful degetelor. Construcţia aminteşte de un boboc de lotus. Acum deschide „bobocul”, în timp ce vârful degetelor mezine şi partea laterală a degetelor mari să rămână împreună. Apoi uneşte lent vârfurile tuturor degetelor, desfăcând „bobocul de floare”. Repetă de câteva ori.

Efecte

Această combinaţie mai este numită „mudra fericirii”. Mudra lotusului are impact asupra chakrei inimii, trezind cele mai supreme sentimente umane – dragostea, înţelegerea, milostivirea şi iertarea. Practica alungă sentimentul de singurătate, disperare, depresie şi îmbunătățește fundalul psihologic.

Mudra Pământului pentru îmbunătăţirea stării psiho-emoţionale


Uneşte cu o uşoară presiune vârful degetelor mari şi inelare la fiecare mână. Îndreaptă celelalte degete. Efectuează cu ambele mâini simultan.

Efecte

Această mudră te poate ajuta în momente de criză nervoasă, de isterie sau stare profundă de stres. Fiind efectuată cu regularitate, mudra ajută la atingerea armoniei cu sine însuşi şi la îmbunătăţirea autoaprecierii.

Mudra Vieţii pentru ridicarea tonusului


Uneşte vârful degetelor mare, inelar şi mezin. Îndreaptă degetele mijlociu şi arătător. Efectuează cu ambele mâini concomitent.

Efecte

Mudra îmbunătăţeşte rezistenţa şi capacitatea de muncă, ameliorează vederea şi starea generală. Totodată, mudra Vieţii ajută la vindecarea unor boli ale ochilor. Se recomandă îndeosebi persoanelor, care suferă de slăbiciune sau osteneală rapidă şi celor, care se află timp îndelungat în faţa calculatorului.

Mudra „Broasca ţestoasă” pentru fortificarea sănătăţii


Încătuşează degetele de la ambele mâini. Degetele mari intră în contact pe părţile laterale. Încrucişând degetele închidem baza tuturor meridianelor, care trec prin mâini formând un cerc închis. Astfel, blocăm scurgerea forţelor și a energiei vitale din organism.

Efecte

Această mudra este recomandată în caz de oboseală și boli ale sistemului cardiovascular, în special în caz de astenie şi epuizare nervoasă. În plan emoţional, mudra este ca un colac de salvare în situaţii de stres.

Înarmează-te cu răbdare şi fii consecvent. Rezultatele practicării unor mudre se vor face simţite foarte rapid, iar pentru a vedea efectele altora vei avea nevoie de dârzenie. Dar cu siguranţă, în combinaţie cu o alimentaţie şi activitate fizică adecvate, vei îmbunătăţi semnificativ starea generală a corpului, precum şi starea emoțională.

(828)

comments powered by HyperComments
Andrei Șușvaliuc

Instructor certificat de yoga, antrenor din anul 2004, profesor în cadrul Federaţiei de Yoga din Moldova Shakti-chalana, membru de onoare al Asociaţiei de Yoga "Antara".

Alte articole la aceiaşi temă