7 mituri răspândite legate de consumul de apă - Om Activ

7 mituri răspândite legate de consumul de apă

3385

7 mituri răspândite legate de consumul de apă

Ecaterina Didyk

nutriţionist, coorganizator şi curator al proiectului «Şcoala de alimentaţie corectă» a RM, prezentatorul rubricii «Sfaturile expertului» la CTC, expert al emisiunii «Controlul calităţii» la REN TV şi TNT

Am relatat despre fiecare din ele în parte, dar acum am decis să le adunăm într-un singur articol. Accesează linkurile pentru a afla detalii.

#1 Celor care suferă de hipertensiune nu li se recomandă să bea apă din belşug

Când bem dintr-o răsuflare mai mult de 100 ml de apă, atunci creşte brusc volumul de sânge, iar organismul pune în mişcare mai anevoios sângele, în plus şi rinichi sunt puşi la grea încercare.

Însă atunci când nu bem norma zilnică de apă, atunci sângele devine mai vâscos şi organismul îl transportă mai anevoios prin vase.

Adevărul: persoanele care suferă de hipertensiune trebuie să bea apă – cu înghiţituri mici şi cel mult 100 ml într-o priză. Atunci volumul de sânge practic nu va creşte după aportul de apă.

#2 Trebuie să bei atunci, când ai senzaţia de sete

Organismul potoleşte senzaţia de sete când resimte un deficit de apă. Acesta este un proces de adaptare al corpului, care se adaptează cum poate la orice condiţii.

Însă organismul are nevoie de apă, cel puţin pentru a purifica limfa, sângele, spaţiul interstiţial, iar fără un aport suficient de apă, această misiune va fi mai dificilă.

Paradoxal este faptul că atunci când vei începe a bea mai multă apă, organismul va începe să dea semnale de sete deoarece a înţeles cum se dobândeşte această resursă valoroasă.

Adevărul: este necesar de a consuma norma zilnică de apă, indiferent de senzaţia de sete.

#3 Toamna şi iarna se poate bea mai puţin

Norma zilnică de consum a apei depinde nu doar de temperatura de afară. Există 5 situaţii, când trebuie să bei mai multă apă, iar aflarea într-o încăpere cu şemineu sau calorifere este una din ele. Mai sunt şi 8 tipuri de produse, după care este necesar de a bea un pahar de apă. Ceaiul şi cafeaua pe care le consumaţi din belşug în timpul toamnei se numără printre ele.

Adevărul: toamna şi iarna este necesar de a bea norma zilnică de apă, iar aceasta ar putea fi chiar mai mare, decât norma de vară.

#4 Nu trebuie să consumi apă, dacă ai edem

Retenţiile de apă denotă că sistemul limfatic nu funcţionează eficient, metabolismul apă-sare este perturbat, iar rinichii funcţionează spontan, indiferent de cantitatea de apă din organism.

Inima pune în mişcare sângele, iar limba nu are o pompă – ea se ridică în sus în urma contracţiilor musculare. Cu cât limfa este mai vâscoasă, cu atât este mai dificil de a fi pompată, iar apa este singura modalitate de a o face mai fluentă.

Adevărul: este necesar de a consuma norma zilnică de apă, pentru a normaliza funcţia rinichilor şi a sistemului limfatic.

#5 Nu se bea apă în timpul antrenamentului

În timpul efortului fizic creşte pulsul şi temperatura corpului, iar apa contribuie la termoreglare şi la buna funcţionare a inimii. Renunţând la apă în timpul antrenamentului, se reduce eficienţa acestuia şi ca urmare apare o stare de rău. Dacă ai un antrenament lejer, la care pulsul abea de ajunge la 100 de bătăi pe minut, atunci consumul de apă nu este prea mare.

Adevărul: bea apă în timpul antrenamentului cu înghiţituri mici şi respectă cele 4 reguli.

#6 Nu se recomandă de a bea apă minerală

Apa minerală naturală este apa extrasă din izvor fără a fi prelucrată şi îmbogăţită.

Mineralizarea, adică suma tuturor substanţelor dizolvate în apă – ioni şi elemente biologic active (cu excepţia gazelor) se exprimă în grame per litru de apă. În dependenţă de gradul de mineralizare, apele minerale se împart în:

Apă cu conţinut foarte scăzut de săruri până la 50 mg/l
Apă cu conţinut scăzut de săruri până la 500 mg/l
Apă bogată în săruri minerale peste 1500 mg/l

Nu noi am inventat această catalogare, clasificarea este preluată din hotărârea nr.934 a Guvernului RM.

Aşadar există ape minerale practic sărace, aproape ca apa distilată! Apropo, apa minerală nu neapărat este curativă.

Adevărul: apa minerală nu se consumă în permanenţă, medicul o prescrie în anumite cazuri. Practic toţi pot consuma apă minerală cu conţinut mediu de minerale (aproximativ până la 2-3 g/l).

#7 Orice fel de apă este potrivit

Apa participă la majoritatea proceselor, care decurg în organism, iată de ce ai nevoie de apă cu calitate stabilă şi cu o anumită compoziţie. Teoretic, la capitolul calitate este mai simplu, dacă apa a ajuns pe rafturile magazinelor, atunci este un produs de calitate. Ceea ce nu se poate afirma despre apa din fântână sau de izvor. La capitolul compoziţie, situaţia este mai complicată. Apa fiartă este apă moartă, apa distilată este apă dăunătoare şi nu este un sinonim al cuvântului „curată”. Despre mineralizare am scris mai sus.

Adevărul: este necesar de a consuma apă de calitate cu nivel de mineralizare care ţi se potriveşte.

(3385)

comments powered by HyperComments
Ecaterina Didyk

nutriţionist, coorganizator şi curator al proiectului «Şcoala de alimentaţie corectă» a RM, prezentatorul rubricii «Sfaturile expertului» la CTC, expert al emisiunii «Controlul calităţii» la REN TV şi TNT

Alte articole la aceiaşi temă