Cum alegem activitatea sportivă în funcţie de vârsta copilului? - Om Activ

Cum alegem activitatea sportivă în funcţie de vârsta copilului?

1948 / 10.07.2020
Alegerea nereuşită a activităţii sportive pentru copil fără a ţine cont de particularităţile de vârstă, de pregătirea fizică şi de temperament poate deveni o adevărată catastrofă. Şi dacă recent v-am povestit despre consecințele alegerii nereuşite a activităţii sportive, astăzi vă vom povesti cum să alegeţi activitatea sportivă în funcţie de vârstă pentru a evita traumele.

Copilul încă de la naştere are tendinţa să facă mişcare, iar de datoria părinților e să menţină această direcţie. E de ajuns ca încă de la vârstă mică să faceţi plimbări în aer liber, să vă jucaţi de-a prinselea, să săriţi pe trambulină sau să faceţi alte mişcări. Toate sunt foarte binevenite.

Totuşi, cu încurajarea și sprijinul părintelui, există toate șansele ca micuţul să îndrăgească un anumit gen de sport. Pentru aceasta, puteţi să mergeţi la campionate sportive sau să vorbiţi cu pasiune despre sport ca cel mic să împărtăşească aceeaşi pasiune. Ţineţi minte, copilul mai degrabă copiază faptele părinţilor şi mai puţin îndeplineşte ceea ce i se spune. Aşa că, fiţi model pentru copilul dvs. prin fapte, nu pur şi simplu un lector.

Este posibil ca cel mic să arate preferințe pentru anumite sporturi sau activități. Începeți de acolo, dar fără a uita de vârsta, pregătirea fizică și abilitățile copilului.

De la 2 până la 4/5 ani

Copiii preșcolari abia încep să stăpânească multe mișcări de bază, de aceea pentru ei e prea devreme să fie implicaţi în sporturi organizate. Ei, mai degrabă, nu vor reuşi să obţină rezultate, de aceea s-ar putea dezamăgi.

Pentru copiii de această vârstă cele mai potrivite jocuri sunt cele de mişcare:

  • alergarea,
  • sărituri, sărituri și iar sărituri,
  • rostogolirea,
  • aruncarea și prinderea mingii,
  • înotul,
  • mersul pe bicicletă,
  • Urcarea pe tobogan, etc.

De la 5/6 până la 9 ani

Pe măsură ce copilul creşte, se îmbunătățeşte atenția, văzul, coordonarea motorie și apar noi abilităţi. De asemenea, micuţii încep să fie capabili să urmeze indicații. De aceea ei pot fi implicaţi,uşor, în sporturi de echipă.

Sporturile și activitățile care pot fi adecvate pentru această categorie de vârstă:

  • alergarea,
  • gimnastica,
  • înotul,
  • tenisul,
  • arte marţiale,
  • dansul,
  • săritul cu coarda,
  • role sau patinaj pe gheață,
  • plimbările,
  • schi.

De la 7/8 ani dacă începeţi sporturile de echipă sub supravegherea antrenorului, pentru ca micuţul să înveţe aplicarea corectă a tehnicilor.

La 10-12 ani

La această vârstă, majoritatea copiilor au o viziune matură și capacitatea de a înțelege și de a memoriza strategiile sportive. De obicei, sunt pregătiți să facă sporturi ce presupun abilităţi complexe, precum: fotbal, baschet, hochei și volei. Rețineți, totuși, că creşterea bruscă cauzată de pubertate pot afecta temporar coordonarea și echilibrul copilului.

Evitați specializarea timpurie într-un singur sport – asta poate duce la stres sau descurajare. Propuneţi-i copilului să-şi încerce puterile în câteva tipuri de sport, cu atât mai mult dacă el arată acest interes.

Înainte de a alege un anumit tip de sport pentru copil, răspundeţi-vă la întrebările:

  • 1 Cât de mult se va bucura copilul de această activitate?
  • 2 Acest sport va ajuta la dezvoltarea abilităților adecvate vârstei?
  • 3 Ce face antrenorul pentru dezvoltarea abilităților?
  • 4 Antrenorul solicită copiilor să respecte regulile de siguranță?
  • 5 Au timp copiii pentru încălzire și relaxare înainte și după fiecare antrenament sau competiție?
  • 6 Instructorul acordă atenție temperaturii, umidității și confortului din sală?
  • 7 Instructorul îi învață pe copii mișcările și poziționarea corectă a corpului?
  • 8 Cât timp dedică antrenorului fiecărui copil și cum este determinat acest timp?
  • 9 Cum comunică antrenorul cu copiii?

Ţineţi minte, nu e neapărat ca micuţul să facă sport de performanţă, să participe în competiţii. Scopul principal este ca el fie activ şi în formă pentru toată viaţa.

(1948)

comments powered by HyperComments
Elena Vorotneac

profesor de limba engleză, limba și literatura română, magistru în psihopedagogie

Alte articole la aceiaşi temă