Totuşi câtă apă se recomandă de băut pe zi (nu, nu 2 litri) - Om Activ

Totuşi câtă apă se recomandă de băut pe zi (nu, nu 2 litri)

52764

Totuşi câtă apă se recomandă de băut pe zi (nu, nu 2 litri)

Ecaterina Didyk

nutriţionist, coorganizator şi curator al proiectului «Şcoala de alimentaţie corectă» a RM, prezentatorul rubricii «Sfaturile expertului» la CTC, expert al emisiunii «Controlul calităţii» la REN TV şi TNT

Fiecare din noi are norma lui de consum a apei. Recomandarea de a bea 1,5 sau 2 litri pe zi nu este o regulă, ci mai curând un punct de reper. Află cum se calculează norma zilnică.

Este foarte important de a asigura organismul cu cantitatea de apă necesară, pentru că aceasta participă la numeroase procese:

●       asimilarea substanţelor nutritive şi minerale (vitamine, aminoacizi etc.) în ţesuturi, apa fiind un solvent universal pentru ele,

●       regulator de temperatură,

●       eliminarea inofensivă a produselor rezultate în urma activităţii vitale (inclusiv a toxinelor),

●       procesele, care au loc în sistemul digestiv

●       funcţionarea muşchilor, deoarece apa este transportator universal al electronilor în tot corpul.

Lista poate fi continuată la nesfârşit, deoarece niciun sistem al organismului nu funcţionează fără apă.

Organismul consumă apă practic tot timpul. Apa se elimină din corp în timpul expiraţiei, odată cu transpiraţia şi atunci când mergi la toaletă.

Totuşi câtă apă trebuie să consume un adult sănătos, care trăieşte într-o zonă de climă temperată?

Norma zilnică de consuma a apei se calculează foarte simplu:

Pornim de la faptul că organismul femeii este constituit din apă în proporţie de 50-55%, iar al bărbaţilor – de 60-65%.

Femei: Greutate (kg) * 30 ml = norma zilnică de consum a apei

Bărbaţi: Greutate (kg) * 40 ml = norma zilnică de consum a apei

Formula este alcătuită ţinând cont de pierderile fiziologice, pe care le suferă organismul pe parcursul zilei pentru asigurarea funcţiilor vitale. Ai observat că şi atunci când nu consumi lichide, mergi la toaletă? Aşadar, dacă nu vrei să te ofileşti, atunci revizuieşte-ţi atitudinea faţă de apă şi compensează pierderile.

  • Este vorba despre consumul de apă potabilă. Da, supele, ceaiul, cafeaua, sucul nu te vor lăsa să mori de deshidratare, dar ele nu sunt un solvent universal.

Cazuri când ar trebui să sporeşti consumul de apă:

Pentru un calcul mai exact al normei de apă, foloseşte indicele de mai sus şi adaugă la el cantitatea necesară, în funcţie de necesităţile tale:

  • 1Antrenamente + 400-600 ml
    Când te antrenezi sau participi personal la anumite evenimente fizice active, transpiri. Şi ar trebui să compensezi aceste pierderi. În cazul eforturilor fizice de scurtă durată sau moderate, cantitatea indicată ar trebui să fie suficientă. Când antrenamentul depăşeşte o oră, bea şi mai mult.

    Bea nu doar în timpul efortului, dar şi după el.

  • 2Arşiţă sau frig + 400-600 ml
    Pe timp de arşiţă şi vreme umedă, transpiraţia se intensifică. Cât de straniu ar părea, uneori şi iarna trebuie să bem mai multă apă, decât de obicei, când foloseşti haine mai călduroase, decât ar trebui sau atunci când te afli timp îndelungat în încăpere îmbrăcat în haine călduroase.
  • 3Aflarea la altitudinea de peste 2500 de metri deasupra nivelului mării + 400 ml
    Cauze sunt multe, de exemplu, necesitatea de a merge mai des la toaletă şi intensificarea respiraţiei.
  • 4Febră, vomă şi diaree + 300-800 ml
    În urma acestor simptome, din organism se elimină lichid în exces, care trebuie completat pentru a evita agravarea situaţiei. Este recomandat consumul de lichide din abundenţă şi în cazul bolnavilor de urolitiază şi a inflamaţiilor vezicii urinare.

    Unele boli cardiovasculare, ale rinichilor, ficatului şi glandelor suprarenale cauzează retenţii de lichide. În acest caz, consumul de apă trebuie redus şi se recomandă consultarea unui medic.

  • 5Sarcina şi alăptarea + 500 ml
    Femeile însărcinate şi cele, care alăptează au nevoie de o cantitate mare de apă. Pentru gravide norma zilnică de lichid creşte până la 500 ml, iar în cazul alăptării active cu 500 ml – 1 litru.
  • 6Consumul de cafea + 500 ml la o cană de băutură
    Produsele, care conţin cafeină, elimină activ apa din organism. Dublează cantitatea consumată ca să-ţi ajuţi rinichii.
  • 7 Pasiunea pentru ceai, alcool şi băuturi carbogazoase + volumul băuturii consumate
    Ele tulbură echilibrul de sare şi apă. Pentru a evita agravarea situaţiei, adaugă la norma zilnică volumul echivalent cu băutura consumată. Dacă ai băut 250 ml de suc, adaugă 250 ml de apă la norma zilnică.
  • Pentru a alcătui un regim corect de consum al apei, începe cu 150 ml de apă pe oră. Creşte treptat această cantitate de la o săptămână la alta şi vei ajunge la norma personală.

Apa este cel mai bun medicament împotriva multor boli. Nu ignora cel mai bun remediu, pe care ni l-a dat natura.

(52764)

comments powered by HyperComments
Ecaterina Didyk

nutriţionist, coorganizator şi curator al proiectului «Şcoala de alimentaţie corectă» a RM, prezentatorul rubricii «Sfaturile expertului» la CTC, expert al emisiunii «Controlul calităţii» la REN TV şi TNT

Alte articole la aceiaşi temă