În carantină cu copiii: 9 jocuri care îmbogățesc vocabularul și stimulează abilitățile de comunicare - Om Activ

În carantină cu copiii: 9 jocuri care îmbogățesc vocabularul și stimulează abilitățile de comunicare

14160

În carantină cu copiii: 9 jocuri care îmbogățesc vocabularul și stimulează abilitățile de comunicare

Elena Vorotneac

Profesor de limba engleză, limba și literatura română, magistru în psihopedagogie

Dacă sunteți în carantină cu copiii, încercați să folosiți acest timp în mod util și plăcut. De exemplu, vă propun 9 jocuri pentru a vă îmbunătăți relațiile de comunicare. Mai mult, aceste jocuri îl vor ajuta pe copil să-și îmbogățească vocabularul, să vorbească fluent, corect, să-și exprime clar mesajul sau ideile, să interacționeze eficient cu un adult sau cu semenii. Aceste activităţi sunt recomandate copiilor de toate vârstele; poate participa un copil sau mai mulți.

Microfonul fermecat

Participanții formează un cerc. Fiecare, pe rând, ia „microfonul” improvizat (un stilou, o riglă etc.) și, timp de 30 secunde, vorbesc pe un anumit subiect propus de jucătorul precedent.

Acest joc le dezvoltă copiilor abilitățile de public speaking și comunicare.

Cuvinte rătăcite

Familia se așează comod, de dorit în formă de cerc. Primul participant numește un cuvânt. Al doilea – numește cuvântul care să înceapă cu ultima literă a cuvântului precedent. De exemplu: frumos-senin-nostalgic-copilăros etc. Dacă trec 30 de secunde și participantul nu știe răspunsul, iese din joc. Învingătorul este cel care a rostit ultimul cuvânt. De regulă, copiii au tendința de a se ajuta reciproc, așa încât concurența se transformă în cooperare. Interesul comun îi face să fie solidari.

Ca jocul să fie mai interactiv, odată cu cuvântul participanții pot transmite și un obiect „fierbinte” (jucărie, minge, măr…). Aceasta va face jocul mai distractiv și mai activ. Doar nu poți ține în mână mult timp un obiect „fierbinte”.

Modelarea plastilinei

Părintele și copilul lucrează în perechi. Stau față în față la o măsuță cu ochii legați. Pe masă este o bucată de plastilină destul de mare pentru a fi modelată. Niciunul nu are dreptul să vadă, ci doar să vorbească. Sarcina participanților – să modeleze ceva împreună. Jocul dezvoltă abilitățile de comunicare și lucru în echipă.

Povestea din desen

Părintele realizează un desen simplu în colțul unei foi mari și începe o poveste. Apoi îi transmite foaia următorului participant care va continua narațiunea, adăugând imagini noi. Adultul va direcţiona în așa fel subiectul povestirii, asigurându-se de prezența celor 3 elemente:

  • O problemă a personajului principal de unde pornește firul narațiunii
  • Prezența drumului parcurs de personaj
  • Binele învinge răul

Acest joc dezvoltă abilitățile de comunicare, de descriere a unor calități sau situații; copilul învață să dezvolte un subiect, își dezvoltă imaginația și își creează aptitudini de a lucra în echipă. Fiți atenți la ce spune copilul – inconștient ar putea să vă povestească despre problemele cu care se confruntă.

Desenul năstrușnic

Acesta e un joc asemănător celui precedent, doar că de această dată este necesară participarea tuturor membrilor familiei (cel puțin trei participanți). Puteți realiza un desen simplu pe o foaie mare sau, pur și simplu, folosiți o imagine deja desenată.  Desenul trebuie sa fie de dimensiunea minimă A4.

Rugați 2-3 participanți să iasă din cameră; ceilalți rămân pe rol de experți. Invitați primul participant și arătați-i desenul. Arătați desenul și experților. După care acoperiți-l cu o foaie.

Chemați următorul participant. Primul participant trebuie sa-i povestească imaginea din desen celui de-al doilea. Sarcina celui de-al doilea copil –să reproducă desenul conform instrucțiunilor.

Repetați jocul până intră toți participanții – al treilea va desena conform instrucțiunilor celui de-al doilea ș.a.m.d.

La final, se arată experților toate desenele și se vede evoluția imaginii de la original până la ultimul desen. După aceasta, părinții pot iniția cu participanții și experții o discuție despre cum se întâmplă și în viață. Acest joc poate fi raportat la anumite situații concrete din viața micuților şi astfel pot fi soluționate anumite situații de conflict cauzate de lipsa comunicării eficiente.

Ghiciți obiectul

Acesta este un joc distractiv, care îl ajută pe copil să practice puterea descrierii. Tăiați o gaură într-o cutie suficient de mare pentru mâinile micuțului. Puneți un obiect în cutie (pix, minge, jucărie sau orice lucru care nu-l poate răni pe copil). Cereți copilului, cu ochii legați, să bage mânuța în cutie și să răspundă la următoarele întrebări:

  • 1 Descrie forma obiectului din interior. (rotund, pătrat, colțuros etc.)
  • 2 Cum este obiectul la pipăit? (dur, moale, rece etc.)
  • 3 Din ce material este realizat? (plastic, pânză, fier etc.)
  • 4
  • 5 Cum se numeşte obiectul din cutie?

Dacă sunt mai mulți jucători, toți vor veni pe rând și vor încerca să ghicească obiectele. Nu schimbăm obiectele din cutie până nu sunt ghicite. Dacă copilul nu se descurcă, îi propunem ca el deja să adreseze întrebări la care adultul va răspunde cu da sau nu:

  • 1 Cu acest obiect pot colora?
  • 2 Cu acest obiect mă joc?

Desen ghidat

În acest joc ia parte un număr par de participanţi, pentru că echipele sunt formate din câte 2 persoane. Dacă este cineva fără pereche, acesta va avea rol de expert-observator.

Primul participant va primi creioane și o foaie, al doilea – un desen sau un obiect. Cel de-al doilea participant va sta întors cu spatele sau după un paravan improvizat în așa fel încât colegul său să nu poată vedea ce are în mâini. Al doilea participant va trebuie să descrie cât mai detaliat posibil, fără a spune direct, ce obiect/ desen are. Sarcina primului participant e să deseneze obiectul pe baza informației obținute, fără a adresa întrebări. Timp: maxim 5 minute. Expertul-observator va urmări ca regulile de joc să fie respectate.

De exemplu, al doilea participant are în mâini o minge. Descrierea aproximativă va fi: Am un obiect rotund, este colorat cu romburi albe și negre. Este dur. E cusut din piele. În interior are aer.

Primul participant nu va adresa întrebări pentru precizări, doar va desena. Dacă a desenat o minge, cu toate detaliile, înseamnă că ambii participanţi posedă abilităţi de comunicare.

Nu spui, dar arăți

Formați 2 grupuri de 2-3 persoane. Fiecare grup va primi o listă de comportamente non-verbale: rezematul pe scaun cu brațele încrucișate; aplecatul înainte pe scaun; copii zâmbitori sau încruntați; căscatul frecvent; bărbia sprijinită în ambele mâini; jocul degetelor pe masă; uitatul frecvent la ceas; privitul în părți etc.

Grupul întâi va arăta un comportament din lista primită. Grupul doi va descrie comportamentul prezentat de primul grup și va specifica de ce emoție este legat acesta. Fiecare participant va sune când ultima dată s-a confruntat cu emoția dată și cum poate fi depășită dacă e una negativă.

Această activitate îi ajută pe participanți să recunoască semnele de comunicare nonverbală, dar și să devină mai empatici, să-și recunoască și să-și gestioneze emoțiile.

Popcorn și povestire

Așezați-vă comod și începeți firul unei povestiri cu o propoziție de început. De exemplu, „A fost odată un mic elefant cenușiu…”. Următorul va continua cu o altă frază, nu mai mult de 10 secunde. Fiecare participant, pe rând, va adăuga la poveste detalii, situații, pe baza a ceea ce a spus participantul anterior, continuând propoziţia. Dacă unul din participanți nu știe ce să adauge, celălalt va spune „POPCORN” și va interveni cu ideile sale pentru desfășurarea acțiunii.

Este un joc amuzant, distractiv, dezvoltă spiritul de echipă și stimulează creativitatea. Cu cât mai mulți participanți sunteți, cu atât mai interesant.

Încercați să folosiți aceste jocuri. Veți fi uimit să descoperi cât de inventiv poate fi copilul dumneavoastră.

(14160)

comments powered by HyperComments
Elena Vorotneac

Profesor de limba engleză, limba și literatura română, magistru în psihopedagogie

Alte articole la aceiaşi temă